تمامی دعاهای شما اجابت می شود

مهمانی شروع شد. سفره رمضان پهن شده و همه اهل ایمان دعوتند. بهترین خوراکی که در این سفره برای میهمانان آماده شده، قرآن است. سهم شما از این سفره در به دخت، تفسیر یک آیه از یک جزء است که هر روز از یکی از تفاسیر قرآنی تقدیم تان می شود.

1

سرویس فرهنگی به دخت/

از جزء دوم سوره بقره آیه 186:

وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

“و چون بندگان من از تو سراغ مرا می گیرند، بدانند که من نزدیکم و دعوت دعاکنندگان را اجابت می کنم، البته در صورتی که مرا بخوانند . پس باید که آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده وباید به من ایمان آورند تا شاید رشد یابند.”

اين آيه بهترين اسلوب و لطيف‏ترين و زيباترين معنا را براى دعا دارد.

در اين آيه با همه اختصارش هفت مرتبه ضمير متكلم (من) تكرار شده، و آيه‏اى به چنين اسلوب در قرآن منحصر به همين آيه است.

و كلمه (دعا) و (دعوت) به معناى اين است كه دعا كننده نظر دعا شده را به سوى خود جلب كند، و كلمه (سؤال) به معناى جلب فائده و يا زيادتر كردن آن از ناحيه مسئول است، تا بعد از توجيه نظر او حاجتش برآورده شود. پس سؤال به منزله نتيجه و هدف است براى دعا (مثل اينكه از دور يا نزديك شخصى را كه دارد مى‏رود صدا مى‏زنى، و مى‏خوانى، تا روى خود را برگرداند، آن وقت چيزى از او مى‏پرسى تا به اين وسيله حاجتت برآورده شود) پس اين معنا كه براى سؤال شد جامع همه موارد سؤال هست، سؤال علمى براى رفع جهل، و سؤال به منظور حساب و سؤال به معناى زيادتر كردن خير مسئول به طرف خود، و سؤال هاى ديگر.

پس روشن شد اينكه فرموده:” وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ” همانطور كه متعرض حكم مساله اجابت دعا است متعرض بيان علل آن نيز هست، و مى‏فهماند علت نزديك بودن خدا به بندگان همين است كه دعا كنندگان بنده اويند، و علت اجابت بى‏قيد و شرط دعاى ايشان همان نزديكى خدا به ايشان است، و بى‏قيد و شرط بودن اجابت دعا، مستلزم بى‏قيد و شرط بودن دعا است، پس تمامى دعاهايى كه خدا براى اجابت‏آن خوانده مى‏شود، مستجاب است.

برگرفته از : تفسیر المیزان جلد 2 صفحه 41 /انتهای متن/

نمایش نظرات (1)