خلأ برنامه‌ جامع عفاف و حجاب در صدا و سیما

حاج‌عبدالباقی استاد دانشگاه گفت: برنامه جامعی برای عفاف و حجاب در رسانه ملی وجود ندارد اگر بخواهیم در فیلمی ابعاد شخصیتی یک خانم محجّبه را به نمایش بگذاریم باید به مشکلاتی که با آن مواجه است و همچنین موفقیت‌های شخصی‌وشغلی او بپردازیم.

0

سرویس خبر به دخت/

عقیق: خانم مریم حاج عبدالباقی _استاد دانشگاه_ در نشست تخصصی «الگوسازی پوشش بانوان در رسانه ملی» که در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، صحبت هایی را در خصوص جایگاه عفافا و حجاب در صدا و سیما پرداختند که در ادامه آورده ایم.
حاج‌عبدالباقی، استاد دانشگاه با بیان این مطلب که یکی از مسائل مهم حجاب، جامعیت عفاف است، گفت: حجاب امری است که درون عفاف قرار گرفته است. وقتی صحبت از این می‌کنیم که زن باید در برخورد با نامحرم پوشش داشته باشد، این موضوع در مرکز دایره‌ای است که می‌گوید زن و مرد باید در برخورد با نامحرم حریم‌ها را حفظ کنند. اگر حفظ حرمت‌ها، رعایت نشود، پوشش فقط یک شکل و مسأله ظاهری است.
وی در انتقاد از عملکرد صدا و سیما با بیان مثالی تشریح کرد: مثلاً در رسانه ملی وقتی شوخی مرد و زن درموارد غیرضروری دیده می‌شود، دیگر فرقی نمی‌کند که زن حجاب کامل دارد یا مانتو پوشیده یا هر نوع پوشش دیگری. مغز مسأله این است که زن و مرد نامحرم در رفت و آمد، نگاه، گفتار و روابط باید حریم‌ها را حفظ کنند. روابط میان زن و مرد باید با نوعی فاصله برقرار شود. این مسأله در رسانه ملی رو به بهبود است اما با آنچه اسلام می‌پسندد فاصله زیادی دارد.
برنامه جامعی برای عفاف و حجاب در رسانه ملی وجود ندارد
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه جامعی برای عفاف و حجاب در رسانه ملی وجود ندارد، افزود: مثلاً اگر بخواهیم فیلمی برای نشان دادن همه ابعاد مستقیم و غیرمستقیم حجاب بسازیم و شخصیت یک خانم با حجاب برتر را به نمایش بگذاریم باید به مشکلاتی که در زندگی شخصی، شغلی و اجتماعی با آنها مواجه می‌شود، بپردازیم. اما در همین برنامه باید نشان دهیم که چطور می‌شود هم حجاب کامل داشت و هم در شغل و اجتماع موفق بود.
حاج عبدالباقی درباره جزئیات مسئله حجاب، تشریح کرد: صدا و سیما باید نشان دهد که زن در یک فضای مهمانی باید آرایش داشته باشد یا نه و در این بین، رسانه ملی نقش آموزشی دارد. نمادهای حجاب مثل چادر، روسری، مقنعه، آستین و جوراب ضخیم در این فیلم باید به نمایش در بیاید یا به مسائلی مانند تکلم با نامحرم، شیوه راه رفتن، دست ندادن با نامحرم، آواز نخواندن زن، جدا بودن یا نبودن سفره برای زن و مرد بپردازند. البته در فضایی که ظاهر آن آموزشی نباشد، اما قصد آموزش داشته باشد.
وی با بیان اینکه حجابی که قرار است در رسانه ملی آموزش داده شود باید شرایط خاصی داشته باشد، عنوان کرد: این حجاب باید راحت، زیبا و اقتصادی و در عین حال شیک و خوش‌فرم باشد و از حیث تشریفاتی هم نباید تقویت‌کننده خصوصیات اشرافی باشد. قضاوت کردن درباره حجاب دیگران براساس سلیقه‌های شخصی هم بسیار مهم است. در شرایط فعلی سلیقه و حکم الهی در قضاوت‌های ما با هم مخلوط شده است. باید بدانیم که مراجع تقلید احکام متفاوتی درباره حجاب دارند و داشتن حجاب کامل به فتوای مراجع افراد برمی‌گردد.
این استاد دانشگاه در ادامه درباره تأثیر موقعیت اجتماعی افراد در پوشش آن‌ها گفت: جایگاه افراد مختلف پوشش‌های متفاوتی را اقتضا می‌کند، مثلاً یک هنرپیشه یا مجری در مقایسه با کسی که در خیابان راه می‌رود از نظر وظیفه شرعی در پوشش حکم یکسانی ندارند. پوشش مجری باید طوری باشد که وقتی کسی تلویزیون را روشن کرد، بلافاصله شبکه تلویزیون را عوض نکند و لباس هماهنگ و مناسبی داشته باشد. این را هم مراجع تقلید مشخص می‌کنند.
برای ساخت کارهای مذهبی کارگردان‌های دسته چندم به میان می‌آیند
حاج عبدالباقی یکی دیگر از وظایف رسانه ملی را نشان دادن اجتماعات اهل عفاف دانست و افزود: مثلاً باید مساجد، نماز جمعه و یا مکان‌هایی را که خانم‌های باحجاب در آن هستند، نشان دهند تا در مقابل آن رفتار و مراوده آنها به مردم نشان داده شود. ما چقدر در مورد حجاب سرمایه گذاری هنری کرده‌ایم؟ برای کارهای هنری مذهبی کارگردان‌ها و هنرپیشگان دسته دو و سه جلو می‌آیند. نتیجه آن می‌شود که فیلم‌ها شعاری و مصنوعی هستند که کسی برای دیدن آنها وقت نمی‌گذارد.
آگاهی‌بخشی برای ترویج حجاب؛ رسالت رسانه ملی در جامعه
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه یکی از کارهایی که صدا و سیما می‌تواند برای ترویج حجاب انجام دهد، آگاهی‌بخشی است، توضیح داد: برای آگاهی‌بخشی صدا و سیما باید به مردم آمار ارائه دهد، مثلاً به مردم اعلام کند که در جوامع اروپایی، آمریکایی و غربی پوشش زن چقدر حاکم است؟ چند درصد از زنان با رضایت و چه تعداد از زنان با نارضایتی دارای پوشش هستند. آمار بدهد که بین پوشش و سلامت جسمی، سلامت رفتاری و تعامل زن و مرد چه ارتباطی وجود دارد.
منبع:تسنیم/ انتهای متن/
درج نظر