تعیین تکلیف پرداخت تسهیلات ازدواج

یک جامعه شناس با بیان اینکه ازدواج آسان با تهیه شغل و مسکن برای جوانان صورت می‌گیرد، گفت: تکلیف تسهیلات ازدواج در کشور ما مشخص نیست.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، امان الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس، آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری در خصوص ازدواج آسان اظهار داشت: ازدواج آسان یک موضوع چند علتی است که مربوط به طرفین ازدواج، دیدگاه دختر، چشم هم چشمی و خانواده طرفین است. در واقع بستگی به این موضوع دارد که افراد تا چه اندازه به موضوع ازدواج آسان می‌اندیشند.

وی با بیان اینکه جوانان باید از نظر شغلی تامین شده و بعد به فکر تشریفات و مشکلات آن پرداخت، ادامه داد: موضوع اشتغال‌زایی و مسکن از مواردی است که برای جوانان مشکل بوده و این امر مانع ازدواج آنها و بالا رفتن سن ازدواج می‌شود به این شکل که جوانان اگر با یکدیگر ازدواج کنند وقتی شغل و مسکن ندارند به مرور به طلاق رو می آورند .

این جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری با اشاره به اینکه باید امتیازی در خصوص مسکن برای جوانان در نظر گرفته شود، افزود: موضوع مسکن و اشتغال برای جوانان باید سهل شده تا بعد از ان ما شاهد ازدواج آسان و افزایش این امر باشیم، در حقیقت تهیه شغل و مسکن باید در اولویت دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد و ازدواج آسان با تهیه شغل و مسکن برای جوانان صورت می‌گیرد.

* در حال حاضر فارغ التحصیلان بیکار بسیاری وجود دارد

قرایی مقدم با اشاره به اینکه موضوع تشریفات بعد از موضوع اشتغال و مسکن مطرح است، گفت: ما در حال حاضر فارغ التحصیلان بیکار بسیاری داریم که شغلی نداشته و نمی‌توانند به ازدواج رو بیاورند؛ دختر و پسر جوان برای اینکه نمی‌توانند ازدواج کنند به روابط نامناسب روی آورده و از ازدواج دور می‌شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به تورم مشکل مسکن و اجاره آن بسیار سخت است،‌ اظهار داشت: جوانان برای اینکه خانه‌ای اجاره کنند با مشکلات بسیاری روبرو هستند چرا که هزینه‌ها بسیار گزاف بوده ونمی‌توانند از عهده مخارج زندگی بر بیایند در واقع جوانان با مشکلات بسیاری در زندگی آینده روبرو خواهند شد که باید برای آنها فکری اندیشید.

این جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش موثری در فرهنگ‌سازی ازدواج آسان دارند، ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند در زمینه ازدواج آسان و زندگی درست بعد از فراهم شدن شغل و مسکن برای جوانان برنامه‌ای مدون داشته و در این زمینه فرهنگ سازی لازم را انجام دهند ولی ابتدا باید مشکل اساسی که همان اشتغال و مسکن برای جوانان است، فراهم شود.

* رسانه‌ها می‌توانند در زمینه جلوگیری از چشم و هم‌چشمی موثر باشند

قرایی مقدم با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در زمینه جلوگیری از چشم و هم‌چشمی و ریخت و پاش‌های فراوان موثر باشند، گفت: بسیاری از خانواده‌ها در باور و اعتقادات خود دارند که مراسم ازدواج‌شان با شکوه و پر هزینه باشد ولی برخی دیگر به این شکل نیستند که این امر نیز به خانواده‌ها باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه باید تشریفات در خانواده‌ها را کاهش دهیم، عنوان کرد: باید جوانان به ازدواج تشویق شده و امکانات برای ازدواج آسان فراهم شود چرا که ارتباط نادرست با نبود این امر افزایش یافته و میزان ازدواج کاهش می‌یابد. در واقع هزینه‌ای که برای برخی از مراسم‌های ازدواج صورت می‌گیرد می‌تواند صرف اجاره خانه‌ها و سرپناه برای جوانان باشد.

این جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه چرا وام ازدواج روز وصل و روزی قطع می‌شود در واقع این موضوع خود نیز باید اصلاح شده و دست وپاگیر ازدواج است در حقیقت مسئولان وام ازدواج را به درستی به جوانان ارائه نداده و روزی اعلام می‌کنند که وام ازدواج می‌دهیم و روزی ما شاهد هستیم که وامی به جوانان داده نمی‌شود که این خود مشکل اساسی است در واقع تکلیف تسهیلات ازدواج به جوانان در کشور ما مشخص نیست.

 /انتهای متن/

درج نظر