شیوع هپاتیت در بین زنان بسیار کم تر از مردان است

با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی هپاتیت یعنی 28 جولای که مصادف است با 6 مرداد ماه نشست خبری با حضور دکتر مؤید علویان رئیس شبکه تحقیقات کشوری هپاتیت و دکتر بشیر حاج بیگی مدیر کل سازمان انتقال خون کشور برگزار شد.

0

سرویس خبر به دخت؛ سمیه سمیعی/

علویان در ابتدا بیان داشت: همان طور که مطلع هستید سازمان بهداشت جهانی ۲۸ جولای را به عنوان روز جهانی هپاتیت نام گذاری کرده است، در واقع هدف سازمان بهداشت جهانی از این نام گذاری تلاش برای افزایش سطح آگاهی افراد جوامع مختلف و ایجاد انسجام برای کنترل و درمان بهتر این بیماری بوده است تا سیاستگذاران عرصه سلامت با برنامه‌هایی جامع در جهت پیشگیری و درمان آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: به طور کل باید بگویم هپاتیت یعنی التهاب و ورم کبد که مهم تری عوامل ایجاد کننده آن ویروس‌ها هستند که موجب بروز هپاتیت می شوند و مهم ترین این ویروس ها هپاتیت B و Cاست. ویروس هپاتیت B در افراد بدون علامت، که به صورت مزمن و طولانی ویروس را در خون خود حمل می‌کنند از راه های مختلف به افراد سالم انتفال می‌یابد. نکته مهم آن است که درمان خاصی برای این بیماری هنوز کشف نشده است و ابتلا به این نوع از بیماری ویروسی مرگبار است البته قابل کنترل است.

علویان اضافه کرد: ما سه دسته شیوع را در خصوص هپاتیت B مطرح می کنیم شیوع کم که زیر 2 درصد است، شیوع متوسط  که بین 5 تا 7 درصد است و شیوع بالا که بیش از 7 درصد را شامل می شود و ما تا قبل از انقلاب با شیوع بالای 7 درصد مواجه بودیم که طی بیست سال گذشته یعنی از سال 1373 با واکسینه کردن افراد شیوع آن بسیار کاهش یافته است.

 

ابتلا یک میلیون و 400 هزار ناقل مزمن هپاتیت B

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: در حال حاضر طبق آمارهای موجود یک میلیون و 400 هزار ناقل مزمن هپاتیت B در کشور وجود دارند و شبکه هپاتیت کشور چهار هدف بسیار عمده را برای خود تعریف کرده است که شامل رعایت بهداشت عمومی، پرهیز از رفتارهای پر خطر جنسی، برخورد حمایتی از بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی و تشویق به واکسیناسیون هپاتیت بی در گروه های هدف می گردد.

شیوع بالای 5 درصد هپاتیت در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان

رئیس شبکه هپاتیت کشور ضمن اشاره به شیوع بالاتر هپاتیت بی در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: نزدیک به 5 درصد شیوع در این استان ها را ما شاهد هستیم که نسبت به دیگر استان های کشور بالاتر است و این مسئله در تهران 2 درصد و شاید هم کمتر از این میزان باشد.

وی ادامه داد: البته به جز تهران ما در بندرعباس، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، خراسان رضوی و شمالی طبق تحقیقات صورت گرفته با شیوع زیر 2 درصد مواجه هستیم.

هپاتیت بیماری اجتماعی ست/ فقر، سطح پایین بهداشت و خانواده های پرجمعیت

علویان افزود: در واقع ناگفته نماند که هپاتیت یک بیماری اجتماعی ست که فقر، سطح پایین بهداشت و خانواده های پرجمعیت می توانند عامل ریسک بالاتری را رقم بزنند.

 

هپاتیت سی تا قبل از سال 1370 شناخته نشده بود

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه بیان داشت: در خصوص هپاتیت سی باید بگویم که این بیماری تا قبل از سال 1370 شناخته نشده بود و در واقع پس از شناسایی از سال 1375 تمام خون ها غربالگری می شوند و کسانی که قبل از سال 1375 خون داده اند و یا گرفته اند احتمال نیم درصد ریسک ابتلا به هپاتیت سی را دارند.

عامل انتقال هپاتیت C اعتیاد تزریقی ست

وی اضافه کرد: در خصوص انتقال هپاتیت سی باید بگویم که هپاتیت C غالبا در گیرندگان خون و فراورده‌های خونی یافت می شود که در کشور ما با توجه به غربالگری که صورت می گیرد انتقال از طریق فراورده های خونی بسیار کم است اما در حال حاضر بیش ترین راه انتقال رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد تزریقی ست.

راه اصلی انتقال هپاتیت B ؛ رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از سرنگ مشترک بین معتادین است

رئیس شبکه هپاتیت کشور در خصوص راه اصلی انتقال هپاتیت B نیز گفت: راه های اصلی انتقال آن در حال حاضر مقاربت جنسی، استفاده از سرنگ مشترک بین معتادان تزریقی و در قدیم انتقال از مادر به جنین بوده است.

شیوع 20 تا 40 درصدی شیوع هپاتیت در بین معتادان تزریقی

علویان ضمن ابراز نگرانی از شیوع این بیماری در بین معتادان بیان داشت: در واقع باید گفت که معتادان منبع انتقال هستند و حتی می توانند همسر خود را نیز دچار این بیماری کنندبه همین خاطر آموزش معتاد و برنامه های پیشگیری یا کاهش آسیب در اعتیاد و تمرکز بر روی معتادین تزریقی بسیار حائز اهمیت است چراکه ما شاهد شیوع 20 تا 40 درصدی این بیماری در بین این افراد هستیم.

شیوع بیش تر این بیماری در بین جوانان؛ به دلیل رفتارهای پر خطر جنسی ست

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم شیوع بیش تر این بیماری در بین جوانان است چراکه رفتارهای کنترل نشده و پرخطر جنسی در بین آن ها بیش تر است.

وی در ادامه به روش های درمانی اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه برای بیماری هپاتیت B واکسن مناسب وجود دارد و در نتیجه برنامه های واکسیناسیون هپاتیت بی ما شاهد کاهش این بیماری هستیم اما در خصوص هپاتیت سی باید بگویم که واکسنی برای آن کشف نشده است و درمان آن همراه با هزینه گزاف و عوارض بوده و در اکثر موارد به صورت مزمن درآمده و در طولانی مدت به سرطان کبد منجر می گردد.

با توجه به غربالگری مادر باردار ما نوزاد مبتلا به هپاتیت بی نداریم

علویان ضمن اشاره به اینکه طی 20 سال اخیر غربالگری زنان باردار در زمینه هپاتیت بی صورت می گیرد اظهار داشت: در واقع با این امر ما نوزاد مبتلا به هپاتیت بی نداریم و مادران بچه های سالمی به دنیا خواهند آورد البته ناگفته هم نماند که شیوع این بیماری در بین زنان نیز بسیار کم تراست.

ابتلا 600 هزار زن به هپاتیت B

رئیس شبکه هپاتیت کشور ضمن اشاره به 600 هزار نفری مبتلایان زن به هپاتیت بی ادامه داد: با توجه به اینکه شیوع در زنان کم تراز مردان است، کمتر از 600 هزار نفر زن مبتلا به هپاتیت بی داریم که این میزان در مردان 800 هزار نفر بوده و در خصوص هپاتیت سی باید بگویم این میزان در زنان کمتر از 20 درصد و در مردان 80درصد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید تأکید کنم که توجه به معتادین بسیار حائز اهمیت است چراکه مهم ترین عامل انتقال می توانند باشند و زنی که مبتلا به هپاتیت سی هست امکان اینکه از شوهر تزریقی خود این بیماری را گرفته باشد بسیار بالاست.

ازدواج با افرادی که دچار هپاتیت بی و یا سی هستند منعی ندارد

علویان در پایان گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ازدواج با چنین بیمارانی هیچ منعی ندارد و با آموزش های لازم و رفتارهای کنترل شده این افراد می توانند ازدواج کنند نباید فراموش کرد  که با دست دادن، حرف زدن، بوسیدن و … این ویروس ها انتقال نمی یابد و تنها باید مسائل بهداشتی رعایت شود.

در واقع مشکل ۹۰ درصد بیماران هپاتیتی با اقدامات ساده نگهدارنده کنترل می‌شود اما ۱۰ درصد باقی مانده ممکن است دچار شکل پیشرونده و مزمن بیماری شده و امکان بهبودی نداشته باشند،ناگفته نماند که در حال حاضر در کشورمان هپاتیت B کنترل و هپاتیت C درمان می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر