بیماری فوبیا در دختران شایع تر است

یک روانپزشک با بیان این‌که از نظر علمی وجود «فوبیا»(ترس) در مردان و زنان یکسان است، گفت: علل فرهنگی سبب شده تا مراجعه مردان در زمینه‌ی درمان «فوبیا» به روانپزشک بسیار کمتر از زنان باشد و والدین نقش موثری در ابتلای فرزندان به «فوبیا» دارند.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا “فائزه تاتاری” ، با بیان این‌که فوبیا ترس غیرمنطقی از یک شیء، موقعیت و یا یک فضاست، اظهار کرد: برای بسیاری از مردان سخت است که به روانپزشک مراجعه کنند و بگویند که از گربه، خون و یا آمپول می‌ترسند، از این‌رو آمار مراجعه زنان به روانپزشک به علت «فوبیا» بیشتر است و همین علت سبب شده تا این تصور پیش آید که این بیماری در زنان بیش از مردان است.

وی خاطر نشان کرد: باید این مساله مد نظر قرار گیرد که ترس از اشیاء و موارد ترس‌آور طبیعی است، اما فوبیا ترس از موارد و اشیاء معمولی است. به عنوان مثال ترس از تصادف و یا حیوانات درنده طبیعی بوده، اما فوبیا ترس از مواردیست که خطری نداشته از قبیل گربه، باد و یا سوار شدن هواپیما.

تاتاری با اشاره به و جود انواع فوبیا اظهار کرد: فوبیا به سه دسته فوبیای «ساده»، فوبیای «اجتماعی» و یا فوبیای “گذرهراسی” تقسیم‌بندی می‌شود.

به گفته‌ی تاتاری، فوبیای «ساده» بسیار شایع بوده، به‌طوری‌که پنج تا ۱۲ درصد افراد به آن مبتلا هستند.

وی با بیان این‌که این نمونه فوبیا در دختران بیشتر شایع است، خاطر نشان کرد: فوبیای «ساده» از دوران کودکی آغاز شده که شامل موارد ترس از گربه، طوفان، آمپول، خون و… می‌شود.

به گفته‌ی این روانپزشک، فوبیای «ساده» در بیشتر موارد به مرور زمان بهبود یافته و نیاز به درمان جدی ندارد.

تاتاری در خصوص فوبیای «اجتماعی» ترس از حضور در جمع‌های خانوادگی، اداری و صحبت در مجالس را از انواع این بیماری دانست و گفت: همواره افراد مبتلا به فوبیای «اجتماعی» ترس از تحقیر و شرمساری در حضور دیگران را دارند و از همین‌رو سعی می‌کنند کمتر در اجتماع حاضر شوند.

وی افزود: این نوع گریز از اجتماع سبب شده تا این افراد به مرور زمان به انزوا کشیده شده و در نهایت نیز دچار افسردگی شوند.

تاتاری با بیان این‌که این نوع فوبیا از سنین نوجوانی خود را نشان می‌دهد، گفت: بهتر است برای درمان این نوع فوبیا حتماً به روانپزشک مراجعه شود، چون ممکن است علاوه بر رفتار درمانی، به تجویز داور نیز نیاز باشد.

این روانپزشک در خصوص فوبیای «گذرهراسی» نیز اظهار کرد: این نوع فوبیا به‌ندرت در افراد مشاهده شده و به این شکل است که فرد در خانه احساس امنیت دارد، اما به محض خروج از خانه علائم ترس و اضطراب در او ظاهر می‌شود.

وی افزود: این نوع بیماران از این می‌ترسند که مبادا مشکلی برایشان در خارج خانه ایجاد شود، از قبیل این‌که سکته کنند یا بمیرند و کسی نباشد به آنها کمک کند.

تاتاری یادآور شد: این نوع فوبیا فرد را خانه‌نشین کرده و از همه‌ی فعالیت‌های اجتماعی باز می‌دارد و در نهایت فرد به افسردگی گرایش می‌یابد.

به گفته‌ی این روانپزشک، این نوع فوبیا نیز باید با مراجعه به پزشک درمان شود.

تاتاری در ادامه نخستین نشانه‌ی انواع فوبیا را اضطراب برشمرد و افزود: علائم جسمانی دیگری به ویژه در فوبیای اجتماعی شامل قرمز شدن صورت، عرق، لرزش دست و صوت، تپش قلب و لکنت زبان به هنگام حضور در اجتماع نیز ظاهر می‌شود.

به گفته‌ی این روانپزشک، افراد مبتلا به فوبیا تا زمانی که با عامل فوبیک خود روبرو نشده‌اند، زندگی عادی دارند.

وی اظهار کرد: این افراد سعی در اجتناب و دوری از عامل فوبیک می‌کنند که همین امر سبب افزایش اضطراب و تشویش روانی آنها می‌شود.

تاتاری در پایان رفتار والدین را عامل تاثیرگذاری در ایجاد فوبیا در فرزندان دانست و یادآور شد: چنانچه مادری از شی و یا موقعیتی بترسد و این رفتار را جلوی فرزندان خود تکرار کند، فرزندان او نیز به‌طور طبیعی دچار ترس از آن موضوع شده و به نوعی به فوبیا مبتلا می‌شوند.

 /انتهای متن/

درج نظر