بیماری مقاربتی چیست؟

کسب اطلاعات در مورد بیماری های مقاربتی برای کسی که روابط زناشویی را شروع می کند بسیار ضروری است. این اطلاعات را حتما از پزشکان و متخصصین بهداشت کسب کنید. به مطالب عامیانه اعتماد نکنید.

9

سرویس سلامت به دخت/

بعضی بیماری ها خطرناک بوده و عوارض مهمی را به وجود می آورند. عفونت های عود کننده، نازایی و حتی سرطان از عوارض آنهاست. این عفونت ها که با یک بی توجهی کوچک و لذت بسیار کوتاه مدت، منتقل می شوند می توانند زندگی و آینده زن و یا مرد را برای همیشه به خطر بیاندازند.

بیماری که با روابط زناشویی منتقل می شود انواع مختلفی دارد. یعنی میکروب های مختلف بیماری های مختلفی را در اندام جنسی ایجاد می کنند که درهنگام  رابطه از شخص به همسرش منتقل می شود. بعضی از این میکروب  ها به دنبال تماس پوست خراش دار و آسیب دیده با ترشحات و یا زخم موجود در دستگاه تناسلی شخص مبتلا، به آسانی وی را مبتلا می کنند.

توجه داشته باشید که همه مجامع علمی دنیا معتقدند که تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مقاربتی داشتن روابط جنسی در چهار چوب ازدواج، چه برای پسر و چه برای دختر، است. اگر شما این اصل را قبول دارید؛ با کسی ازدواج کنید که او هم معتقد و مقید به این اصل باشد. داشتن فقط یک شریک جنسی همراه با تعهدات محکم بین دو طرف،  سلامت زوج را تأمین می کند.

یکی از روش های موفق برای پیشگیری از انتقال این بیماری ها، استفاده از کاندوم است. حتی کسانی که از روش های جلوگیری دیگر مثل قرص و آیودی استفاده می کنند؛ برای جلوگیری از انتقال بیماری مقاربتی لازم است از کاندوم هم استفاده کنند.

1- علائم بیماری مقاربتی چیست؟

برحسب نوع بیماری، علائم متفاوت است. بعضی انواع، حتی تا مراحل پیشرفته هم علامتی ایجاد نمی کنند. اما بعضی، موجب ترشحاتی همراه با سوزش، خارش، درد و یا زخم در قسمت خارجی و گاه داخلی دستگاه تناسلی مرد و یا زن می شوند. سوزش ادرار هم علامت شایعی است.  کسی که دارای روابط جنسی است،  باید در صورت بروز ناراحتی به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار گیرد.

2- آیا بیماری مقاربتی قابل درمان است؟

بعضی انواع بیماری مقاربتی مثل تریکومونا و سوزاک درمان می شوند. بعضی مثل تبخال درمان قطعی ندارند. ایدز هم درمان قطعی ندارد.

3- آیا با نگاه به ظاهر افراد می شود فهمید که بیماری مقاربتی دارند یا خیر؟

غالبا نمی توان به این آسانی قضاوت نمود. اما معاینه دستگاه تناسلی و انجام آزمایشات کمک های موثری هستند.

 

4-  گاه مادرها و یا معلمین سوال می کنند که آیا دادن اطلاعات به نوجوانان موجب تحریک و علاقمندی آنها به این رابطه می شود؟

خیر! به خاطر نگرانی از این گمان نباید از دادن اطلاعات صحیح به نوجوان خودداری کرد. او از طریق دوستان و همسالان، اینترنت و سایر وسایل ارتباطی با این موضوعات آشنا خواهد شد. چه کسی بهتر و مطمئن تر از شما ؟  (به شرطی که خود اطلاعات درست و علمی داشته باشید و از حرف های عامیانه و بی اساس پرهیز کنید.) او در آینده ای نه چندان دور به جنس مخالف و ازدواج فکر خواهد کرد و در معرض این مسائل و اتخاذ تصمیم در مورد آنها خواهد بود. اطلاعات صحیحی که شما امروز به او می دهید،  فردا به کارش خواهد آمد.

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (9)