0

تحت عنوان «کاوشی در معنویت‌های نوظهور»
تنها مرجع دانشجویی درباره عرفان‌های کاذب منتشر شد

کتاب «کاوشی در معنویت‌های نوظهور» همراه با نقد 10 جریان فعال عرفان‌های کاذب در ایران نظیر «عرفان حلقه» با هدف روشن کردن ابعاد جنگ نرم دشمن در حوزه باورها و اندیشه به رشته تحریر درآمده است.

خبرگزاری فارس: تنها مرجع دانشجویی درباره عرفان‌های کاذب منتشر شد
سرویس خبر به دخت/
 کتاب «کاوشی در معنویت‌های نوظهور» که جزو کتاب‌های مرجع و اولیه در شناسایی و شناخت آسیب‌ها و انحرافات عرفان‌های وارداتی محسوب می‌شود، با قلمی روان توسط حجت‌الاسلام حمزه شریفی‌دوست در 512 صفحه و برای استفاده همگانی نگاشته شده است.

این کتاب در مقایسه با کتب مشابه خود پرحجم‏تر و البته جدیدتر است و به عنوان کتاب کمک درسی از طرف نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها قرار است در محیط‌های دانشجویی عرضه شود.

کتاب مذکور در اصل برای نقد 10 جریان فعال در ایران به رشته تحریر در آمده، اما مؤلف در ابتدای کتاب فصلی مجزا در باب کلیات و شاخص‏های معنویت‏های جدید در ایران اضافه کرده که ناظر به هدف عرفان‌های کاذب و ویژگی این جریانات است.

در 10 فصل دیگر، 10 جریان عرفانی که هم‏ اکنون در کشور ما فعالند، بعد از اشاره به تاریخ و سوابقشان، به صورت محتوایی تحلیل شده‏اند و آموزه‏ها و مبانی آن‏ها مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است، این کتاب 5 جریان جدید در ایران را به 5 جریان فعال قبلی اضافه کرده که در نوع خود جدید و جذاب است، جریاناتی مانند عرفان حلقه، شیطان گرایی، وین دایر، اکهارت توله، قانون جذب که هم اکنون با شتاب بیشتری در بازار معنویت ایران در حال گسترش‌اند و در کتاب‌های مشابه قبلی بررسی نشده بودند، در این کتاب اضافه شده‌اند.

عرفان حلقه که فعال‏ترین شبه‌عرفان داخلی به حساب می‏آید بزرگترین فصل کتاب را به خود اختصاص داده است، با توجه به اینکه عرفان حلقه خود را عرفانی اسلامی معرفی می‏کند، مؤلف در فصل دوم کتاب به خوبی اثبات کرده که این جریان نه تنها کمترین قرابتی با معارف اسلامی ندارد، بلکه مبانی خود را از دیگر عرفان‏ها و مکتب‏های وارداتی اخذ کرده است.

«عرفان حلقه» اگر چه با نام درمان و فرادرمانی و تشعشع دفاعی توانسته خود را به ظاهر موجه نشان دهد، اما آسیب‌های روحی و روانی این جریان مربوط به ورود نیروهای شیطانی در افراد است که به مرور گرایش‌های معنوی در ایشان تضعیف شده و باورهای دینی و اسلامی افراد به صورت مرموزانه‌ای تحریف می‌شود.

مؤلف همین طور به تکنولوژی فکر و تجسم خلاق که امروزه به نام قانون جذب(راز) و با آرم عرفان مدرن شهرت یافته پرداخته و فصلی را به کارگاه‏های جذب و سمینارهای راز در کشور اختصاص داده و این ایده به ظاهر معنوی را بر آمده از فرهنگ اومانیستی معرفی کرده و اثبات کرده که این ایده امروزه در خدمت جنگ طلبی دولتمردان آمریکاست و مأموریت آن ترویج فرهنگ زندگی آمریکایی است.

شیطان‏پرستی نیز از دیگر جریاناتی است که آموزه‏ها و تعلیماتش (نه نمادها و شخصیت‏ها) بررسی شده و روش‏های جذب و گسترش شیطان‏پرستی مورد بحث قرار گرفته است و صفحاتی چند به نقش هالیوود در ترویج معنویت شیطانی و حمایت سینمای هالیوود از شیطان پرستی جدید اختصاص یافته است. همین طور کتاب مقدس شیطان‏پرستان یعنی انجیل شیطانی توسط مؤلف بررسی و تحلیل شده است.

دیگر جریاناتی که هر کدام یک فصل مجزا را به خود اختصاص داده است، عبارتند از: یوگا، اشو، کوئلیو، دالایی لاما، عرفان سرخ‏پوستی، این کتاب که بیشتر برای استفاده اساتید معارف دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته‌های اخلاق و انقلاب اسلامی با هدف روشن کردن ابعاد جنگ نرم دشمن در حوزه باورها و اندیشه به رشته تحریر درآمده است.

منبع: فارس/ انتهای متن/

درج نظر