10 توصیه برای بهبود هوش هیجانی

در مورد راه های تقویت هوش هیجانی گفتیم. این بار ده توصیه برای شما داریم تا بتوانید هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید…

2

سرویس ما و زندگی به دخت/

برای اینکه هوش هیجانی شما تقویت شود، توصیه ما این است که به این نکات توجه داشته باشید:

1-    مسئولیت عواطف و همچنین کامیابی های تان را بپذیرید.

2-    به جای برچسب زدن به رفتار و انگیزه های دیگران، احساسات خودتان را بازنگری کنید.

3-    مهارت های مؤثر سازش جویانه  را برای حالت خاص روانی توسعه دهید. یاد بگیرید آرامش خود را حفظ کنید، وقتی هیجان زده هستید و برعکس پر تلاش و پرتحرک باشید، وقتی احساس خمودگی و ضعف می کنید.

4-    به دنبال کسب پیروزی باشید . ازشرایط منطقی درس بیاموزید و به دنبال زندگی شاد باشید.

5-    با خودتان صادق باشید. احساسات منفی تان را بپذیرید و به دنبال یافتن منشأ آن باشید. به دنبال راه حل هایی  باشید تا به طور جدی بتوانید مشکلات راحل کنید.

6-    به احساسات دیگران احترام بگذارید و به آنان نشان دهید برای شان احترام قائلید.

7-    از افرادی که به احساسات شما احترام نمی گذارند یا قبول تان ندارند، دوری کنید.

8-    دو برابر آنچه حرف می زنید، گوش کنید.

9-    به ارتباطات غیرکلامی اهمیت دهید . وقتی با دیگران ارتباط  برقرارمی کنید، به چهره شان نگاه کنید، به لحن صدای شان توجه کنید، علائم تن گفتاری(حرکات بدن) را به ذهن بسپارید و آنها را مدنظر قرار دهید.

10-                       بدانید بهبود هوش هیجانی به زمان نیازدارد. صبر وحوصله کنید ودر این مورد عجله نداشته باشید.

 

 

 

 

 

خودآزمایی هوش هیجانی

این خود آزمایی[1] بر اساس آنچه در مورد هوش هیجانی و راه های شناخت احساس و هیجان و کنترل آن گفتیم، مطرح شده است. برای پاسخ درست به سؤالات، باید مطالب قبلی را به دقت مطالعه کنید.

ردیف

سؤالات

بله

خیر

1

آیا می توانید احساسات خود را بازشناسی کنید که واقعا چه احساسی دارید؟

 

 

2

آیا می توانید بین احساسات گوناگونی که دارید، تمیز قائل شوید؟

 

 

3

آیا می دانید احساس تان را  از چه راهی آن نشان می دهید؟

 

 

4

آیا می توانید احساسات، افکار و باورهای تان را از طریق روش های غیرمخرب ابراز کنید؟

 

 

5

آیا همانطور که هستید، به خودتان احترام می گذارید و خود را می پذیرید؟

 

 

6

آیا در اکثر مواقع احساس اعتمادبنفس و امنیت دارید؟

 

 

7

آیا آنچه که دیگران نسبت به شما می گویند، احساس خوبی نسبت به آن دارید؟

 

 

8

آیا به قابلیت ها و توان خودآگاهید؟

 

 

9

آیا به خودتان می گویید که یک زندگی با معنا، غنی  و کامروا دارید؟

 

 

10

آیا نسبت به دستاوردهای تان احساس رضایت مندی می کنید؟

 

 

11

آیا نسبت به آنچه فکر می کنید و انجام می دهید، خودگردان و خودکنترل هستید؟

 

 

12

آیا از وابستگی هیجانی دیگران فارغ هستید؟

 

 

 

پس از اتمام پاسخگویی به سؤالات، برای ارزیابی نتایج، این مراحل را انجام دهید:

1-    به پاسخ های مثبت امتیاز 1 و به پاسخ های منفی امتیاز 0بدهید.

2-    جمع امتیازات را حساب کنید.

در صورتی که مجموع امتیازبدست آمده بین 10 تا 12 بود، نشانه درجه هوش هیجانی بالای شماست.


[1]   کاربرد هوش در قلمرو هیجان – آقایار و شریفی

/انتهای متن/