كبدي؛ نخستين ورزش تيمي مدال‌آور در بخش زنان

اغلب زن ها دنبال رشته هاي ورزشي مي روند كه اسم و رسم داشته باشد و خيلي زود نتيجه تلاش خود را برداشت كنند. تا چند وقت پیش نه، ولی حالا دیگر کبدی از این نوع رشته هاست.

0

 سرویس اجتماعی به دخت ، محیا شهسواری/

شايد بسياري از ما زنان اگر قرار باشد يك ورزش را حرفه اي دنبال كنيم به سراغ ورزش هاي شناخته شده اي مانند بسكتبال، واليبال و يا تكواندو مي رويم و گمان مي كنيم كه اين رشته ها به واسطه  فعاليت چند ده ساله خود تمام فراز و نشيب ها را طي كرده اند و امروز آماده بهره برداري هستند و ما مي توانيم به راحتي در آن به عنوان زيادي دست پيدا كنيم.

بايد اين را قبول كنيم كه اغلب زن ها دنبال رشته هايي مي روند كه اسم و رسم داشته باشد و خيلي زود نتيجه تلاش خود را برداشت كنند.

شايد اگر تا چند سال پيش كسي به شما رشته كبدي را پيشنهاد مي كرد متعجب مي شديد و از وجود اين رشته ابراز بي اطلاعي مي كرديد و حاضر نبوديد در يك رشته تازه تاسيس فعاليت كنيد؛ رشته اي كه حتي كسي نام آن را نشنيده باشد.

اما زناني بودند كه در ابتداي آغاز به كار اين رشته در ايران وارد ميدان شدند و افتخاراتي را آفريدند كه امروز نام اين ورزش براي هر ايراني يك نام اشنا باشد.

امروز همه ايرانيان نه تنها با اين رشته آشنايي كامل دارند بلكه معتقدند كه كبدي يك رشته كاملا ايراني است كه به دنيا صادر شده است. اما بايد بدانيد كه کبدی یا همان زو،یک بازی در اصل هندی است که در ایران هم پیشینه زیاد دارد و برای نخستین بار در سال  1381  نخستین دوره مسابقات قهرمانی آن در آسیا برگزار شد.

کبدی از مسابقات آسیایی سال ۱۹۸۲ به صورت نمایشی و پس از آن جزء مسابقات رسمی بازی‌های آسیایی قرار گرفت و در بازی‌های المپیک سال ۱۹۳۶ به عنوان یک رشته نمایشی در المپیک برلین به نمایش درآمد.

کبدی بانوان ایران

تشکیلات این رشته ورزشی ازسال ۱۳۷۵ با عنوان انجمن کبدی(فدراسیون ورزش‌های همگانی) شروع به فعالیت کرد و برای اولین ‌بار درسال ۱۳۸۱ درمسابقات قهرمانی آسیا- مردان- شرکت و به مقام سوم این دوره از مسابقات نائل آمد و با توجه به ضرورت و صلاحدید مسئولان سازمان تربیت بدنی درسال 1384 با تشکیل مجمع عمومی تحت عنوان فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران عملاً شروع به فعالیت کرد.

اگرچه عمر زيادي از تشكيل تيم ملي كبدي بانوان ايران نمي گذرد اما به واقع بايد گفت اين دختران يك شبه راه صدساله را رفتند چرا كه با وجود همه محدوديت ها و نبود امكانات با شايستگي هرچه تمام تر توانستند دومين تيم مطرح كبدي جهان لقب بگيرند. كسب سه دوره نايب قهرماني در مسابقات بزرگسالان آسيا، دو عنوان دومي و سومي در رقابت هاي جوانان آسيا و قرار گرفتن بر سكوي سوم بازي هاي آسيايي در كمتر از شش سال گواه روشني بر اثبات اين ادعاست و يادآور آن است كه كبدي بانوان ايران پابه پاي مردان سير صعودي داشته و هميشه روي سكو بوده است.

تیم ملی کبدی ایران در سال ۸۴ به عنوان مقام پنجم آسیا دست و در سال ۸۶ نیز در حالی که ایران میزبان مسابقات قهرمانی آسیا بود بر سکوی دوم ایستادند.

 تیم ملی جوانان کشورمان نیز در سال 88 به عنوان نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی آسیا که در مالزی برگزار می شد دست یافت.

 درخشش بانوان ایران همچنان ادامه داشت و تیم ملی کبدی بانوان موفق شد رد بازی های آسیایی آسیا به مقام سوم دست یابد و مدال برنز بازی های گوانگجو را از ان خود کند تا به اولین مدال رسمی ورزش بانوان در رشته های تیمی در بازیهای آسیایی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دست پیداکند..

نخستين دوره رقابت هاي كبدي قهرماني جهان زنان نیز در حالي با ميزباني هندي ها، قدرت بلامنازع اين رشته در آسيا و جهان برگزار شد كه كبدي كاران كشورمان مقتدرانه موفق شدند از سكوي نايب قهرماني بالابروند و انتقام شكستي را كه داوران به ناحق در فينال بازي هاي آسيايي 2010 گوانگ جو به آنها تحميل كردند، بگيرند.

این در حالي بود كه 50 درصد تيم با تركيب ملي پوشان جوان نسبتا كم تجربه اي بسته شده بود و همواره اين ريسك وجود داشت كه شايد اين تيم نتواند در اولين تجربه حضور خود در ميدان جهاني حتي عنوان سومي خود را در آسيا تكرار كند. اما دختران كبدي كار ايراني با شايستگي توانستند تيم هاي نپال، آمريكا و اندونزي را در مرحله مقدماتي شكست بدهند و به عنوان سرگروه از اين مرحله صعود كنند. آنها در مرحله يك چهارم نهايي نيز كره اي ها را از پيش رو برداشتند تا به ديدار انتقامي كه انتظار آن را مي كشيدند، برسند كه در نهايت موفق شدند با ارايه يك بازي تكنيكي و هجومي با اختلاف امتياز بالاي 46 بر 26 تايلندي ها را شكست دهند. اما در ديدار فينال نيز بار ديگر كارشكني هندي ها شرايط را براي نمايندگان كشورمان سخت كرد تا نتوانند سوداي قهرماني را در سر داشته باشند.

 تیم ملس بانوان کشورمان قرار است  در چهارمین دوره بازیهای داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا که تیرماه امسال در اینچئون کره جنوبی برگزار می شود شرکت کند که به همین منظور  اعظم مقصودلو سرمربی تیم ملی کبدی بانوان کشورمان اسامی 10 بازیکن را برای شرکت در این اردو  معرفی کرده است که عبارتند از : صدیقه جعفری ، سحر ایلات ، سمیرا شعبانی ، مرضیه عشقی ، سلیمه عبدالله بخش ، پریرخ دانش ، فریده ظریف دوست ، هاجر شاهین کمال ، هنگامه بورقانی و سعیده جعفری .

کادر فنی تیم کبدی بانوان نیز به شرح زیر است:
اعظم مقصودلو سرمربی
زهرا رحیمی نژاد مدیر فنی
زینب شیخ رباط کمک مربی
لیلا سلیمی مربی بدنساز
منصوره ابوجعفری سرپرست

 /انتهای متن/

درج نظر