بادمجانی که نمی شناسیم

بادمجان بر خلاف آنچه كه عوام اعتقاد دارند كه بي بو و خاصيت است، داراي خواص زيادي است. هم طب قدیم بر خواص بسیار زیاد بادمجان تاکید دارد و هم امروز به این خواص، مخصوصا خواص آنتی بیوتیکی بادمجان، توجه شده است.

3

سرویس فرهنگی به دخت؛ طیبی- موحدین/

 آیا به مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارید؟ در این صورت چرا ازیک  آنتی بیوتیک طبیعی مثل بادمجان  استفاده نکنیم ! بد نیست بدانیم  که بادمجان دارای ترکیباتی است که از انواع عفونت های باکتریایی جلو گیری می کند.
بادمجان منبعی بسیار غنی از پتاسیم، منیزیم، مس، ويتامين‌هاي B2 ، B1 و اسید فولیک است که برای بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که دچار نقرس هستند، مفید است.
پتاسیم و اسید فولیک موجود در بادمجان از بروز فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی جلو گیری می کند البته به شرطی که سرخ نشود،به عنوان پايين آورنده كلسترول شناخته شده است.
ترکیبات فنولی بادمجان خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و بدن رادر برابرانواع عفونت های باکتریایی و ویروسی محافظت می کند .
از سوی دیگر در پوست بادمجان آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین وجود دارد که برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی مفید است. چون گرفتگی رگ ها را باز کرده واز سکته قلبی جلوگیری می کند .
مهمترين خاصيت آن كم كالري بودن آن است كه غذاي بسيار خوبي براي كساني است كه مي خواهند وزن كم كنند. زيرا داراي ويتامين و مواد معدني نيز مي باشد .
پتاسيم و اسيد فوليك بادمجان از بروز فشار خون و بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي جلوگيري مي‌كند و به شرطي كه سرخ نشود،
خوردن بادمجان، گرفتگي رگها را باز مي كند و شخص را ازخطرسكته قلبي محفوظ مي دارد .
بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع كم خوني دارویي موثري است .
طبق تحقيقات انجام شده، تخم بادمجان براي درمان سرماخوردگي و زكام مفيد است. اما به دليل موادي كه در ميان دانه‌ها يا تخم آن وجود دارد، در مبتلايان به بيماري‌هاي كبدي يا يرقان مي‌تواند ايجاد ناراحتي كند.
محققین به این نتیجه رسیده اند که بادمجان داراي يك ماده ضد تشنج است كه در درمان بيماري صرع اثر بسيار خوبي دارد. بنابراين اشخاصي كه تشنج دارند و يا مبتلا به اين بيماري مي باشند بهتر است كه از بادمجان استفاده كنند.
 
طب قديم چه می گوید؟
از نظر طب قديم بادمجان گرم و خيلي خشك است.
بادمجان اثر نرم كننده و مدر دارد .
بادمجان را مي توان براي از بين بردن ورم و التهاب روي عضو ملتهب گذاشت .
بادمجان برطرف كننده يبوست است، ولی دانه بادمجان ايجاد يبوست مي كند .
ريشه بادمجان و شاخه هاي خشك شده و برگ هاي آن اثر بند آورنده خون را داراست و قابض بوده و مي توان در آن براي درمان احتلام بانه و انواع خونريزيها استفاده كرد.
بادمجان پادزهر خوبي براي مسموميت هاي حاصل از خوردن قارچ سمي است .
جوشانده ريشه بادمجان درمان بيماري آسم است.
بادمجان مقوي معده است .
آب زردرنگي كه در موقع نمك زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج مي شود، براي خشك كردن عرق دست و پا بهترين داروست و اشخاصي كه دست و پاي شان مرتب عرق مي كند، بايد دست و پاي خود را با آن چند بار در روز بشويند تا از شر اين مرض آسوده شوند.
اگر بادمجان را بسوزانند و خاكستر آن را با سركه خمير كنند و به زگيل بمالند، زگيل كنده خواهد شد .
از بادمجان مي توان به عنوان مسكن براي تسكين در استخوان شكسته و ضرب خورده استفاده كرد؛ بدين طريق كه بايد بادمجان را در فر بگذاريد كه نيم پز شود و سپس آب آن را با فشار بگيريد و بعد بمقدار نصف اين مقدار آب به آن شكر قهوه اي اضافه كنيد، آنرا هم بزنيد و بنوشيد.
روش های استفاده
معمولا اين سبزي را به روش آب‌پز، كبابي و سرخ شده تهيه مي‌كنند كه روش آب‌پز مناسب‌ترين روش شناخته شده است.
بادمجان تنوری یا آب پز اغلب در رژیم لاغری استفاده می شود وبه عنوان پایین آورنده کلسترول شناخته شده است .
در روش سرخ كردن، حرارت بالا اكثر ويتامين‌هاي اين سبزي را تخريب كرده و اين سبزي به دليل جذب روغن زياد، كالري مضاعفي را به مصرف‌كننده رسانده و مي‌تواند عامل چاقي و عوارض ناشي از آن شود.
اگر مي‌خواهيد بادمجان را كبابي كنيد، آن را ابتدا با پوست، تنوري كرده و سپس پوست آن را كاملا جدا و دور بيندازيد.
از مصرف بادمجان كال يا نارس اجتناب كنيد. بادمجان نارس داراي ماده‌اي سمي است كه خوردن آن مي‌تواند موجب بروز مسموميت در مصرف‌كننده شود.
مصرف بادمجان به همراه سير مي‌تواند خاصيت پايين آورندگي كلسترول بد خون را چند برابر كرده و از بروز بيماري‌هاي عروقي جلوگيري كند.
بهترين نوع بادمجان قلمي،‌ بدون تخم و رسيده آن است. بادمجان جنوب كشور كه در زمستان به بازار مي‌آيد به علت داشتن گوشت زياد و نداشتن تخم، بسيار مرغوب است. بنابراين با توجه به آن كه اين محصول تقريبا در تمام فصول موجود است، بهتر است آن را به صورت تازه مصرف كنيد.
بادمجان را حتما بايد به حالت كاملا رسيده مصرف كرد. زيرا خام آن طعم تلخ دارد و در کساني كه آسم و برونشيت دارند، باعث تحريك اين بيماريها مي شود.
پس توصیه می شود بادمجان را به عنوان  یک ماده غذایی خوشمزه و پرخاصیت در سبد غذایی خود بیشترجا دهیم .
برای این منظور “آشپزخانه ی به دخت”   تهیه ی چند غذا و خوراکی خوشمزه را که با بادمجان تهیه می شود، به شما آموزش می دهد:
با غذاهای سالم، جدید و خوشمزه ی “آشپزخانه ی به دخت”   همراه شوید.
/انتهای متن/
نمایش نظرات (3)