خانم حامله، فست فود ممنوع!

تاثیر غذای مادر حامله در سلامت روان فرزندش این روزها بر محققان روشن شده است. بنابراین در کنار عوارض بی شمار غذاهایی مثل فست فودها بر سلامت جسمی، اخیرا محققین اعلام کرده اند که مصرف این غذاها هنگام حاملگی و در اوایل کودکی می تواند موجب کاهش سلامت روانی کودکان شده و خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را در آنها افزایش دهد.

0

سرویس سلامت به دخت؛ دكتر شريفه جعفری/

 سال هاست که اثر تغذیه مادر بر سلامت جسمی کودک پذیرفته شده است. اما اخیرا محققین از ارتباط بین تغذیه مادر حامله با سلامت روان کودکش سخن می گویند.
تحقیق وسیعی که در استرالیا انجام شده ثابت کرده که هرچه مادر در دوران حاملگی غذاهای غیربهداشتی و کم ارزش بیشتری بخورد؛ احتمال بروز اختلالات رفتاری و عاطفی شدیدتر در فرزندش افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر هرچه بچه ها در سال های اول زندگی شان غذاهای کم ارزش و غیربهداشتی را بیشتر و متقابلا غذاهای سالم و مقوی را کمتر بخورند؛ خطر بروز مشکلات ذکر شده بیشتر می شود.
اکنون دیگر شکی نیست که بین تغذیه و خلق و خوی افراد ارتباط واضحی وجود دارد. این اصل در تحقیقات متعددی اثبات شده است و حتی ممکن است در پیشگیری و درمان اختلالات شایع دوران نوجوانی مانند افسردگی و اضطراب نقش مهمی داشته باشد. و این کشف کاملا جدیدی است.
تحقیق جدید دیگری هم، در نروژ و بر روی ٢٣٠٢٠ زن و کودکانشان انجام شده است. در این تحقیق، سوالاتی از مادران حامله در ١٧هفتگي حاملگی، اواخر حاملگی، وقتی فرزندانشان شش ماهه، يك و نيم ساله، سه ساله و پنج ساله بودند؛ پرسیده شد. سوالات طوری تنظیم شدند که عادات غذایی مادر از حاملگی (چهار ماهگی) به بعد مشخص می شد.
دو دسته الگوی غذایی تعریف شد:
– الگوی غذایی سالم شامل مقدار زیادی سبزی، میوه، غلات سبوس دار و روغن گیاهی بود.
– الگوی غذای ناسالم شامل مقدار زیادی گوشت فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس،غلات تصفیه شده (سفید و بدون سبوس)، نوشابه های شیرین و میان وعده های شور بود.
برای بچه ها هم همین نوع دسته بندی (در مورد مثلا استفاده از لبنیات، غلات و میوه و آب میوه) تعریف شد.
در بخش دوم این تحقیق، رفتار کودکان هم بررسی شد تا اختلالات درونی شده مثل افسردگی و اضطراب و یا اختلالات رفتاری مانند بیش فعالی، اختلال تمرکز، ناسازگاری و رفتارهای ضد اجتماعی شناخته شود.
نتیجه این تحقیق جالب و تاحدی باور نکردنی بود:
1- بچه هایی که دچار اختلالات رفتاری تهاجمی بودند، غالبا مادرانی داشتند که تغذیه غیرسالم داشتند.
2- بچه هایی که در سال های اول زندگی خود تغذیه ناسالم داشتند و مواد غذایی ضروری به مقدار لازم و کافی دریافت نکرده بودند، بیشتر دچار افسردگی، اضطراب و اختلالات رفتاری و عاطفی بودند.
تا به حال مشخص شده بود که تغذیه ناسالم و ناکافی در دوران جنینی و سال های اول زندگی انسان می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت را در سال های بعد افزایش دهد.
اما اکنون، این کشف جدید و تازه اثرات رژیم غذایی در اوائل زندگی را بر سلامت روان کودکان نشان می دهد.
ضمنا در این تحقیق سن متوسط برای شروع اختلالات اضطرابی فقط شش سال و برای افسردگی ١٣سال بوده است.
/انتهای متن/
درج نظر