خداوند نیکی محض است

بهترین خوراکی بر سر سفره رمضان ، قرآن است. سهم شما از این سفره در به دخت، تفسیر یک آیه از یک جزء است که هر روز از یکی از تفاسیر قرآنی تقدیم تان می شود.

0

 سرویس فرهنگی به دخت/

سوره النساء (4): آيه 79

ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً (79)

 (اى انسان!) آنچه از نيكى به تو رسد از خداست و آنچه از بدى به تو برسد از نفس توست.

و (اى پيامبر) ما تو را به رسالت براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اين باره كافى است.

در بينش الهى، همه چيز مخلوق خداست «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» «1» و خداوند، همه چيز را نيك آفريده است. «أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ» «2» آنچه به خداوند مربوط است، آفرينش است كه از حُسن جدا نيست و ناگوارى‏ها و گرفتارى‏هاى ما، اوّلًا فقدان آن كمالات است كه مخلوق خدا نيست، ثانياً آنچه سبب محروميّت از خيرات الهى است، كردار فرد يا جامعه است.

به تعبير يكى از علما، زمين كه به دور خورشيد مى‏گردد، همواره قسمتى كه رو به خورشيد است، روشن است و اگر طرف ديگر تاريك است، چون پشت به خورشيد كرده و گر نه خورشيد، همواره نور مى‏دهد. بنا بر اين مى‏توان به زمين گفت: اى زمين هر كجاى تو روشن است از خورشيد است و هر كجاى تو تاريك است از خودت مى‏باشد. در اين آيه نيز به انسان خطاب شده كه هر نيكى به تو رسد از خداست و هر بدى به تو رسد از خودت است.

با آن همه ستايش قرآن از رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله، بايد گفت: مراد از «فَمِنْ نَفْسِكَ» نفس انسان است، نه شخص پيامبر. و اللّه العالم در آيه قبل خوانديم كه خوبى‏ها و بدى‏ها همه از نزد خداست و در اين آيه مى‏خوانيم: تنها خوبى‏ها از اوست و بدى‏ها از انسان است و اين به خاطر آن است كه بدى‏ها از آن جهت كه از انسان صادر مى‏شود به انسان نسبت داده شده و از آن جهت كه خود انسان و اراده او در تحت سيطره الهى است، به خدا نسبت داده مى‏شود. چنان كه اگر كارمند دولت خلاف كند، اين خلاف هم به خود كارمند نسبت داده مى‏شود، و هم به دليل آنكه او كارمند دولت است، به دولت نسبت داده مى‏شود.

امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد: خداوند به انسان خطاب مى‏كند كه اراده و خواست تو نيز از من است. «1» آرى، انسان با خواست خداوند مى‏تواند تصميم بگيرد.

پيام‏ها:

1 در جهان بينى الهى، هر نيكى و زيبايى از خداست. «مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»

 2 در برابر تضعيف روحيّه‏ها، بايد تقويت روحيّه كرد. منافقان كه بدى‏ها را از رسول اللَّه مى‏دانستند، اين آيه در جبران آن مى‏گويد: «مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ»

 3 رسالت پيامبر اسلام، جهانى است. «أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ»

 4 انبيا براى همه مردم وسيله‏ى خير هستند. «لِلنَّاسِ»

تفسير نور، ج‏2، ص: 335/ انتهای متن/

درج نظر