هویج سبزی نارنجی پر خاصیت

هویج را می شناسید؟ می دانید که این نارنجی پوش خوشمزه، هم سبزی است هم غذا و هم دارو؟

0

سرویس فرهنگی به دخت؛ طیبی- موحدین/

هویج سبزیی است که سالیان سال است که در همه جای دنیا کاشته می شود. غذای مورد علاقه خرگوش ها را می توان یکی از سبزیجات خوشمزه  و مفید و  یک گیاه دارویی دانست.علاوه بر اینکه طعم هویج برای حس چشایی بسیارلذت بخش است، باید بدانیم که هویج خام یا پخته خدمت زیادی به سلامت و زیبایی پوست هم می کند .

اگر به سلامت کبد و روده های تان اهمیت می دهید، هویج میل کنید.

داروی خوشمزه

مصرف پوره یا خورش این سبزی نارنجی پوش مشکلات مربوط به معده و روده ها را رفع می کند.

اگر دچار اسهال یا یبوست شده اید به هویج اعتماد کنید؛  به خصوص کودکانی که دچار اسهال شده اند، خوب است پوره ی هویج را با کته بخورند .

 در عین حال هویج ادرار آور بوده و میزان ادرار را بیشتر می کند.

 آب هویج یا پوره ی آن برای بیماران مبتلا به روماتیسم و نقرس مفید است.

 این سبزی خوشمزه سرشار از ویتامین ᴀ بوده و باعث جذب بهتر پروتئین می شود .

 اگر می خواهید شب ها دید خوبی داشته باشید، مصرف هویج را فراموش نکنید.

دوستِ خوبِ پوست

   بتاکاروتن موجود در هویج، ویتامین زیبایی محسوب می شود که برای پوست بسیار مناسب است. این سبزی خوش آب و رنگ، پوست را برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید آماده می کند و جلوی آلرژی های مربوط به نور خورشید را می گیرد.

اگر طرفدار پوست برنزه هستید و می خواهید پوست تان را طلایی رنگ کنید، هویج را از یاد نبرید. به خاطر اینکه هویج ترشح ملانین را افزایش می دهد و پوست را طلایی می کند؛ پس تا می توانید هویج بخورید .

اگرمی خواهید پوست تان خوش آب و رنگ شود و طرفدار روش های طبیعی برای مراقبت از پوست هستید یک عدد هویج را شسته و پوست کنده و  آن را با یک زرده تخم مرغ داخل مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید. این ماسک را روی پوست صورت تان بمالید و بعد از 15  دقیقه شست و شو دهید .

ضدباکتری

همه ما از اثر بخشی هویج در بینایی آگاهیم، ولی کمتر مطلعیم که خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد . هویج برای تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن بسیار مفید است و بدن را بر ضد عفونت‌های ویروسی و باکتریایی تقویت می‌کند.

پر ویتامین و ضدسرطان

 طبع هویج گرم و تر است و هویج حاوی ویتامین های K،C،E وB، سدیم، فلوراید، فسفر ، آهن، مس، روی، کلسیم، سلنیم، پتاسیم، منگنز، پروتئین و کربوهیدرات است.همچنین ماده مؤثر موجود در هویج بتاکاروتن است و پی ساز ویتامین A به شمار می‌آید (توسط بدن به ویتامین Aتبدیل می شود)

این ماده ترکیبی نارنجی رنگ است که در سبزی‌ها و میوه‌های زرد تا نارنجی و برگ سبز تیره وجود دارد.در واقع نوعی از آنتی اکسیدان‌ها است که تاثیر آن‌ها بر انواع بیماری‌ها به اثبات رسیده است.بر اساس نتایج یک تحقیق زنانی که در رژیم غذایی خود حداقل یک بار در روز از هویج، اسفناج، کلم بروکلی و کاهو استفاده می‌کنند ۷۳ درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان رحم را دارند.

از سرطان‌های دیگری که بتاکاروتن یا هویج نقش چشمگیری در عدم ابتلا به آن بازی می‌کند سرطان ریه است. اگر حداقل هفته ای دوبار فقط یک عدد هویج متوسط خام خورده شود، ممکن است احتمال مبتلا شدن به سرطان ریه۶۰ درصد کاهش یابد.

خوردن هویج پخته موجب كاهش ابتلا به سرطان كولن می‎شود.

 مفید برای لاغری

هویج فیبر زیادی دارد و به خصوص برای افرادی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند و کسانی که چربی های خون بالایی دارند (کلسترول- تری گلیسرید-  LDL)بسیار نافع بوده و قادر به تعدیل فاکتورهای خونی ذکر شده است، به شرطی که روزانه یک هویج خام خورده شود.

هویج بازكننده‎ی گرفتگی‎ها و انسداد كبد است.

هویج ملین است قبل از غذا دو عدد هویج آب‎پز میل شود.

هویج مقوی معده است بهتر است همراه برنج هویج هم پخته شود

نوشیدن یك لیوان آب هویج به مدت چند روز پیاپی درمانی موثر برای تصفیه كبد است، اگرچه زیاده روی در مصرف آب هویج خود می تواند اثر معكوس داشته و موجب فشار بیش از حد به كبد و بروز زردی در پوست و چشم ها شود. البته به كسانی كه به بیماری گوارشی مبتلا هستند توصیه می شود، از هویج خام كمتر استفاده کنند.

مصرف هویج مانع از ایجاد سنگ كلیه می شود و درد های ناشی از آرتروز و نقرس را بهبود می بخشد. ضمن آنكه مواد خلط آور موجود در آن موجب دفع ترشحات از حلق و برنش ها شده و تاثیر ضدعفونی كننده آن به بهبود عفونت در این موضع ها كمك می كند. خوردن ۲ تا ۳ عدد هویج در روز می تواند كلسترول مضر موجود در خون را تا میزان ۱۰ درصد كاهش دهد.

درهویج یك نوع انسولین گیاهی وجود داردكه قند خون را تنظیم می کند. لذا برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. بنابراین این عقیده قدیمی كه هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست، كاملا غلط است و بیماران دیابتی می توانند به مقداركم از این گیاه استفاده كنند.

هویج تنها سبزی است كه پخته آن خاصیتی بیشتر از نوع خامش دارد. هویج پخته شده آنتی اكسیدان های بیشتری از هویج خام دارد. پختن هویج همراه با مقدار كمی روغن میزان آنتی اكسیدان های موجود در آن به نام بتاكاروتن و اسید فنولیك را افزایش می دهد

بهترین چاشنی برای هویج قدری روغن زیتون است که به آن چند قطره آبلیمو اضافه شده باشد.

بخارپز کردن بهترین طریقه پختن است.

مقدار مواد مغذی در 100 گرم هویج

انرژی

43کالری

پروتئین

1گرم

کربوهیدرات

10گرم

فیبر

3گرم

چربی

0

كلسترول

0

سديم

35میلی گرم

كلسيم

27میلی گرم

آهن

1میلی گرم

ويتامين c

9میلی گرم

ويتامينa

28129واحد بین المللی

استفاده هویج در زیبایی پوست

آب هویج را اگر روی صورت بكشید باعث روشن شدن و جلوه پوست صورت می شود .

ماسك هویج باعث بازشدن رنگ چهره می‎گردد و پوست‎های شل را سفت می‎كند.

برگ هویج را با آب بجوشانید این جوشانده را برای رفع ترك و خراش پوست استفاده كرد.

  •      همچنین می توانید این جوشانده را غرغره كنید برای آبسه مخاط دندان و دهان موثراست.

این ها تنها بخش کوچکی از خاصیت ها و فواید استفاده هویج است. به نظر شما با این اوصاف کسی می تواند از این نعمت پر فایده چشم پوشی کند؟

یکی از غذاهایی که با هویج پخته می شود رولت هویج است که روز سه شنبه می توانید در این صفحه ملاحظ بفرمایید.

/انتهای متن/

درج نظر