نامه سرگشاده ۱۶۵۰ نفر از فرهیختگان امور زنان به رئیس‌جمهور منتخب

۱۶۵۰ نفر از اساتید دانشگاه‌ها و فرهیختگان فعال امور زنان و خانواده به رئیس‌جمهور منتخب نامه‌ای سرگشاده نوشتند.

0

سرویس خبر به دخت/

1650نفر از اساتید دانشگاه‌ها، فرهیختگان فعال امور زنان و خانواده به رئیس جمهور منتخب حسن روحانی نامه‌ای سرگشاده نوشتند.

متن این نامه به این شرح است:

بسمه تعالی

با سلام

با تبریک تقارن حکم تنفیذ جنابعالی با اتمام شب‌های مبارک قدر که سرنوشت‌ها و مقدرات ما با تصویب و توشیح حضرت ولی عصر(عج) تعیین می‌شود، این تقارن و همزمانی را به فال نیک گرفته و امیدواریم با درایت و تدبیر، امیدی که در دل‌های جوانان مسلمان، بلکه مستضعفین جهان سالها است به انقلاب اسلامی جوانه زده و بالیده است را شکوفاتر نمائید و عشق به ایران اسلامی را زنده‌تر تا فعالیت پرتوان و ارزشی زنان مسلمان در تعالی و اقتدار نظام اسلام و ارتقای جایگاه زنان و خانواده مستحکم‌تر گردد.

در پی انتشار نامه‌ای سرگشاده به حضرتعالی از طرف زنان فعال سیاسی مبنی بر درخواست دستیابی به برابری جنسیتی آن هم از طریق تقاضای تخصیص 5 پست وزارتی و یک پست معاونت در هر وزارتخانه این سؤال مطرح است که چرا به 5 نفر بسنده شده است؟ اگر مبنا برابری جنسیتی است می‌بایستی نیمی از دولت و مجلس به صورت مساوی بین زن و مرد تقسیم شود و اگر مبنا شایسته‌سالاری و عدالت جنسیتی است که طبق تعریف عدالت در اسلام قرار گرفتن هر کس در جایگاه شایسته اوست، این تقاضا یعنی سهمیه‌بندی جنسیتی با مبانی اسلام و قانون اساسی مصوب نظام مغایرت دارد و به نظر می‌رسد به برخی رویکردهای افراطی و (برخاسته از شائبه‌های فمینیستی) که برابری و تساوی و عدالت بین زن و مرد را صرفاً در تشابه و برابر کمی دو جنس و مردواره شدن و مشابه شدن زن به مرد می‌دانند، نزدیکتر است. لذا اعلام می‌داریم؛ همانگونه که از آغاز انقلاب در همه عرصه‌ها نقشی فعال و حضوری اثرگذار داشته‌ایم که به فرموده امام(ره)این یک حق و مسئولیت است برای زنان که در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند.

در ادامه این نامه آمده است: ضمن تأکید بر حقوق مساوی و برابر برای زن و مرد طبق قانون اساسی، تجلی عملی آن را در عدالت جنسیتی و رعایت تدابیر حکیمانه و لطیف الهی در «تناسب و عدالت» جهت واگذاری مسئولیت‌ها و مشاغل متناسب با شرایط فردی  ـ اجتماعی و خانوادگی هر یک از زن و مرد می‌دانیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» صرفاً به تصدی چند پست وزارت و وکالت و تصاحب قدرت، اکتفا و افتخار نمی‌کنیم.

فارس

در بخش دیگر این نامه آمده است: افتخار ما به حضور فعال سیاسی،‌ فرهنگی، علمی، اجتماعی زنان و به وجود میلیونی زنان دانشمند، نویسنده، مجاهد و فعال در همه عرصه‌ها‌ و اقشار است.

در این راستا با واگذاری مسئولیت‌ها متناسب با میزان توانایی، تعهد و تخصص(طبق رهنمود امیرمؤمنان در نهج‌البلاغه) موافقیم و همه تلاش خود را برای ارتقای توانایی‌های زنان جهت تحقق این مهم به کار بسته‌ایم، اما با حضور تحقیرآمیز از طریق اعطای سهمیه(سهمیه‌بندی) طبق روال برخی کشورها چون افغانستان، عراق پس از اشغال در شرق، آلمان، سوئد و دانمارک در غرب، مخالفیم و آن را مغایر تساوی انسانی زن و مرد، برابری جنسیتی ادعایی دانسته و حرکتی غیر دمکراتیک و مغایر آزادی انتخاب مردم طبق قانون اساسی می‌دانیم.

در واقع تخصیص سهمیه تحمیلی بر آرای آزاد مردم بلکه اجبار به تحمل سهمیه‌ای خاص است البته این رویکرد به نام تبعیض مثبت (Positive – action) اکثراً در سیستم‌های حقوقی برای معلولین ذهنی، عقب‌افتادگان و ناتوانان اتخاذ می‌شود!

بدیهی است که زنان فرهیخته، متخصص و توانمند ما این رویکرد توهین آمیز را برنمی‌تابند. لذا از آن مقام استدعا دارند که طبق شیوه مدبرانه شایسته سالاری از حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی،‌ سیاسی، اقتصادی با رعایت توانمندی‌ها و اصولی چون حفظ کیان خانواده و رعایت حریم عفاف حمایت نمایند و در هر عرصه‌ای شایسته‌ترین فرد متعهد، متخصص و مجرب را فارغ از رویکرد جنسیتی به همکاری دعوت کنند تا شاهد حضور مدیریتی متعهد، عالم و ارزش‌مدار باشیم.

منبع: فارس /انتهای متن/

 

درج نظر