مد و لباس در نظام بودجه‌ای گنجانده شد

مشاور معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: حوزه مد و لباس کشور در سال جاری در نظام بودجه‌ای کشور گنجانده شد.

0

سرویس خبر به دخت/

حمید قبادی مشاور معاون امور هنری وزیر ارشاد در مراسم ضیافت افطار طراحان مد و لباس با حضور معاون امور هنری گفت: حوزه مد و لباس کشور در سال جاری در نظام بودجه‌ای کشور گنجانده شد، اگر چه این رقم اندک بود ولی باعث شد این حوزه در نظام بودجه‌ای ماندگار شود.

مشاور معاون امور هنری وزیر ارشاد ادامه داد: طراحان مد و لباس نیازمند مرجعی برای طرح مشکلات خود هستند.

وی افزود: یکی از طرح‌های وزارت ارشاد، راه‌اندازی مرکز صدور مجوزها است؛ این طرح از روز نخست به شکل یک فرضیه توسط معاون امور هنری وزیر ارشاد در دست بررسی بود تا مرکزی را به عنوان ملجا و پناهگاه طراحان مد و لباس برای در میان گذاشتن نیازها و مشکلات و انجام ارتباطات اداری برای فعالان این صنف در نظر بگیرند.

قبادی با بیان اینکه بحث اساسی و اصلی امروز در زمینه تولید و طراحی لباس بحث طراحی لباس کودک است تصریح کرد: در این بخش با مشکلات جدی مواجه هستیم؛ بحث علائم و نشانه‌ها و تصاویر از مسائلی است که به طور جدی باید به آن پرداخته شود که این امر کمک و مساعدت اهالی لباس و مد را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه وعده حمیدرضا شاه‌آبادی معاون امور هنری وزیر ارشاد مبنی بر کاربردی کردن آثار خلق شده، اکنون به مرحله عمل رسیده است، بیان کرد: مشارکت جدی هنرمندان عرصه طراحی لباس و مد سبب شده تعداد قابل توجهی از آثار این هنرمندان وارد چرخه تولید شود.

مشاور معاون امور هنری وزیر ارشاد افزود: در چشنواره فجر سال گذشته همراهی و مساعدت تولیدکنندگان و کمک‌های اتحادیه سراسری پوشاک باعث شد این سیر استمرار یافته و موجب شود که بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه و نهادهای نظارتی و فرهنگی اذعان کنند که تلاش‌های طراحان مد و لباس در جامعه ظهور پیدا کرده است.

مشاور معاون امور هنری وزیر ارشاد افزود: در این میان می‌توان به بحث رنگ اشاره کرد که در نشست هم‌اندیشی آبان ماه یکی از دغدغه‌های اساسی طراحان بود که این مسئله با تلاش هنرمندان طراح، تولیدکنندگان و همکاری نیروی انتظامی توانست حل شود و رنگ به عنوان یک فاکتور مهم جای خود را در طراحی لباس باز کند.

وی ادامه داد: حضور آثار چشمگیر برگزیده و طرح‌های رنگارنگ در فروشگاه‌ها مسئله‌ای شگفت‌آور است که نشان می‌دهد این طرح‌ها توانسته‌اند جای خود را در بازار باز کنند.

قبادی با تأکید بر ضرورت مشارکت اهالی هنر و مد با تولیدکنندگان برای دستیابی به پوشش برتر تصریح کرد: در گذشته تولیدکنندگان با بهانه بالا بودن هزینه و هنری بودن آثار از تولید انبوه طرح‌های هنرمندان مد و لباس خودداری می‌کردند، اما امروزه با ایجاد و رابطه بین این دو قشر و ایجاد مفاهیم مشترک میان آن دو، تولیدکنندگان با به کارگیری یک نگاه هنری و هنرمندانه با بهینه کردن آثار خود زمینه تولید انبوه این آثار را به وجود آورده‌اند.

دبیر دومین جشنواره مد و لباس فجر با تأکید بر اینکه امروزه مد و لباس تبدیل به یک دغدغه در شورای عالی فرهنگی و کمیسیون‌های فرهنگی دولت شده است، خاطرنشان کرد: امروزه بحث مد و لباس در اولویت‌های مسئولین قرار گرفته است و این کار مهمی است که در این سال‌ها در کشور انجام شده و امیدواریم شاهد استمرار و قدرتمندتر شدن آن باشیم.

در ادامه این مراسم ، طاهره پاک‌بین رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس گفت: امیدواریم با ثبات مدیران فعلی، راه پیش گرفته شده در عرصه طراحی مد و لباس دنبال شود و فعالان این عرصه که همواره در گمنامی بوده اند، بتوانند با فعالیت‌های اخیر نزد مردم شناخته تر شوند.

پاک‌بین با بیان اینکه گردهمایی طراحان مد و لباس همواره از آرزوهای هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه بوده است، تصریح کرد: هنرمندان حوزه طراحی مد و لباس همواره در گمنامی به سر می‌برند و به دور از دیگر هنرمندان بودند، اما امروز به لطف خدا و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طراحان لباس و پارچه توجه ویژه‌ای شده و امیدواریم این توجه روزبه‌روز افزایش یابد تا شاهد پیشرفت واقعی این حوزه در ایران باشیم.

وی با اشاره به تغییرات اخیر به وجود آمده در عرصه طراحی لباس و توجه مسئولین به این امر ادامه داد: قدم‌های اولیه در این حوزه برداشته شده است و در سال‌های آینده با ادامه همین روند می‌توانیم صادرکننده پوشاک زنانه و بچگانه به کشورهای دیگر باشیم.

رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس گفت: از ابتدای شروع این برنامه هر ساله شاهد پیشرفت جدی در بخش‌های مختلف طراحی مد و لباس بوده ایم و اگر دولت یازدهم نخواهد همین راه را ادامه دهد و به شکل دیگری عمل کند، حالت مقاومت و ایستادگی در وضعیت کنونی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه طراحان مد و لباس اکنون در جامعه شناخته شده‌اند، بیان کرد: هنوز ارتباط موثر و مفید میان طراحان و تولیدکنندگان به وجود نیامده است که پیگیری این امر توسط دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشرفت روند طراحی لباس و مد کمک می کند.

رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس گفت: ایران و جهان هم اکنون شناخت کافی نسبت به طراحان زبردست و ماهر و خلاق ایران را دارند و در صورت ادامه این طرح، شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم بود.

منبع : فارس/ انتهای متن/

درج نظر