چگونه از چشم خود مراقبت کنیم

با توجه به تغییرات جو و لابه ازن که هجوم بیشتر اشعه ماوراء بنفش به محیط زندگی ما را در بر دارد، خطرات بیشتری زندگی و سلامتی ما را تهدید می کند. تغییر روش زندگی و استفاده روزافزون از وسایل الکترونیکی و کامپیوتری نیز بر این تهدیدها افزوده است. بهمین سبب باید از چشم خود بیشتر مواظبت کنیم. در شرایط امروز، کنترل دید چشم و استفاده از عینک برای بهتر دیدن کافی نیست؛ بلکه باید چشم خود را از خطرات دیگری هم حفظ کنیم.

1
سرویس سلامت به دخت؛ دتر شریفه جعفری/
هنگام استفاده از کامپیوتر
یکی از مکانیسم های دفاعی چشم ما، پلک زدن است. پلک زدن موجب شستشوی چشم با اشک، و استراحت کوتاهآن می شود. جالب است بدانید که وقتی ما به صفحه ای مثل صفحه کامپیوتر خیره می شویم، تعداد باز و بسته شدن پلک هایمان نصف می شود. اما لازم است این کاهش را جبران کنیم تا سلامتی چشم و استراحت آن را تامین کنیم.
در واقع خیره شدن به کامپیوتر و یا هر صفحه دیجیتال دیگر، مستقیما به چشم آزار نمی رساند. اما می تواند آن را خسته و خشک کند. برای جبران از قانون 20/20 پیروی کنید. به این صورت که هر 20 دقیقه نگاه از کامپیوتر بردارید و به فاصله دور، حدود 6 متری خود به مدت 20 ثانیه نگاه کنید.
در ضمن صفحه کامپیوتر را حدود 60 سانتی متر از چشم خود طوری قرار دهید که از چشم شما اندکی پایین تر باشد. با تنظیم چراغ کار و استفاده از صفحه فیلتر، شدت نور را هم کاهش دهید.
همیشه از عینک آفتابی استفاده کنید
اشعه ماوراء بنفش (  UV) نه تنها به پوست آسیب می رساند؛ بلکه، برای چشم هم خطرناک است. در صورتی که چشم به مدت طولانی در معرض این اشعه قرار گیرد ممکن است بیماری هایی مانند کاتاراکت یا آب مروارید، سوختگی قرنیه و حتی سرطان پلک ایجاد کند. هر وقت بیرون می روید، حتی در روزهای ابری، عینک آفتابی و یا کنتاکت لنز بگذارید. این کار باعث می شود که جلوی ورود  99 و حتی 100 درصد از اشعه های UV-A و UV-Bگرفته شود. باید از لنزها و یا عینک هایی استفاده کنید که این محافظت را می کنند. کافی است موقع خرید به این نکته توجه داشته باشید. هرچه که مانع تابش نور به چشم شما شود خوب است. کلاه و یا نقاب هم مفید هستند. به خاطر داشته باشید که برف، آب، شن و سنگ همه اشعه  UV  را منعکس می کنند.
عینک محافظ را فراموش نکنید
هروقت در محیطی قرار می گیرید که مواد مختلفی در هوا پخش می شوند؛ عینک محافظ به چشمتان بزنید. همین طور هنگام ورزش هایی که احتمال آسیب به چشم وجود دارد مانند بسکتبال، بیسبال و تنیس.
غذای مناسب
اهميت غذا 
غذاهایی بخورید که برای قلب و چشم شما مفید باشند. هر غذایی که کمک کند گردش خون بهتری داشته باشید در خدمت قلب و چشم شما خواهد بود.
میوه های ترش، سبزی های با برگ سبز تیره و غلات سبوس دار دوست دار قلب هستند. غذاهای حاوی روی مانند انواع لوبیا سبز، انواع حبوبات، صدف دریایی، گوشت پرندگان و گوشت قرمز کم چرب به چشم کمک می کنند تا در مقابل نور مقاومت کند. ویتامین آ و بتاکاروتن موجود در هویج برای دید چشم مفید هستند. بتاکاروتن در میوه و سبزی ها زرد و نارنجی به وفور یافت می شود.
نسبت به ناراحتی های چشمتان بی تفاوت نباشید
اگر چشم شما می خارد یا قرمز شده است، با دستمال سرد کمپرس کنید. از قرص و یا قطره های مناسب مثل آنتی هیستامین استفاده کنید تا برطرف شود. و اگر احساس می کنید جسم خارجی و یا شن ریزه توی چشمتان هست؛ آن را با آب تمیز شستشو دهید و چنانچه برطرف نشد حتما به دکتر مراجعه کنید.
اگر چشم شما تورم، درد یا ترشح دارد، یا به نور حساس شده اید، نقاط متحرک و یا نورانی می بینید و یا اختلالی در دیدتان پیدا شد حتما به دکتر مراجعه کنید.
لنزتان را تمیز نگاه دارید
اگر لنز می گذارید، آن را تمیز نگاه دارید. همیشه قبل از جا به جایی لنز، دست های خود را با صابون بشویید. برای نظافت لنز از شوینده و قطره هایی که پزشکتان توصیه می کند؛ استفاده کنید. هروقت آن را خارج می کنید؛با شوینده تمیز کرده، با آب بشویید و سپس خشک کنید. در زمان مناسب هم تعویض کنید. هنگامی که شنا می کنید و یا زمانی که از مواد سفیدکننده استفاده می کنید؛ لنز نگذارید. هیچگاه با لنز (حتی برای یک چرت کوتاه) نخوابید. و طولانی تر از مدتی که دکتر توصیه کرده به چشم نگذارید.
از وضع سلامتی خود آگاه باشید
بعضی از ناراحتی های عمومی می توانند به چشم آسیب برسانند؛ اما شما خوابش را هم نمی بینید. مثلا فشارخون بالا و دیابت جریان خون را در چشم مختل میکنند. بیماری های سیستم ایمنی مانند بعضی بیماری های ریه و تیرویید موجب التهاب چشم می شوند. ام. اس و بسیاری بیماری های دیگر هم چشم را در امان نمی گذارند. اگر هر ناراحتی دارید لازم است اولا خود به آن واقف باشید و بعد هم دکترتان را مطلع نمایید.
عوارض داروها
بعضی داروها عوارضی مانند دوبینی، آبریزش چشم، حساسیت به نور و یا پف آلودگی چشم را به وجود می آورند. هریک از این عوارض را باید به دکتر معالج خود اطلاع دهید.
تاریخ مصرف لوازم آرایش
میکرب ها به آسانی در لوازم آرایشی که به صورت کرم یا مایع هستند، رشد می کنند. این گونه مواد را بیش از سه ماه نگاهداری نکنید. نسبت به آلرژی به این مواد بی تفاوت نباشید. لوازم آرایش مثل مسواک جزو لوازم بهداشتی شخصی محسوب می شوند. هرگز لوازم آرایش خود را به دیگران ندهید و از لوازم دیگران هم استفاده نکنید. بعد از مصرف این مواد حتما صورت خود را کاملا بشویید. هرگز مواد آرایشی را به داخل پلک خود نمالید.
از معاینات مرتب چشمتان غافل نشوید
حتی اگر عینک طبی هم نمی زنید، در فواصل معین به دکتر مراجعه و چشم خود را معاینه کنید. اگر هیچ ناراحتی ندارید و در فامیل هم مشکل چشمی نیست؛ در سنین بین 60 – 18 سالگی هر دو سال یک بار مراجعه کنید. اگرعینک یا لیز می زنید و یا بیماری هایی مثل دیابت و فشارخون دارید؛ هر سال و شاید هم زودتر به دکتر چشم مراجعه کنید.
از سیگار به شدت دوری کنید
سیگار خطر بیماری های چشم را افزایش می دهد. با ایجاد پلاک هایی روی عروق، جریان خون را در بسیاری از اندام ها از جمله چشم مختل می کند. علاوه بر خطر سکته، شبکیه را هم دچار آسیب می کند. نکته امیدوار کننده این است که هروقت سیگار را ترک کنید، خطرات فراوانش هم به سرعت کاهش می یابد. اگر سیگار می کشید، همین امروز برای ترک ان اقدام کنید.
/انتهای متن/