50 درصد زنان ایرانی چاق هستند

نشست خبری هفته ملی سلامت زنان با حضور علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، علی سنگی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، دکتر محمود نبوی معاون مرکز بیماری‌های واگیر و همچنین جمعی دیگر از پزشکان و مدیران حوزه‌های مختلف سلامت زنان صبح امروز در سالن کنفرانس وزات بهداشت برگزار شد.

0

سرویس اجتماعی به دخت/

گفتنی‌ست هفته آخر مهرماه (22لغایت 28مهرماه) با هدف حساس‌سازی مدیران سلامت و آحاد جامعه نسبت به ابعاد مختلف سلامت جسمی، جنسی، روانی و اجتماعی زنان به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی “سبا” نامگذاری شده است.

در ابتدای نشست, علی سنگی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس از برگزاری هفته ی ملی سلامت بانوان سال 1392 با شعار “فردا دیر است، سلامت زنان را جدی بگیریم “خبر داد.

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته سلامت بانوان ایرانی گفت: روز چهار شنبه 24 مهر”  تغذیه سالم ” ، پنجشنبه 25 مهر ” تحکیم بنیان خانواده و فرزند پروری سالم “، جمعه 26 مهر “سبک زندگی ایرانی اسلامی “، شنبه 27 مهر “سلامت اجتماعی زنان و حمایت اجتماعی برای تطابق نقش زن در خانواده و اجتماع”، روز یکشنبه 28 مهر”  ترویج خود مراقبتی “، روز دو شنبه “سلامت روان ” و سه شنبه 30 مهر” سبک سالم روابط زناشویی ” نامگذاری شده است که مراکز مختلف بهداشتی – درمانی کشور  با توجه به این نام گذاری ها برنامه‌های ویژه‌ای را ترتیب داده‌‌اند.

امید به زندگی در زنان به 73 سال رسیده است

بعد از آن دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت به بیان مطالبی پرداخت و کم تحرکی را علت بروز بسیاری را از بیماری ها در زنان دانست.

وی ادامه داد: نظام سلامت در ایران دستاوردهای خوبی به دنبال داشته است، به دنبال اقدامات انجام شده، امید به زندگی در کشور افزایش یافته است. امید به زندگی در زنان بیش‌تر از مردان است و به 73 سال رسیده است. همچنین زنان از پوشش بیمه برخوردارند، به طوری که 85 درصد زنان و همچنین 81 درصد مردان از پوشش بیمه‌ای برخوردارند.

معاون وزیر بهداشت، سرطان‌ها را یکی از خطرات جسمی برای زنان خواند و گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. مادران باید با علائم این بیماری آشنا باشند و در صورت مشاهده آن سریع به پزشک مراجعه کنند. در صورت انجام چنین اقداماتی از عوارض بعدی این بیماری جلوگیری خواهد شد.

سیاری با اشاره به عوامل خطر بیماری‌های مختلف در زنان افزود: فشار خون یکی از عوامل خطر بیماری‌هاست. طبق برآوردهای انجام شده، سالانه 81 هزار مورد از وقوع مرگ‌ها در کشور با فشار خون در ارتباط است. در مجموع 33.7 درصد افراد بالای 25 سال کشور دچار فشار خون هستند.

افزایش وزن و چاقی در زنان بیش از مردان است

وی همچنین کم‌تحرکی را از دیگر عوامل خطر بروز بیماریها در زنان خواند و تصریح کرد: این امر همت خود فرد را می‌طلبد. میزان کم‌تحرکی و به دنبال آن افزایش وزن و چاقی در زنان بیش‌تر از مردان است که این موارد افزایش قند خون و سندروم متابولیک را به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت قند خون را از دیگر عوامل مرتبط با بروز بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: سالانه 35 هزار مرگ کشور به افزایش قند خون نسبت داده شده است. از طرف دیگر نیز سیگار و دخانیات از عوامل بروز بیماری‌ها به حساب می‌آیند البته خوشبختانه مصرف دخانیات و سیگار میان زنان ایرانی زیاد نیست.

نیاز زنان شیرده به 1500 میلی گرم کلسیم در روز

سیاری در ادامه با اشاره به کمبود برخی ریز مغذی‌ها به ویژه در زنان کشور افزود: زنان شیرده روزانه به 1500 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند، اگر این میزان تامین نشود، به ناچار کلسیم مربوطه از بدن مادر برای شیرخوار تامین خواهد شد تا به این ترتیب بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان که پدیده خاموش و نهفته است، بروز می‌کند.

وی با جدی خواندن کمبود کلسیم در کشور اضافه کرد: همچنین کمبود ویتامین D3 در جامعه زیاد است، راه‌حل آن است که این ویتامین به شیر مصرفی اضافه شود. از طرف دیگر با تحرک کافی می‌توان از بروز پوکی استخوان، استئوپروز، سرطان سینه، سکته‌های قلبی و مغزی، افزایش چربی، دیابت و … جلوگیری کرد.

بروز ایدز در زنان کم تر از مردان است

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: خوشبختانه میزان بروز ایدز در زنان کم‌تر از مردان است. در مجموع اکنون 26 هزار مورد ایدز در کشور داریم که البته میزان واقعی آن را چهار تا پنج برابر این رقم تخمین زده‌اند. اکنون 68.4 درصد موارد ایدز در کشور به دلیل اعتیاد تزریقی است. 12.3 درصد ابتلا به ایدز در کشور به دلیل موارد آمیزشی است که تقریبا 60 درصد آن به زنان و 40 درصد به مردان مربوط می‌شود.

سیاری تصریح کرد: در مورد ایدز ناشی از موارد آمیزشی، تمام علمای علم، اخلاق، دین و طب به سه جمله رسیده‌اند؛ ابتدا خویشتن‌داری، تشکیل خانواده و نهایتا استفاده از وسیله‌های ایمن است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه يكي از مشكلات زنان مربوط به زناني است كه شوهران خود را از دست داده و سرپرست خانواده مي شوند بیان داشت: به اين زنان بايد حتما رسيدگي شود وگرنه جزو نيازمندان خواهند شد. سن بيش از ۵۰ درصد زنان سرپرست خانواده ، بيش تر از ۵۰ سال است بنابراين حتما بايد تحت پوشش قرار بگيرند.

90 درصد بروز ایدز در مردان و 10 درصد در زنان است

بعد از سخنان سیاری دکتر محمود نبوی معاون مرکز بیماری های واگیر نیز به بیان اطلاعاتی در خصوص وضعیت بیماری های واگیر دار در کشور پرداخت و گفت: 90 درصد بروز ایدز در مردان و 10 درصد در زنان است و به علت پنهان بودن و کتمان کردن، آمار دقیقی از بیماری های آمیزشی در کشور نداریم و بیش‌تر بیماران از طریق خوددرمانی یا مراجعه به بخش خصوصی اقدام به درمان می‌کنند.

30 مرکز مشاوره، مخصوص زنان پرخطر

نبوی ادامه داد: در حال حاضر 30 مرکز مشاوره پیشگیری مخصوص زنان پرخطر و 200 مرکز برای مردان در مناطق پرخطر ایجاد شده است. طبق آمار 57 درصد زنان مورد مطالعه در آخرین رابطه خود از وسایل پیشگیری استفاده کردند که این در کشورهای توسعه یافته بالاتر از 90 درصد است.

تمام دارو و درمان بیمارانی که مراجعه می کنند رایگان است

معاون مرکز بیماری‌های واگیر اضافه کرد: در هر حال استفاده از روش‌های تنبیهی در پیشگیری جواب نمی‌دهد و باید از روش‌های جایگزین با حفظ اسرار فرد استفاده کرد که استفاده از این روش موجب کاهش شیب اپیدمی ایدز در کشور شده است و باید به این نکته اشاره کنم که تمامی دارو و درمان بیمارانی که خود را معرفی می کنند رایگان است.

نبوي گفت: بيماري ايدز به مسايل رفتاري مرتبط بوده و تازماني كه درمان قطعي آن كشف نشود، نمي توان آن را حذف كرد اما مي توان موارد ابتلا به بيماري را محدود ساخت.

وي در ادامه به بيماري‌هاي عفوني آميزشي اشاره كرد و افزود: سالانه ۴۰۰ هزار زن در جهان، جان خود را از دست مي دهند كه ۲۰ هزار مورد آن به دليل بيماري هاي عفوني آميزشي است البته تعداد اينگونه بيماري ها در زنان كشور ما بسيار كم است؛ بطور مثال سالانه كمتر از يكصد زن به سيفليس مبتلا مي شوند اما اين آمار در كشورهايي مانند افغانستان و پاكستان بالا است.

معاون مركز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، اضافه كرد: ۶۰ درصد بيماري‌هاي عفوني آميزشي در زنان، بدون علامت است و اين مساله موجب بروز مشكلات درماني مي شود؛ اينگونه بيماري ها يكي از دلايل ناباروري است. اينگونه بيماري ها، همچنين ميزان احتمال ابتلا به ايدز را افزايش مي دهند بنابراين با درمان بيماري هاي عفوني آميزشي، موارد ابتلا به ايدز كاهش مي يابد.

شیوع ایدز در زنان خیابانی 5 درصد است

نبوی با بيان اينكه همه گيري متمركز ايدز در كشور وجود دارد ، اظهار داشت: ميزان شيوع ايدز در معتادان تزريقي، ۱۵ درصد و در زنان خياباني، پنج درصد است. راه انتقال ايدز از طريق مادر به كودك از ۲/۱ درصد در سال ۶۵ به ۳/۳ درصد در سال ۹۱ رسيده و راه انتقال ايدز به دلايل نامشخص (كه معتقديم اغلب از راه تماس جنسي هستند) نيز از ۱۷ درصد در سال ۶۵ به ۳/۱۱ درصد در سال ۹۱، رسيده است.

وی در ادامه به يك بررسي شيوع ايدز در زنان خياباني در كرمان و شيراز اشاره كرد و گفت: از ۱۳۹ زن خياباني در كرمان فقط يك نفر ايدز داشت اما از ۲۹۰ زن خياباني در شيراز، فقط ۱۵ نفر ايدز داشتند و به طور كلي ميزان شيوع ايدز در زنان خياباني، چهار درصد است.

 نقش مادران در اصلاح الگوی غذایی

در ادامه نشست زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: 80 درصد زنان 45 تا 55 ساله ایرانی اضافه وزن دارند و 45 درصد زنان 45 تا 55 ساله کشور تحرکشان کم است و 80 درصدشان میوه و سبزی نمی خورند.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد زنان 15 تا 64 کشور نیز دچار چاقی هستند افزود: در 55 درصد خانوارهای ایرانی کمبود دریافت ویتامین A و در 65 درصد خانوارها کمبود دریافت ویتامین B2  مشهود است.

عبداللهی طبخ طولانی مدت غذا به ویژه طبخ طولانی مدت سبزی ها را موجب از بین رفتن مواد و املاح سودمند مواد غذایی دانست و بیان کرد: متاسفانه الگوی مصرف غذا در خانوارهای ایرانی به سمت مصرف مواد غذایی پرچرب، پرکالری، چرب، شیرین از جمله فست فودها تغییر کرده است که نیازمند بازنگری فوری است.

وی افزود: مصرف لبنیات کم چرب، حبوبات، نان سبوس دار، میوه و سبزی تازه، غذاهای فیبردار و سنتی ایرانی باید جایگزین این الگوی غلط شود تا از بیماریهای غیرواگیر نظیر دیابت، قلبی و عروقی و چاقی در جامعه جلوگیری شود.

نوشابه های گازدار و پوکی استخوان در زنان

عبداللهی، مصرف نوشابه های گازدار و قندی را موجب پوکی استخوان زنان دانست و گفت: به جای این نوشابه های مضرّ باید دوغ غیرگازدار و نوشیدنی های سنتی ایرانی که از عرقیات گیاهی ساخته می شوند مصرف کرد.

وی شناساندن تنقلات سنتی به جای چیپش، پفک، شکلات و نوشابه را به کودکان توسط  مادران و زنان زنان ضروری دانست و اظهار داشت: تصحیح الگوی غذایی بچه ها به عهده بانوان است و زنان در این خصوص می توانند با مراجعه به شبکه بهداشتی کشور واحدهای آموزشی تغذیه سالم را به صورت رایگان سپری کنند.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، غنی سازی شیر با ویتامین D، مکمل یاری زنان با ریزمغذی ها در برنامه های شبکه های بهداشتی کشور و نیز ادامه طرح آهن یاری در مدارس دخترانه را برای سلامت زنان در آینده ضروری ارزیابی کرد.

عوارض داروهای افسردگی در زنان بیش از مردان است

در پایان نشست دکتر علی سنگی رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده، جوانان و مدارس وزارت بهداشت به جمع بندی مطالب پرداخت و گفت: ۲۶ درصد از افراد جامعه دچار یکی از اختلالات روانی که در راس آن افسردگی ست هستند و زنان نیمی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

سنگی ادامه داد: علاوه بر مشکلات جدی زنان مشکلات روحی و روانی آنان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که مشکلات خلقی که در راس آنها افسردگی قرار دارد. البته افسردگی زمنیه‌ساز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی بود مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده به همراه دارد.

وی اضافه کرد: باید بگویم عوارض داروهای ضد افسردگی در زنان بیش تر از مردان است و پاسخ به درمان بیمارهای روانی در زنان کم تر است. اختلال هورمونی، مسائل بلوغ جسمی و جنسی، حاملگی زنان، دوران زایمان، شیردهی و فرزندپروری جزء علل بیولوژیک در اختلال زنان است. ناهنجاری در خانواده‌ها و سوءرفتارها و تبعیض‌های اجتماعی در گروه‌های زنان بیشتر دیده می‌شود که فعال بودن و حضور مثبت در جامعه همچنین آموزش‌هایی که در حوزه سلامت موجب کاهش بیماریهای روحی، جسمی و روانی زنان شده است.

سنگی در ادامه تصریح کرد: توجه همه جانبه سازمان ها و نهادها به زنان می‌تواند بسیار مهم باشد. از برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه سلامت خانواده طراحی خدمات جامع سلامت زنان ایرانی تحت عنوان سبا در راستای شیوه زندگی سالم و سلامت باروری گروه‌های زنان میانسال که در 26 شهرستان کشور در حال اجراست. همچنین اجرای برنامه خدمات جامعه سلامت زنان در دوران یائسکی با عوامل و علائم یائسگی که برای اولین بار در کشور طراحی شده است و مشابه این برنامه در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود می‌تواند یکی از برنامه‌های عالی وزارت بهداشت باشد.

 /انتهای متن/

درج نظر