ثروتمندترین زن خودساخته جهان آشنا شوید

رُزالیا مِرا گویِنِچئا در 28 ژانویه 1944 در محله ای در لاکرونیا، در استان گالیچیا در شمال غربی اسپانیا متولد شد. او تحصیلات خود را از همین محله کارگرنشین و فقیر آغاز کرد و در سن 11 سالگی مدرسه را رها کرد تا در یک فروشگاه پوشاک به عنوان دستیار فروشنده مشغول به کار شود و در سال 1966 با اُرتگا آشنا شد و این آشنایی به ازدواج انجامید.

2

سرویس زنگ تفریح به دخت/

او همچنین پس از شوهر سابقش، در جایگاه دوم ثروتمندترین های اسپانیا قرار دارد. اگرچه شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ثروت مرا را کمتر تخمین زده است اما در ارزیابی این بنیاد هم او ثروتمندترین زن اسپانیا و ثروتمندترین زن خودساخته جهان لقب گرفته. اُرتگا، شوهر سابق مرا، که حالا 77 سال سن دارد با در اختیار داشتن 59.3 درصد از سهام شرکت ایندیتکس و ثروت خالصی که در حدود 56.9 میلیارد دلار تخمین زده می شود چهارمین نفر در فهرست ثروتمندترین های جهان است.

مرا، به رغم ثروت بی حسابش، تمام عمرش را در زادگاه خود و در نزدیک خانه قدیمی شان گذراند و در کافه ها و رستوران های معمولی دیده می شد. او بارها در دفاع از مخالفان دولت و معترضان به سیاست های دولت اسپانیا، در مواردی همچون کاستن از مخارج عمومی و خدمات رفاهی و سختگیری بیشتر در زمینه سقط جنین، سخن گفته بود و حمایت خود را از خواسته های مردم نشان داده بود.

فرانسیسکو سالوادور، استراتژیست و مشاور شرکتی در والورِس اسپانیا می گوید: «با وجود اینکه او دیگر در فعالیت ها و تصمیم گیری های شرکت نقشی نداشت، همراه با شوهر سابقش نقش مهمی در ایجاد و تاسیس این کسب و کار چند میلیارد دلاری ایفا کرده بود. سرمایه گذاری های او هنوز تاثیر چندانی در دنیای کسب و کار و جهان شرکت های بزرگ جهان بر جای نگذاشته است اما تاثیرِ او تا ابد از طریق فعالیت های خیرخواهانه و اجتماعیِ بنیادش بر جای خواهد ماند.»

رُزالیا مِرا گویِنِچئا در 28 ژانویه 1944 در محله ای در لاکرونیا، در استان گالیچیا در شمال غربی اسپانیا متولد شد. او تحصیلات خود را از همین محله کارگرنشین و فقیر آغاز کرد و در سن 11 سالگی مدرسه را رها کرد تا در یک فروشگاه پوشاک به عنوان دستیار فروشنده مشغول به کار شود و در سال 1966 با اُرتگا آشنا شد و این آشنایی به ازدواج انجامید.

نخستین گام زارا برای ورود به عرصه جهانی تولید و فروش پوشاک، پس از گذشت 10 سال از تأسیس نخستین فروشگاه این برند و گسترشِ سریع آن در مناطق مختلف سراسر اسپانیا، از پرتغال آغاز شد و در سال 1988 نخستین فروشگاه برون مرزی مرا و اُرتگا در آن کشور افتتاح شد. یک سال پس از آن فروشگاه زارا به نیویورک راه یافت و کمی بعد هم در آغاز سال 1990 پاریس نخستین فروشگاه زارا را به خود دید.

چند سال بعد اولین فروشگاه زارا به بریتانیا راه یافت و در آن کشور با استقبال بی سابقه ای روبرو شد؛ به مدد خیل عظیم جوانانی که به دنبال لباس های ارزان اما مد روز و مطابق با بهترین مدهای پوشاک جهان بودند، پس از گذشت تنها 15 سال از افتتاح نخستین فروشگاه زارا در بریتانیا، شرکت ایندیتکس حالا به غولی بزرگ در دنیای پوشاک تبدیل شده که حدود 65 میلیارد یورو سرمایه و دارایی دارد و ارزش سهامش از 60 یورو در سال 2007 به 103 یورو افزایش یافته است.

یکی از ویژگی های مهم برند زارا، که آن را از بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک جهان متمایز می کند، وفاداری این شرکت به ریشه های اسپانیایی خود بوده است. زارا برخلاف بسیاری از برندهای دیگر تولید پوشاکش را به چینی ها نسپرده است و بیش از نیمی از تولید خود را در پایگاه تولید خود در شهر بندری لاکرونیا انجام می دهد. بدین ترتیب زارا توانسته است به راحتی با تولیدکنندگان و پیمان کاران چینی رقابت کند.

اما در زمینه ویژگی های تولید و مشخصه های لباس هایی که زارا تولید می کند، رمز موفقیت این برند در چیزی است که «مدِ بلافاصله» خوانده می شود. زارا توانسته است مدهای جدید پوشاک را به سرعت و در کمتر از دو هفته از نمایش های مد جهان به فروشگاه های خود و مشتریانی که بی صبرانه منتظر پوشیدنِ مد جدید هستند برساند. بسیاری از برندهای دیگر شاید در طراحی و تولید نسبت به زارا برتری داشته باشند، اما طرح های جدیدشان را با وقفه هایی طولانی که تا چند ماه می رسد به دست مشتریان می رسانند.

منبع: نامی نیوز/انتهای متن/
نمایش نظرات (2)