سیستم غذایی در ماه مبارک رمضان

يك ماه روزه داري آن هم در تابستان گرم برنامه غذايي مي خواهد تا كمتر عوارض جسمي و روحي به روزه داران وارد شود. میزان غذا خوردن، چگونه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا در اين ماه بايد مورد توجه روزه داران قرار گيرد.

1

سرویس تغذیه به دخت/

-ابتدا با مقداری آب گرم و خرما، خوردن را آغاز کنید.
– در گرماي تابستان،اول افطار با آب سرد،افطار خود را باز نكنيد.
-از غذا های بدون چربی در افطار استفاده نمایید، معده خود را با غذاهاي حجيم پُر نكنيد.
– حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن ،غذا،از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد.
–  زمان شام خوردن باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد.
– با شكم پُر به رختخواب نرويد.
– حجم شام باید بنحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، نه تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار آورد.
– -در خوردن شیرینی جات در موقع افطار افراط نکنید. از قند های ساده بجای قند های مرکب استفاده کنید تا بتوا نید به میزان لازم شام صرف کنید. مثل خرما،كشمش.
– یکی از معضلات غذا خوردن خیلی افراد سریع خوردن غذا است که معمولاً یا به دلیل محدودیت زمانی است ویا استرس داشتن در موقع غذا خوردن ویا به رسم عادت. به هر دلیل که باشد تاثیرات مضرش در روی معده بسیار شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت.
– جای نوشابه های مضر، قندی، رنگی ودارای مواد نگهدارنده از چای های گیاهی متعدد برای تصفیه خون، جگر، کلیه ها، وشستن معده و روده از مواد نامناسبی که توسط غذاها و خوردنی ها وارد بدن می شوند ویا برای جلو گیری از افزایش کلسترول، قند، چربی، فشار خون و… استفاده نمایید.
– حتماً از غذاهای قلیا ساز مثل میوه ها، سبزیجات، صیفی جات، و غلات نیز به همراه غذا استفاده کنید.خوردن و نوشیدن مواد غذایی را که تولید اسید می نمایند کنترل نمایید مثل: انواع گوشت، ماهی و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، خشکبار، شکر ، روغن ها وسرکه.
– از خوردن نمک تا حد امکان بپرهیزید.
–  غذا ها را خوب بجوید زیرا بزاق قلیایی(تیالین)در اثر خوب جویدن غذا ، حالت اسیدی آن را تبدیل به قلیایی میکند.از خوردن غذا های رنگیزه دار، طعم دهنده دار، دارای مواد نگهدارنده و نیز از غذا های تصفیه شده مثل: آرد سفید، قند، نوشیدنی های شیرین ورنگی، قهوه، پنیر های فرآوری شده، آب میوه های ساختگی، سوسیس و کالباس که عوارض متعدد غیر قابل جبرانی دارند و بعضی نیز باعث خستگی روزانه می شوند پرهیز کنید.
–  غذاهای آبپز و بخار پز را جایگزین غذاهای چرب و سرخ کرده کنید.
–  جهت جلوگیری از یبوست و عوارض ناشی از آن حداقل از 6 الی 8 لیوان مایعات بدون گاز و غیر قندی استفاده شود.
–  مصرف کله‌ پاچه و سیرابی موجب تشنگی زیاد در طول روز می‎شود در نتیجه مصرف این‌ گونه غذاها در ماه رمضان توصیه نمی‌شود. در صورت اصرار به مصرف، توصیه می‌شود به صورت کم‌ آب، کم ‌نمک و در وعده افطار مصرف شود.
– مصرف سالاد در وعده‌های افطار و سحر توصیه می‌شود.خوردن سبزيجات تازه و ميوه فصل حتما ما بين افطار و سحر فراموش نكنيد.
– برای تامین آب از دست رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود.
– اگر شما هم تجربه اي در اين مورد داريد براي ما بنويسيد.

/انتهای متن/