روند انتقالHIVاز مادربه کودک کاهش یافته

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امکان انتقال HIV از مادر به کودک تا سال ۹۰ روند صعودی داشته ولی از سال ۹۰ کاهش پیدا کرده است.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل ازجهان ، نبوی امروز در نشست خبری سیاستگذاران سلامت زنان که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: بیماری‌های عفونی یکی از بیماری‌های مهم بین زنان باردار جامعه که موجب مرگ و میر مادر باردار و نوزاد می‌شود و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۴ میلیون نوزاد بر اثر بیماری عفونی و ۳.۷ میلیون نوزاد به صورت مرده به دنیا می‌آیند و ۳۰ درصد مرگ نوزادان و ۲۵ درصد مرگ مادران به همین دلیل است.

به گفته وی سالانه ۵۰۰ میلیون عفونت آمیزشی قابل درمان ( سفلیس و گونولوک) بروز پیدا می‌کند که عفونت‌های آمیزشی علت مهم در عقیمی زنان و مردان است ابتلا به عفونت های آمیزشی خطر انتقال HIV را افزایش می‌دهد. سفلیس درمان نشده در زنان حدود ۲۱درصد گزارش شده در کل جهان اگر ۱۰۰ زن مبتلا به بیماری های عفونت‌های مقاربتی باشند ۵۰ درصد آن علامت دار نیست و ۳۵ درصد از افرادی که مبتلا به این بیماری‌ها می‌شوند به دنبال درمان نمی‌روند ۶ درصد به دنبال درمان می‌روند و یک درصد درمان کامل می شوند.

نبوی گفت: بیماری‌های مقاربتی در جمعیت ایرانی ۴ تا ۷ درصد است، در آفریقا ۱۱ تا ۲۵ درصد و در کشورهای اروپای غربی ۱ تا ۲ درصد است. افزایش سواد موجب کاهش بروز بیماری‌های مقاربتی شده است و میزان ابتلا به HIV در میان معتادان ۱۵ درصد و در زنان تن فروش قریب به ۵ درصد است و از هر ۵ هزار زن باردار فقط ۴ نفر آنها مبتلا به HIV هستند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۶۵ بروز HIV از طریق اعتیاد تزریقی ۶۸.۴ درصد که در سال ۹۱ به ۵۰.۲ درصد، انتقال HIV از طریق تماس جنسی در سال ۶۵ ، ۱۲.۳ درصد و در سال ۹۱ ، ۳۳.۲ درصد رسیده است. انتقال HIV از مادر به کودک در سال ۶۵ ،‌۱.۲ درصد و در سال ۹۱ ،‌ ۳.۳ درصد بوده است. انتقال HIV در انتقال خون در سال ۶۵ ، ۰/۹ درصد و در سال ۹۱ گزارش نشده است و انتقال HIV در موارد نامشخص در سال ۶۵ ، ۱۷ درصد و در سال ۹۱ ، ۱۱.۳ درصد گزارش شده است.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد از بروز HIV در مردان و در زنان ۱۰ درصد است. ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به HIV هستند که در زنان بروز HIV روش آمیزشی غالب بوده و در مردان اعتیاد غالب است. امکان انتقال HIV از مادر به کودک تا سال ۹۰ روند صعودی داشته ولی از سال ۹۰ کاهش پیدا کرده است. از سال ۷۸ زخم‌های غیرتاولی افزایش داشته که همچنین اگر زخم‌های تناسلی کاهش پیدا کند انتقال HIV کمتر انتقال پیدا میکند.

نبوی ادامه داد: در ایران به دلیل کتمان بیماری های آمیزشی آمار دقیقی وجود ندارد اکثرا به خوددرمانی می‌پردازند یا به مرکز خصوصی مراجعه می‌کنند و بیماری های مقاربتی در زنان سالم حدود ۱ درصد و در زنان پرخطر به ۱۴ درصد می‌رسد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان داشت: حدود ۳۰ مرکز برای زنان تن فروش پرخطر تاسیس کرده ایم که در این مراکز ۵۷ درصد از زنان در آمیزش پرخطر داشته اند که در آخرین آمیزش خود پوشش مناسب استفاده کرده اند درمطالعه که درباره زنان تن فروش کرمان انجام شد از ۱۳۹ زن یک نفر هم نیز HIV مبتلا نشده است و ۶۰ درصد ابتلا به سوزاک و ۴۰ درصد به زخم‌های تناسلی مبتلا بودند. در زنان تن فروش شیرازی از ۲۹۰ نفر ۱۵ نفر مبتلا به HIV بودند یعنی حدود ۵ درصد است.

وی گقت: زنان معتاد که در استان های جنوبی و شرقی بیشتر وجود دارند ابتلا به HIV‌و هپاتیت B , C‌در آن ها زیاد است. افرادی که مبتلا به HIV هستند معمولا به دلیل برخی از مسائل به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند این را باید بدانند که بدون نام و نشان از این افراد مراقبت می‌شود و فقط پزشک از پرونده آن ها باخبر است و اصراری به داشتن نام در شبکه درمان نداریم. برای این افراد باشگاه های مثبت راه اندازی کرده ایم در مدارس باید آموزش صورت گیرد سنین بلوغ آموزش های لازم برای انتقال HIV باید داده شود.

 /انتهای متن/

درج نظر