روز عفاف و حجاب در تقویم و دیگر هیچ!

روز 21 تیرماه را روز عفاف و حجاب نامیده شده است. چرا؟ چون این یک مسأله مهم است در جامعه ما . اما برای این مسأله مهم جز نامگذاری یک روز کار موثر و اساسی دیگری هم شده است؟

0

سرویس اجتماعی به دخت؛ مجید ایرانشاهی/

به هر تقویمی که نگاه می‌کنی، مناسبت‌های مختلفی در آن دیده می‌شود که در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

– مناسبت‌های مذهبی

شهادت‌ها، ولادت‌های ائمه معصومین(ع) در این دسته قرار می‌گیرند.

– مناسبت‌های ملی

این مناسبت‌ها مربوط به بزرگداشت و یادبود یک رویداد و رخداد کشوری و ملی و یا پاسداشت یک فرد باعث افتخار برای کشور می‌باشد.

–  مناسبت‌های اجتماعی

برخی مناسبت‌ها نیز نظیر روز هوای پاک، روز زمین پاک و غیره مناسبت‌های به نوعی محیطی اجتماعی می‌باشند که در تقویم وجود دارند.

مدت زمانی است که در تقویم بنابر مصوبات قانونی روزهایی نظیر حجاب و عفاف، پیشنهاد روز بدون طلاق و موارد مشابه در تقویم قرار داده شده است که به نوعی این موارد یک نوع عملکرد فرهنگی اجتماعی و یا ارزشی می‌باشند.

در این موضوع چند سوال مطرح می‌گردد که  بدان‌ها می‌پردازیم:

  1. ضرورت نامگذاری روزی بنام ارزش‌های رفتاری فرهنگی و اجتماعی چیست؟
  2. تاثیر این نامگذاری بر جایگاه این ارزش‌ها در جامعه چیست؟
  3. آِیا این نام‌ها از سوی مردم به ذهن مانده است؟

معضلاتی  در جامعه که از سوی مسئولین روزهایی به نام آن‌ها قرار داده شده است ، از معضلات چند وجهی است که  در طی بیش از یک یا دو دهه جامعه را درگیر خود کرده است.  عفاف از آن جمله است؛ موضوعی که از قضا در این چند ساله به طور جدی در فضای کشور به آن پرداخته می‌شود. از مواردی نظیر گشت امنیت اخلاقی، برنامه‌های پرسش و پاسخ گرفته تا نشریات مختلف مکتوب و الکترونیک که در این زمینه فعالیت دارند و با تمام این تلاش‌ها، خروجی و بازدهی و تغییرات، رفتاری جدی در جامعه دیده نشده است و نتوانسته است اثرگذاری رفتاری لازم را برای گسترش این ارزش اخلاقی در جامعه داشته باشد و هرروز بر مشکلات در این حیطه افزوده می‌شود. البته در این میان تلاش‌های خودجوش وب‌سایت ها، نشریات و موسسات در این زمینه قابل تقدیر است ولی بدلیل عدم حمایت کافی نتوانسته‌اند به حدکافی موثر واقع شوند و یا پس از مدتی به تعطیلی بدلیل مشکلات مالی به تعطیلی رسیده‌اند. برنامه‌های دولتی هم که بدلیل عدم سیاست‌های کلان، خروجی‌های موفقی را باخود همراه نداشته‌اند که موثر باشد.

و به هر ترتیب اینکه ارزش فقط در حد ارزش باقی مانده است و در رفتار اجتماعی بهبودی مشاهده نمی‌گردد و در این میان با نامگذاری روزی به نام عفاف که با یک سوال ساده می‌توان دریافت که عده بسیاری از این روز هم بی‌خبرند؟

اما چرا اینگونه شده است؟

نکته‌ای که باید درباره ارزش‌های اخلاقی دیده شود؛ نهادینه‌شدن و برآمدن به گونه‌ای از میان روابط خود افراد جامعه است. برای نهادینه‌سازی یک ارزش اخلاقی در جامعه، اولویت اصلی آموزش است که می‌تواند موثرترین راه برای نهادینه‌سازی یک ارزش و سپس گرایش افراد جامعه به رعایت رفتاری آن باشد و حال برای آموزش می‌توان از ابزار متفاوتی تحت لوای یک سیاست‌گذاری صحیح برای بهبود و گسترش یک ارزش استفاده کرد.

پرداختن به یک موضوع ارزشی آن هم از نوع ارزش رفتاری باید در ابتدای امر در سیستم آموزشی جامعه مورد توجه قرار گیرد تا بتواند در میان افراد آن نهادینه گردد. ضمن اینکه در کنار موضوع باید سایر مسائل  نظیر مسائل اقتصادی جامعه  نیز مورد توجه قرار گیرد تا نتیجه آموزش‌ها در جامعه بروز یابد.

لذا قرار دادن روزهایی به نام ارزش‌های رفتاری در یک جامعه تنها در حد یک نماد ضعیف می‌باشد که هیچ گره‌ای را از مشکلات فرهنگی جامعه  حل نخواهد کرد و ارزش روز در حد همان روز باقی خواهد ماند.

/انتهای متن/

درج نظر