محکومیت دو فعال حقوق زنان در عربستان

دو فعال حقوق زنان در عربستان علیه حکم زندان خود درخواست تجدیدنظر کردند. این دو به جرم کمک به یک زن به حبس محکوم شده‌اند.

0

سرویس خبر به دخت/

وجیهه الحویدار و فوزیه العیونی در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۳ در یکی از دادگاه‌های عربستان به اتهام کمک به زنی کانادایی و تخریب روابط زناشویی وی که از سوی همسر عربستانی‌اش مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود، به ده ماه حبس محکوم و دو سال ممنوع‌الخروج شدند.

این دو فعال حقوق زنان قصد داشتند به یک زن کانادایی که از آن‌ها درخواست کمک کرده بود، پاسخ دهند.

این زن می‌گوید که ماه‌ها به همراه سه کودکش در منزل حبس بوده و حتی به غذای کافی و مناسب دسترسی نداشته ، اما این دو فعال به محض رسیدن به منزل زن کانادایی بازداشت شدند.

الحویدار و العیونی از فعالان برجسته عربستانی هستند و کارشناسان حقوقی معتقدند که عربستان به منظور سرکوب آن‌ها و فعالیت‌های طولانی مدتشان در زمینه حقوق بشر دست به چنین کاری زده است.

سعود ابودایه، فعال حقوق بشر در سازمان «برابری؛ همین حالا» ضمن محکوم کردن حبس این دو فعال حقوق زنان اظهار کرد: آن‌ها قصد برهم زدن روابط بین این زن کانادایی و همسر عربستانی‌اش را نداشتند و به نظر می‌آید دولت عربستان سناریویی را برای سرکوب این دو زن نوشته و آن را اجرا کرده است.

وی معتقد است که این دو زن شجاع فقط به دلیل فعالیت‌هایشان در زمینه دفاع از حقوق زنان و حقوق بشر هدف قرار گرفته‌اند و سرکوب آن‌ها نمونه‌ای است برای دیگر فعالان که از این پس در مورد عقایدشان صحبتی نکنند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت یوروپین دیلی اکسپرس (IEDE)، زنان عربستانی برای انجام فعالیت‌های روزمره‌شان هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند. آن‌ها اجازه رانندگی ندارند و برای ورود به ادارات دولتی و دادگستری لازم است یک فرد را به همراه خود داشته باشند.

الحویدار یکی از فعالانی است که در طول سالیان اخیر برای گرفتن حق رانندگی زنان تلاش کرده است. در سال ۲۰۰۸ در سایت یوتیوب فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد وی از سوی صندلی راننده در حال صحبت با حامیان حق رانندگی برای زنان است و در ضمن رانندگی هم می‌کند.

الوحیدار همچنین بنیانگذار مجمع دفاع و حمایت از حقوق زنان در عربستان است.
علیرغم پیشرفت‌های کمی که در زمینه حقوق زنان در عربستان حاصل شده، همچون فرستادن دو ورزشکار زن به رقابت‌های المپیک لندن، اجازه ورزش کردن در مدارس خصوصی دخترانه و … محکومیت الحویدار و العیونی گامی است رو به عقب در این راستا. از این جهت ابودایه تاکید کرد که عربستان کارهای زیادی را باید برای حمایت از زنان و دختران انجام دهد که به وقوع پیوستن این هدف خود موجب ارتقای جامعه خواهد شد.

منبع :جهان نيوز/ انتهای متن/

درج نظر