قرآن از بانوان پرده نشینی را نخواسته است

0

سرویس خبر به دخت/

  • bojnordi.jpgآیت الله موسوی بجنوردی در رابطه با حجاب اسلامی معتقد است: در اسلام این گونه نیست که حجاب زن حتما باید چادر باشد . در زمان حال، “جلباب” با مانتو و خمار با روسری منطبق می شود. این حجاب اسلامی است و دیگر وظیفه مرد است که نگاه بیمارگونه، خریدارانه و موجب انحراف نداشته باشد. جنس دوم و مسایل این چنینی در رابطه با زن، از دید اسلامی نادرست است. در برداشت از حدیث کسا می توان گفت فاطمه زهرا(س)، قطب دایره وجود است و این قطب دایره وجود، یک زن است.آیت الله موسوی بجنوردی  با بیان اینکه در زمان جاهلیت هیچ یک از زنان عرب، سربرهنه نبود، گفت: در آن زمان نیز  زنها روسری داشتند اما روسری های خود را پشت گوش ها می انداختند و زینت آلاتشان آشکار بود.
     
    او با اشاره به بخشی از آیه ۳۱ سوره نور، «ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن»،اظهار کرد: یعنی زنها روسری خود را جلو بیاورند؛ اسلام همین را به پوشش آنها اضافه کرد. صورت، زیر چانه و براساس روایات، دستان تا جای النگوها استثناست. پس از آن به جلباب اشاره می شود که در زمان حال، آن را با مانتو تطبیق می دهند، در اسلام چادر نبوده است. نمی گویم چادر بد است ، خوب است اما اینکه حجاب زن حتما باید چادر باشد، خیر این طور نیست. در قرآن گفته شده است که زن، جلباب داشته باشد. مرحوم مطهری در کتاب خود در رابطه با حجاب اسلامی، جلباب را بر مانتو و خمار را با روسری تطبیق می کند. این حجاب اسلامی است.
    موسوی بجنوردی با بیان اینکه برخی بر حرام بودن رنگ مشکی در اسلام اعتقاد دارند و تنها پوشیدن آن برای امام حسین، آن هم برای تعظیم شعائر را استثنا می کنند، تصریح کرد: پوشیدن لباس سیاه از دید اسلام مکروه است، مگر برای عزاداری و اینگونه مراسم. پوشیدن رنگ شاد هیچ اشکالی ندارد مگر رنگ ها و کارهایی که موجب تحریک مردها شود که آن بحثی جداگانه است.
    او با اعتقاد براینکه تنها نباید بر حجاب زنها تاکید کرد، لزوم چشم چرانی نکردن مردان مسلمان را یادآوری کرد و گفت: در آیه قرآن در مورد مردان گفته می شود «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم …» که به معنای نگاه نکردن نیست بلکه یعنی چشم چرانی نکن! استفاده از این لغت به این معناست که می توان با زن حرف زد و به او نگاه کرد اما نگاه نباید بیمارگونه، خریدارانه و موجب انحراف باشد، حرف معمولی که مقصود آن نگاه بیمار نباشد اشکالی ندارد. زمانی که زن حجاب اسلامی خود را دارد، دیگر وظیفه مرد است که خود را کنترل کند که نگاه مریضانه نداشته باشد و زن در اینجا مقصر نیست.
    موسوی بجنوردی با بیان اینکه قرآن از بانوان، پرده نشینی را نخواسته است، اظهار کرد: الگوی زن در اسلام و آبروی زنان بشر، حضرت زهرا(س) و پس از ایشان حضرت زینب هستند. حضرت زهرا در جریان فدک، در مسجد و مقابل ابوبکر خطبه خواند و سخنرانی ای به آن تفصیل ارائه داد و اینطور  نبود که  نامحرم صدای ایشان را نشنود.
    او حضرت زینب(س) را «انسان کامل» دانست و با اشاره به سخنرانی ایشان بعد از واقعه کربلا، گفت: حضرت زینب، بزرگترین خدمت را به اسلام کرد. یزید، مسجدی بود، مسلم نبود، فاسق، فاجر، زانی، شارب الخمر و آدمکش بود. چنین فردی خلیفه مسلمانان شده و اسلام در حال کشیده شدن به انحراف و معصیت بود. سخنرانی حضرت در حضور آن جمعیت در کاخ دارالعماره، شاخ یزید و ابن زیاد را شکست.
    موسوی بجنوردی با اشاره به مکالمه ای که بین حضرت زینب و ابن زیاد صورت گرفت، تصریح کرد: ابن زیاد خواست دل حضرت زینب را بسوزاند اما حضرت با پاسخ های خود از جمله اینکه فرمودند «در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم» و به ابن زیادی که کسی جرات سخن گفتن با او را نداشت گفت مادرت به عزایت بنشیند!، ایشان در آنجا شاخ ابن زیاد را شکستند.
    او افزود: گفته می شود، به گونه ای اسرای کربلا را معرفی کرده بودند که در هنگام ورود به شام، مردم، آنها را سنگباران می کردند اما حضرت زینب در سخنرانی خود به گونه ای یزید را مفتضح کرد که پس از آن، همه گریه می کردند و یزید مجبور شد، اسرا را به خانه خود ببرد، خانه اش را سیاهپوش کند، به مجلس ختم و عزا بنشیند، لعنت خدا را بر ابن زیاد فرستد و بعد هم ایشان را با احترام به مدینه بفرستد. اینها الگوی زنان جهان اسلام هستند.
    موسوی بجنوردی با اعتقاد بر اینکه فاطمه زهرا(س)، قطب دایره وجود است، گفت: اگر می خواهید فاطمه را بشناسید از حدیث کسا بشناسید. طبق روایات معتبر پس از حدیث کسا، جبرییل از خدا پرسید تحت الکسا که هستند ؟ ذات باری تعالی فرمود: «فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها؛ فاطمه، پدر فاطمه، شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه»، در اینجا برداشت می شود فاطمه زهرا(س)، قطب دایره وجود است و این قطب دایره وجود، یک زن است.
    منبع : شفقنا /انتهای متن/
درج نظر