بچه‌های ما تشنه قصه مادران هستند

والدین ایرانی قصه‌گویی برای کودکان را فراموش کرده‌اند و همین امر باعث بروز ناآرامی روحی کودکان شده است.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا سید احمد وکیلیان – پژوهش‌گر فرهنگ مردم و نویسنده دائره‌المعارف قصه‌های ایرانی که از نمایشگاه هفته ملی کودک در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بازدید کرد، با بیان این مطلب افزود: به نظر من کانون ذی‌صلاح‌ترین سازمانی است که می‌تواند امور کودکان را ساماندهی کند.

نویسنده متل‌ها و افسانه‌های ایرانی – که بعنوان اثر برتر کنگره فولکلوریک ایتالیا شناخته شده است – ‌افزود: فکر نمی‌کنم سازمانی بالاتر و با تجربه‌تر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که دارای امکانات گسترده آموزشی و فرهنگی در سراسر کشور است، در ایران داشته باشیم و چه خوب است اکنون که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته‌اند با تشکیل فراکسیون کودک نگاه جامع‌تری به موضوع کودک داشته باشند، کاری کنند تا این نهاد تخصصی کودکان با همکاری سازمان‌های غیردولتی به‌عنوان متولی کودکان ایران وظیفه برنامه‌ریزی‌های کلان را عهده دار شود.

وکیلیان با اظهار تاسف از فراموش‌ شدن سنت قصه‌گویی در خانواده‌های ایرانی گفت: قصه مهم‌ترین ابزار برای اتصال و آشنایی کودکان با رسوم جامعه و نهی غیرمستقیم رفتارهای ناسازگار آنان است.

این محقق فرهنگ و زبان‌های باستانی تاکید کرد: افلاطون معتقد بود مهم‌ترین وظیفه مادر قصه‌گویی برای کودک است زیرا در قصه می‌توان مسایل آموزشی فراوانی را به‌صورت غیرمستقیم و با زبانی جذاب برای کودکان بیان کرد و این آموزش‌ها در حافظه بلند مدت آنان جای می‌گیرد.

وکیلیان افزود: روانشناسان معتقدند قصه، حتی توانایی رفع مشکلات روانی نهفته بزرگ‌سالان را دارد. در کشور سوئد مرکزی وجود دارد که در آن برای افراد بزرگ‌سال دارای مشکلات روانی قصه می‌گویند و با بررسی تاثیرات قصه بر گردش خون و ضربان قلب آنان به ریشه عقده‌های فروخفته آنان پی می‌برند. سپس با تکرار قصه‌هایی در مورد این مشکلات‌، نقطه‌های تاریک روان افراد را درمان می‌کنند.

این محقق ادبیات باستانی همچنین گفت: بازی‌های رایانه‌ای امروز فاقد تحرک و تفکر هستند و نمی‌توانند به رشد فکری کودکان کمکی کنند. در حالی‌که انسان از راه شنیدن می‌تواند تا 100 درصد اطلاعات را در حافظه خود ثبت کند. به‌همین دلیل نقش قصه نباید در آموزش کودکان فراموش شود.

وی از مسوولان آموزش کودکان خواست تا با تهیه انواع قصه برای کودکان به این موضوع توجه ویژه کنند.

وکیلیان تاکید کرد: نمی‌توان یک قصه را برای همه کودکان مناسب دانست. برخی قصه‌ها دارای ساختاری آرامش بخش هستند که برای کودکان پیش‌فعال مناسب بوده و برخی قصه‌ها توانایی ایجاد تحرک روانی در کودکان افسرده و خموده دارند. لذا در کاربرد قصه نیازمند آگاهی و اشراف کامل به تاثیرات آموزشی قصه هستیم.

 /انتهای متن/