وزارت امور زنان تونس فتوای جهاد نكاح را محكوم كرد

وزارت امور زنان و خانواده تونس فتوایی را كه برخی از مبلغان افراطی دینی درخصوص تشویق دختران تونسی برای سفر به سوریه و جهاد نكاح صادر كرده بودند، به شدت محكوم كرد و خواستار مقابله قانونی دولت با آن شد.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، خبرگزاری امریكایی یونایتدپرس اینترنشنال گزارش داد، وزارت امور زنان و خانواده تونس روز گذشته در بیانیه ای جهاد نكاح را اقدامی قبیح و زشت توصیف كرد و گفت چنین فتوایی ارزش های دینی و اخلاقی جامعه و كلیه پیمان های بین المللی حقوق بشر كه تونس آن را تصویب كرده و نیز قوانین جاری كشور را خدشه دار می سازد.

این بیانیه بعد از اظهارات وزیر كشور تونس صادر شده كه گفته است تعدادی از دختران تونسی كه به منظور جهاد نكاح و همراهی با تروریست های القاعده به سوریه سفر كرده اند باردار شده اند.

بیانیه وزارت امور زنان تونس تمامی دست اندركاران در طرح و اجرای فتوای جهاد نكاح را كه در این اقدام نقش داشته اند چه از طریق شبكه های اجرایی و چه در متقاعد كردن دختران برای دست زدن به این عمل مسوول دانسته است.

لطفی بن جدو وزیر كشور موقت تونس روز گذشته در برابر اعضای مجلس موسسان گفت تعدادی از دختران تونسی بعد از اقدام به جهاد نكاح و همراهی با تروریست ها در سوریه، حامله به كشور بازگشته اند.

پرونده جهاد نكاح جنجال زیادی را در تونس برانگیخته است و سازمان های مدنی و دینی این مساله و نیز افزایش تعداد جوانانی كه برای همراهی با تروریست ها برای جنگ به سوریه رفته اند پدیده ای خطرناك توصیف كردند.

برپایه این گزارش، دولت تونس در ابتدا هشدارهای در این زمینه را نپذیرفت و به اظهارات شیخ عثمان بطیخ مفتی سابق تونس كه وجود چنین پدیده ای را فساد اخلاقی خوانده بود، توجهی نكرد.

شیخ عثمان بطیخ، مفتی اعظم تونس به ‌دلیل مواضع حمایتی از بشار اسد و مخالفت با صدور فتواهای دعوت به جهاد در سوریه، با حكم منصف مرزوقی، رئیس‌جمهور تونس بركنار و حمدة سعید جایگزین وی شد.

برای نخستین بار شیخ عثمان بطیخ فتوای موسوم به جهاد نكاح در سوریه را یكی از انواع فحشا توصیف كرد و اظهار داشت ۱۶ دختر تونسی با هدف عمل به فتوای مزبور در این باره به سوریه فرستاده شده اند.

وی از دولت تونس خواست با این پدیده خطرناك و عجیب مقابله كند.

اطلاع رسانی نادرست و ناآگاهی جامعه تونس از مفاهیم دینی، باعث شده است تا شماری از دختران تونسی برای عمل به این فتوای مشكوك به سوریه اعزام شوند.

كارشناسان مسائل منطقه دلیل حضور دختران تونسی در سوریه برای عمل به این فتوای مشكوك برخلاف شهروندان سایر كشورهای عربی را بی اطلاعی آنها از مفاهیم دینی می دانند. رژیم لائیك و ضد دین در دوره گذشته تونس حتی كلاس های تدریس قرآن را نیز تعطیل می كرد و شمار زیادی از مساجد این كشور سالیان درازبسته و پلمپ شده بودند. این امر باعث شد تا مردم این كشور از مفاهیم دین اسلام فاصله بگیرند و در نتیجه پس از انقلاب ۲۰۱۱، افراطیون و سلفی‌های وهابی به راحتی افكار و اعتقادات آنها را بازیچه خود قرار دهند و در چنین وضعیتی شماری از جوانان آن كشور را فریب داده و آنها را برای جنگ با نظام سوریه به این كشور اعزام كنند. در چنین شرایطی با صدور فتوای جهاد نكاح از سوی حامیان گروه‌های تروریستی، شماری از دختران اغفال شده تونسی به سوریه اعزام شدند.

/انتهای متن/

درج نظر