رهبری فرمودند مگر قرار بود کارهای مردانه را به زن‌ها بدهیم؟

برنامه دیروز امروز فردا پنج شنبه شب با موضوع «مسئولیت‌پذیری زنان در عرصه نظام اسلامی و حضور زنان در عرصه مدیریتی نظام؛ بایدها و نبایدها» روی آنتن رفت.

0

 سرویس خبر به دخت/

 به گزارش به دخت به نقل ازجهان برنامه «دیروز،امروز، فردا» پنج شنبه شب با حضور فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس و زهرا پیشگاهی‌فرد عضو شورای مرکزی حزب اعتدال برگزار شد.

 پیشگاهی‌فرد در ابتدای برنامه اظهارداشت: دیدگاه من شاید با دیدگاه‌های متداول این روزها متفاوت است، واقعیت این است که در این سه و نیم دهه‌ای که از پیروزی انقلاب گذشته است، به برکت انقلاب و سیاست گذاری‌های مدبرانه قابلیت‌های عظیمی در خانم‌ها به وجود آمده است که این موضوع فوق‌العاده قابل تقدیر است؛ اما وقتی ظرفیت‌های موجود در کشور را می‌بینیم به نظر می‌رسد هنوز خانم‌ها موفق نشده‌اند به ظرفیتی که وجود دارد دست پیدا کنند و این ظرفیت‌ها برای خانم‌ها به نوعی محدود است.

وی افزود:این محدویت علی‌رغم سفارشات موکدی است که رهبری در مورد زنان مطرح می‌فرمایند، رهبری مایل هستند به خانم‌ها فرصت بیشتری داده شود و مایل هستند خانم‌ها در عرصه بین‌الملل حرف خود را که حرف اسلام است بیان کنند؛ فرصت باید برای بیان این حرف‌ها و ادعاها فراهم شود.

رهبر هم در ابتدای برنامه افزود: با گذشت 35 سال از انقلاب ما برای زنان جایگاه ویژه‌ای در کشور داریم که آن مقام و درجه‌ای است که به زن داده‌ایم؛ بزرگداشت روز دختر یعنی دختران جوان ما هویت دینی و اسلامی خود را جشن می‌گیرند، ما الان نمونه‌های الگوبرداری از چهره زن در ایران را در کشورهای اسلامی می‌بینیم؛ ما در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم که البته نقطه ایده‌آل ما نیست؛ مقام معظم رهبری هم فرمودند که حرکت‌های زیادی شکل گرفته اما ما از وضعیت موجود راضی نیستیم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم جایگاه زن در جامعه را با موضوع سمت‌ها نباید سنجید، ما از اول انقلاب تا امروز 7000 زن شهید داریم که این عزیزان قبل و بعد انقلاب نقش بزرگی ایفا کرده‌اند؛ در بین شهدای ما 110 نفر توسط منافقین به شهادت رسیده‌اند، حدود 225 نفر از زنان عشایر ما به شهادت رسیده‌اند که تعدادی از آنها در زمان تبعید امام(ره) در سال 42 مبارزه مسلحانه داشته‌اند. این نشان دهنده احساس مسولیت زن‌های ما چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب است.

پیشگاهی‌فرد در ادامه برنامه گفت: در فرآیند شکل‌گیری مدیریت‌ها در سطوح مختلف کشور به زن‌ها زیاد اعتنا نمی‌شود، ما یا به شایسته‌سالاری معتقدیم یا نیستیم، باید برای شایسته سالاری و سنجش افراد شایسته شاخص‌هایی را مشخص کنیم تا زن‌ها و مردها را با این ترازو بسنجیم و ببینیم آیا قابلیت دارند یا خیر، من نمی‌گویم همه زن‌ها باید وکیل و وزیر شوند اما معتقدم نباید نگاه جنسیتی داشت و باید متناسب با توانایی آنها مسولیت‌ها را به خانم‌ها سپرد.

وی افزود: ما خانم‌ها خودمان را برای مشارکت در ساخت و تولید قدرت سهیم می‌دانیم اما در زمان برداشت قدرت زن‌ها تقریباً نادیده گرفته می‌شود، من معتقدم نگاه باید برابر باشد و فرصت‌ها برای همه به صورت برابر در اختیار همه قرار بگیرد.

رهبر رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس اظهارداشت: همیشه نمی‌توانیم بگوییم اگر مدیریت نداشته باشیم، مسولیت هم نداریم، ما مادرانی داشته‌ایم که مدیر نبودند اما پشت جبهه، داخل منزل و در تربیت فرزندان خود احساس مسولیت می‌کردند؛ مقام معظم رهبری در آخرین نشستی که با نمایندگان مجلس داشتند در مقابل طرح این موضوع که تعداد نمایندگان خانم مجلس کم است فرمودند: مگر قرار بود کارهای مردانه را به زن‌ها بدهیم؟ و بعد خودشان پاسخ دادند خیر، ایشان در ادامه گفتند مردواره شدن زن در امتداد گفتمان غرب است که برای زن‌ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به نظر من مدیریت خانم‌ها باید با یک‌سری شروط اتفاق بیفتد و از طرفی موانع نیز باید رفع شود، انشالله نگاه اسلامی که در رابطه با جایگاه زن وجود دارد را بتوانیم پیاده کنیم.

رهبر در مورد عدم سخنرانی نمایندگان خانم در جلسات بررسی صلاحیت خانم‌های مجلس هم گفت: اداره مجلس طبق آیین‌نامه است؛ در آیین نامه است که برای هر وزیر دو نفر موافق و دو نفر مخالف بر اساس قرعه کشی می‌توانند صحبت کنند؛ ما همه ثبت‌نام کردیم اما ناممان در اولویت نبود، در یکی از موارد نام یکی از نماینده‌های خانم اولویت سوم بود اما ما حتی به نماینده آقایی که قرار بود سخنرانی کند التماس کردیم که بخشی از وقت خود را به ما دهند اما این اتفاق نیفتاد.

پیشگاهی‌فرد در بخش دیگری از «دیروز،امروز، فردا» اظهارداشت: من فکر می‌کنم خانم‌ها در رابطه با دستیابی به بخش‌های مدیریتی هر کاری کرده‌اند، کار خودشان بوده، خانم‌ها تا اینجا تلاش کرده‌اند خودشان را به خوبی نشان دهند؛ ما تا امسال هیچ کسی را در هیات رئیسه شورای شهر نداشتیم اما امسال خانم راستگو عضو هیات رئیسه شده است؛ در واقع خانم‌ها در حوزه مدیریتی تلاش مضاعفی انجام دادند تا به موفقیت برسند.

وی ادامه داد: وظیفه شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و فراکسیون زنان مجلس این است که مصادیق مردواره بودن زن را مشخص کنند و بعد به این موضوع بپردازند که ورود خانم‌ها به عرصه‌های مدیریتی مصداق مردواره بودن است یا خیر، حضرت زهرا (س) در تاریخ خطبه‌های زیادی خوانده‌اند، آیا این مرد واره بودن است یا خیر؟ البته در غرب گاهی خانم‌ها خودشان را مرد جلوه می‌دهند که این موضوع بسیار اشتباه است اما اینکه از خانم صرفاً برای مشارکت استفاده شود هم اتفاق خوبی نیست. اینجا جای سوال است که چه اشکالی دارد خانم ها وارد صحنه مدیریتی شوند.

پیشگاهی فرد گفت: ما الان می بینیم که خانم‌ها در مجلس خیلی موثر و فعال هستند.

رهبر گفت: زمانی که خدمت مقام معظم رهبری در مورد کم بودن تعداد نمایندگان خانم در مجلس و اینکه این موضوع گاهی مشکل ساز می‌شود صحبت کردیم، آقا فرمودند اگر خانمی به مقامی دست پیدا کرده، خلاف قانون نیست اما اینکه افتخار کنیم که چه تعداد مسوول زن داریم و بخواهیم در مقابل غربی‌ها به این موضوع افتخار کنیم، این موضوع مشکل دارد و ادامه دادند که تاکید روی تعداد وزرای زن، تعداد نمایندگان زن مجلس و.. کار درستی نیست و در امتداد گفتمان غربی است.

وی در مورد مصادیق مردواره بودن هم گفت: ما در مجلس هفتم قانون حقوق و مسولیت های زنان را تصویب کردیم که به سه زبان به چاپ رسیده است. شما می‌دانید که مصوبات شورای عالی فرهنگی در کشور لازم‌الاجرا است و این قانون هم به تصویب شورای عالی فرهنگی رسیده است، الان هفت سال از تصویب این قانون می‌گذرد اما هنوز به خوبی اجرا نشده است که در آن بسیاری از مصادیق و مسولیت‌ها مشخص شده است.

پیشگاهی فرد در ادامه برنامه اظهار داشت: نگاه دولت تدبیر و امید به مسائل زنان، همان نگاه رهبری است. دیدگاه دکتر روحانی این است که در ابتدا برای زن‌ها و مردها فرصت‌های برابر بدون تنش و مشکل ایجاد شود تا خانم‌ها از فرصت‌های مدیریتی استفاده کنند. نکته دوم پاسخگویی به مطالبات واقعی زنان است. دولت دکتر روحانی به دنبال پاسخگویی به خواسته‌های ژورنالیستی نیست بلکه به دنبال جست و جوی مشکلات عامه زنان است و صرفاً نمی خواهد با نصب یک وزیر زن بگوید به خواسته‌های جامعه زنان پاسخ داده است.

وی ادامه داد:به جای یک دیدگاه سطحی، ژورنالیستی و روشنفکر پسندانه، دولت تدبیر و امید در این زمینه نگاه عمیقی دارد و به دنبال مشکل یابی و رفع مشکلات زنان است.
پیشگاهی فرد افزود: چیزی که در سیاست‌های کلی آقای روحانی وجود دارد این است که بحث‌های سطحی که در ارتباط با زنان مطرح می‌شود در آن وجود ندارد و مشکلات اصلی جامعه زنان در اولویت است. البته نسبت به افکار عمومی جهان هم بی توجه نیستند.
رهبر نیز در ادامه برنامه گفت: طبیعی است که از ابتدای انقلاب هر چه جلوتر آمده‌ایم تعداد به کارگیری زن‌ها توسط دولت‌ها بیشتر شده است؛ ما اولین وزیر زن را در دولت آقای احمدی‌نژاد داشتیم و این توقع را از دولت آقای روحانی داشتیم که بین وزرای آن‌ها یک خانم هم وجود داشته باشد، در فرمایشات رهبری راه‌اندازی یک مرکز عالی بانوان وجود داشت که بتواند مهندسی کار را رصد کند و نظریات را جمع آوری کند که این کار به شورای فرهنگی- اجتماعی زنان واگذار شده است. این شورا در این زمینه کارهای خوبی انجام داده تا بتوانیم در رابطه با موضوع زنان کار خوبی انجام دهیم.

پیشگاهی‌فرد نیز در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی گفت: ما در این مسیر بیشتر موانع فرهنگی داریم تا مانع قانونی، فرهنگ جامعه فرهنگی است که باید روی آن کار شود. در رابطه با وزیر زن هم باید بگویم که دکتر روحانی تصمیم دارند کشور خیلی خوب و با آرامش اداره شود و به دنبال فعالیت های شعاری هم نیست.
وی در بخش‌های مختلف فارغ از بحث زن و مرد به سراغ وزرای باتجربه رفته‌اند ملاحظات کشور را در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: آقای روحانی اهل شعور و انسان بادرایتی است و اهل کارهای شعاری نیست.

رهبر هم گفت: فکر می‌کنم این احتیاط به جایی است که آقای روحانی انجام می‌دهد و در انتخاب رئیس مرکز بانوان ریاست جمهوری با تامل برخورد می‌کند.

پیشگاهی فرد در پایان برنامه گفت: من فکر می‌کنم اگر مجموعه صحبت‌های رهبری را در مورد بحث زنان سرلوحه فعالیت‌ها و سیاست‌های خود قرار دهیم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. ایشان چه در بحث مسائل ریز زنان که در خانواده هست و چه در بحث حضور زنان در جامعه و حتی مباحث بین المللی صحبت‌های بسیار خوبی از سوی رهبری انجام شده است، اگر هر یک از این فرازها توسط نهادهای مربوطه به سمت عملیاتی شدن حرکت کند، بسیاری از مشکلات حوزه بانوان مرتفع خواهد شد.

فاطمه رهبر هم در انتهای برنامه «دیروز،امروز،فردا» گفت: نقش صدا و سیما در مورد الگوسازی برای بانوان بسیار پر رنگ است و رهبری فرمودند که صدا و سیما در این زمینه باید نقشی صد در صدی ایفا کند تا جایگاه اصلی زن در جامعه بیش از پیش مشخص شود.

/انتهای متن/

درج نظر