“آشنایی قبل از ازدواج هدفمند باشد”

یک روانشناس آشنایی دو طرف قبل از ازدواج را ضروری دانست و گفت: این آشنایی باید با حدود مشخص و با هدف شناخت از هم باشد.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، دکتر محی‌الدین محمدخانی، افزود: ازدواج امری مقدس است که نسل‌های آینده را ادامه می‌دهد و اگر چه ممکن است در فرهنگ کشورهای مختلف شیوه آن متفاوت باشد؛ اما هدف اصلی آن برای همه مشترک بوده و برطرف کردن نیازهای جسمی، عقلی و عاطفی دو طرف است.

وی ادامه داد: یک ازدواج خوب با شناخت کامل دو طرف از یکدیگر حاصل می شود و می توان گفت آشنایی قبل از ازدواج خواه ناخواه وجود دارد، اما مسئله اصلی حدود و دامنه آن، هدف آن و تاثیر آن در زندگی دو طرف است.

به گفته این روانشناس در برخی از فرهنگ‌ها از جمله فرهنگ ما این آشنایی از سوی پسر و تحت عرف خواستگاری آغاز می‌شود و این طبیعی است که دختر و پسر برای انجام این مرحله مهم از زندگی یکدیگر را ببینند و انتخاب کنند.

محمد خانی خاطرنشان کرد: دیدار دختر و پسر به طور طبیعی در جریان روزانه زندگی در دانشگاه، خیابان و … اتفاق می افتد، اما برای ازدواج این دیدار و آشنایی باید با چارچوب و حدود مشخص و تحت نظارت خانواده‌ها صورت گیرد، در غیر این صورت به خطا می رود.

وی تاکید کرد: اگر خانواده‌ها از آشنایی پیش از ازدواج فرزندان خود بی اطلاع باشند ممکن است افرادی سودجو به اسم آشنایی برای ازدواج از آن ها سوء استفاده کنند و حتی زندگی آینده آن ها را با مشکل مواجه سازند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه آشنایی باید در محیطی امن و با حضور یکی از اعضای خانواده دو طرف و در قالب جلسات آشنایی انجام شود، یادآوری کرد: دو طرف باید در این جلسات نیازها و خواسته‌های خود را عنوان کنند تا ببیند می توانند با هم زندگی مشترک داشته باشند و نیازهای یکدیگر را برطرف کنند؟

محمدخانی با بیان اینکه در این آشنایی دو طرف باید خود واقعی را نشان دهند و سعی در بهتر نشان دادن خود نداشته باشند، خاطرنشان کرد: این آشنایی باید بدون حس دلبستگی و وابستگی باشد، چرا که در این صورت دو طرف بر پایه احساسات همه چیز یکدیگر را می پذیرند.

وی ادامه داد: حتی می توان دوران نامزدی بعد از آشنایی اولیه را طولانی کرد تا دختر و پسر یکدیگر را بهتر بشناسند و در این صورت حتی اگر با هم به توافق نرسند و جدا شوند خطایی مرتکب نشده‌اند چون همه چیز تحت نظارت خانواده‌ها و در قالب عرف و شرع بوده است، اما اگر این آشنایی در خارج از چارچوب خانواده‌ها باشد اگر بعدها برملا شود آینده جوان بویژه دختران تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

درج نظر