با لباستان روی افراد نفوذ کنید

اثرگذاری در ملاقاتهای اولیه، از قدرتی فوق‌العاده برخوردار است به طوری که این روزها بیشتر افراد می دانند که قضاوت انسانها ،به میزان زیادی به اولین ملاقاتی که دارند بستگی دارد. آیا به نظر شما آسانتر نیست که با اولین حضورتان تأثیری کارا و قدرتمند را در ذهن طرف مقابل به وجود آورید؟

7

سرویس اجتماعی به دخت/

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که آنچه ما می‌پوشیم، در چگونگی تأثیر ما بر جهان پیرامون نقش دارد. قضاوت انسانها از شما به میزان زیادی به اولین ملاقاتی که با شما دارند، بستگی دارد. به عنوان مثال شما می‌خواهید در مصاحبه استخدامی یک اداره شرکت کنید. اولین ملاقات به قدری در ذهن طرف مقابل شما تأثیر گذار خواهد بود که ویل راجرز درباره این اهمیت می‌گوید: “هیچ‌گاه شانس دومی برای ایجاد تأثیر نخستین نخواهید یافت.”

رفتارشناسان بر این باورند که اثرگذاری در ملاقاتهای اولیه، از قدرتی فوق‌العاده برخوردار است. روند ارزیابی شما با سطح نیمه هوشیار مغز ارتباط دارد. زمانی که فردی بیگانه شما را برای اولین بار می‌بیند، در زمانی کمتر از سی ثانیه شما را ارزیابی می‌کند و این قضاوت آن قدر قدرتمند است که می‌تواند حدود پنج سال در ذهن او ثبت شود.

آیا به نظر شما آسانتر نیست که با اولین حضورتان نخستین تأثیری کارا و قدرتمند را در ذهن طرف مقابل به وجود آورید. و نشان دهید که تا چه حد فردی توانا کارآمد و معتمد هستید؟

اسکار وایلد معتقداست:” افراد فقط بر پایه ظواهر، داوری نمی‌کنند. زیرا رمز حقیقی جهان در همه آن چیزهایی یافت می‌شود که دیدنی هستند و نه نادیدنی.”

هنگامی که درباره شاگرد ساندویچ فروشی صحبت می‌کنید، بی‌درنگ تصویری از آن فرد در ذهن شما مجسم می‌شود، در حالی که ممکن است این تصور آگاهانه نباشد. اما وقتی درباره شخصی با قدرت اجرایی در سطحی وسیع، گفت و گو می‌کنید، تصویری متفاوت در ذهن شما نقش می‌بندد، زیرا همواره یک تصویر قطعی، مسلم و تعریف شده از یک فرد قدرتمند و با اختیار ودارای اعتبار در ذهن شما موجود است.

بررسی که درباره طبیعت بشر، صورت گرفته است، نشان می‌دهد افراد سه عامل رنگ پوست، سن و جنسیت را برای ارزیابی دیگران مدنظر قرار می‌دهند. اما در این سه مورد افراد نقشی ندارند. ما فقط می‌توانیم روی عوامل دیگر تمرکز کنیم تا شاید بتوانیم با استفاده از این موارد، خود را تغییر دهیم. عواملی چون وضعیت ظاهری رفتار،حرکت سر، قد و غیره… ظاهر افراد، ارتباط نگاه مستقیم وصحبت کردن که  تأثیر ویژه ای در ارتباط رویارویی دارد. میزان 55 درصد از ارتباطهای ما غیرلفظی است.  بنابراین باید بپذیریم که آنچه می‌گوییم مد نظر نیست، مهم چگونگی بیان مطلب است. رالف والدو امرسون می گوید: “آنچه انجام می‌دهید آن قدر رسا، مفهوم خویش را متبادر می کند که قادر نیستم آنچه را می‌گویید بشنوم.”

آنچه که می‌پوشید در چگونگی تأثیرگذاری‌تان اهمیت دارد. پوشیدن لباس‌هایی که ظاهری بد و آزار دهنده برای افراد دیگردارد، به منزله توهین به حساب می‌آید. نحوه پوشش، شیوه‌ایست که از طریق آن احترام و توجه خود را به دیگران و محیطی که در آن قرار داریم، ابراز می‌کنید. اماکن عمومی و رسمی برای شما محترم انگاشته می‌شوند. به همین دلیل است که هیچ گاه با لباس راحتی در آنها شرکت نمی‌کنید.

بنابراین ما در طول روز، هزاران بار مورد قضاوت و داوری دیگران قرار می‌گیریم. اکنون سؤالی طرح می‌شود: آیا حقیقتا می‌خواهیم که در مسیر این قضاوت تأثیر شگرف ایجاد کنیم؟

مارک تواین می‌گوید: لباس، بشر را با نفوذ می‌سازد. مردمان برهنه، یا تأثیر اندکی روی جامعه خود گذاشته‌اند و یا هیچ تأثیری نداشته‌اند.

آسیه سلیمی/انتهای متن/

نمایش نظرات (7)