ضرورت شناسایی موانع نهادینه شدن عدالت جنسیتی

معاون کمیته زنان،‌ جوانان و خانواده دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: لازم است موانع اجرایی نهادینه شدن عدالت جنسیتی شناسایی شود و بسیاری از این موانع فرهنگی،‌ سیاسی و اجتماعی هستند.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،پروین داداندیش افزود: برای رفع موانع تحقق عدالت جنسیتی در وهله اول باید شرایط داخلی و خارجی را بشناسیم، چرا که در محیط داخلی، خارجی و حتی خانواده‌های ایرانی تحولات شگرفی به وجود آمده است. در نتیجه نمی‌توانیم مانند 30 سال گذشته در جهت تحقق عدالت جنسیتی کار کنیم.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه در سیره ائمه(ع)، بزرگان دین و دیدگاه‌ها و کلام حضرت امام خمینی(ره)، عدالت جنسیتی تایید شده است، اظهارکرد: مطالب بسیار زیادی در این باره ازبنیانگذار انقلاب اسلامی وجود دارد و نشان‌دهنده آن است که از دیدگاه ایشان حقوق زنان و مردان در اجتماع بر اساس اسلام مانند هم است، بنابراین جامعه اسلامی نیز باید چنین شرایطی را فراهم کند.

به گفته داداندیش، مواد قانون اساسی نیزعدالت جنسیتی را تایید می‌کند و در مقدمه آن آمده است که زنان ایران دچارظلم مضاعف شده‌اند و باید تلاش شود که در انقلاب اسلامی این ظلم‌ها جبران شود.

وی در ادامه گفت: در سیاست‌های کلی برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده نیز عدالت جنسیتی تایید شده است و رهبر انقلاب بر ضرورت تقویت نهاد خانواده و ارتقای جایگاه زنان در تمام عرصه‌ها تاکید می‌کنند. البته این فضای فکری هم در خانواده و هم در اجتماع تبلیغ ولی عملیاتی نشده و تنها در بخش‌هایی عدالت جنسیتی محقق شده است.

برنامه جامعی برای تحقق عدالت جنسیتی تدوین نشده است

این فعال حوزه زنان با اشاره به اینکه برنامه جامعی برای تحقق عدالت جنسیتی تدوین نشده است، تاکید کرد: حقوق اجتماعی، آموزش، ‌اشتغال و ورزش به هم ربط دارند؛ اما چون یکپارچه دیده نشده‌اند دچار کاستی‌هایی است که در این شرایط باید چند کار اساسی برای نهادینه شدن عدالت جنسیتی انجام شود.

وی در ادامه گفت: لازم است برنامه‌های ما متحول شود و برای تحقق این امر باید شرایط داخلی و خارجی به خوبی شناسایی و برای رفع موانع موجود برنامه‌ریزی شود. طی 30 سال گذشته برای تحقق عدالت جنسیتی، برنامه‌ریزی بلند مدتی انجام نشده است.

تحقق عدالت جنسیتی به یک کار بلند مدت فرهنگی نیاز دارد

این فعال حوزه زنان اظهار کرد: همه نهادها و دستگاه‌ها چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی و اقشار مختلف زنان باید دست به دست هم بدهند و در برنامه‌ریزی حضور داشته باشند و دیدگاه‌های خود را ارائه دهند و در مرحله اجرا نیز همبستگی و همیاری داشته باشند، چرا که تحقق عدالت جنسیتی به یک کار بلند مدت فرهنگی نیاز دارد و به تنهایی تحقق آن امکان پذیر نیست.

داداندیش با بیان اینکه بسیاری از موانع موجود در تحقق عدالت جنسیتی، فرهنگی است، اظهار کرد: این موانع در خانواده، ساختار دولتی و غیر دولتی دیده می‌شود.

معاون کمیته زنان،‌ جوانان و خانواده دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید کرد: لازم است درباره برخی موضوعات مربوط به زنان قانونگذاری شود؛ البته برخی قوانین در جهت تحقق عدالت جنسیتی تصویب شده ولی در اجرا آنقدر تبصره به آن اضافه و یا آنقدر تفسیر به رأی شده که روح قانون محقق نشده است. ضمن آنکه برخی قوانین نیز نیازمند بازنگری هستند و ضمانت اجرای بعضی از قوانین دیگر هم باید افزایش یابد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تحقق عدالت جنسیتی، تاکید کرد: با توجه به فضای کنونی، تحقق کامل عدالت جنسیتی نیازمند همیاری رسانه‌ها، اقشار مختلف زنان و نهادهای ذی ربط است؛ چرا که مقام معظم رهبری و دولت مدت‌هاست که در صدد تحقق این امر هستند.

تحقق کامل عدالت جنسیتی منوط به همکاری سه قوه

معاون کمیته زنان،‌ جوانان و خانواده دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضرورت راه‌اندازی مرکز عالی برای امور زنان، اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری یک نهاد اجرایی است ولی ما در زمینه‌هایی مانند عدالت جنسیتی با مشکل قانونگذاری نیز مواجه هستیم، بنابراین قوه قضائیه و قوه مقننه نیز باید در این زمینه همکاری کنند. اگر سه قوه کشور با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند می‌توانیم عدالت جنسیتی را به طور کامل محقق کنیم.

داداندیش در پایان با بیان اینکه موضوع زنان فرابخشی است، گفت: این موضوع به اقتصاد، سیاست، اشتغال و موارد دیگر مرتبط است و در این شرایط نمی‌توان کارها را در یک بخش انجام داد و لازم است تا برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

/انتهای متن/

درج نظر