زنان و مشکلات کار در شرکت‌های خصوصی

کار در شرکت­ها و سازمان­های خصوصی برای زنان، مشکلاتی را درپی داشته است. بارها در بسیاری از جراید روزنامه­ها، حوادثی مبتنی بر کلاهبرداری این­گونه شرکت­ها از زنان منعکس شده­است. در بسیاری از این کارها هم به زنان حقوقی کمتر از میزان معمول اختصاص می­دهند. برای حل این مسئله چه باید کرد؟

2

سرویس اجتماعی به دخت ؛ وجیهه نیکخواه/

توسعه و رشد اقتصادی هر کشور نیازمند امر خصوصی­سازی و از بین بردن وابستگی اقتصادی افراد جامعه به دولت است. در واقع با خصوصی­سازی، در بین سازمان­ها  نوعی رقابت ایجاد می­شود که باعث پیشرفت بیشتر در اقتصاد و تکنولوژی است و رشد علمی و تخصصی بیشتری را نیز برای افراد در پی دارد. در ایران نیز، طبق اصل 44 توسعه، خصوصی­سازی با سرعت بالایی در حال گسترش است و افراد جویای کار، مرد یا زن، تمایل بیشتری نسبت به مشاغل خصوصی دارند.

از آنجا که به­طور متوسط، نیمی از فارغ­التحصیلان دانشگاه­ها را زنان تشکیل می­دهند، بنابراین طبیعی است که تعداد بسیاری زیادی از آنان نیز، خواهان کار در اینگونه مشاغل باشند، حتی عده­ای از آنان نیز با هدف یافتن کار در شرکت­های خصوصی شهر محل زندگی خود را ترک کرده و به شهرهای بزرگتر و غالبا تهران مهاجرت می­کنند.

ولی کار در شرکت­ها و سازمان­های خصوصی برای زنان، مشکلاتی را درپی داشته است. بارها در بسیاری از جراید روزنامه­ها، حوادثی مبتنی بر کلاهبرداری این­گونه شرکت­ها از زنان منعکس شده­است. در بسیاری از این کارها هم به زنان حقوقی کمتر از میزان معمول اختصاص می­دهند. عده­ای از کارشناسان اهداف این سازمان­ها در جهت استخدام زنان را، انگیزه­های مالی عنوان کرده­اند؛ که البته این امر موضوع تازه­ای نیست که تنها در ایران رخ داده باشد. از اوایل انقلاب صنعتی در اروپا نیز، به منظور کاستن میزان دستمزدها، از زنان و کودکان جهت انجام امور استفاده می­شده­ است. اینگونه موضوعات سبب شده­است تا عموم مردم نیز نگرش خوبی نسبت به حضور یک زن در سازمان­های خصوصی نداشته باشند درحالیکه همانگونه که اشاره شد، ایران رفته رفته به سمت خصوصی­سازی پیش می­رود و تمامی متخصصین باید امکان کار در سازمان­های خصوصی را داشته باشند.

بدون شک آگاهی دادن به دختران فارغ­التحصیل و زنان جویای کار، از موثرترین کارهاست ولی امروزه این آگاهی نیز به سمت منع آنان از کار در شرکت­ها و سازمان­های خصوصی پیش می­رود. حال برای حل این مسئله چه باید کرد؟ چند راهکار ارائه شده در ذیل می­تواند به برداشتن موانع کار موثر زنان در سازمان­های خصوصی کمک شایانی نماید.

1-  بسیاری از زنانی که در آگهی­های روزنامه­ها به دنبال کار می­گردند، به دلیل داشتن مشکلات اقتصادی، به دستمزد کمتر از حد معمول، نیز راضی می­شوند. می­توان با آگاهی دادن به زنان در مورد میزان حقوق در زمینه­های مختلف و نظارت بر میزان دستمزد داده شده توسط این شرکت­ها، انگیزه­های سوءاستفاده­ی مالی این شرکت­ها را از بین برد.

2-  در بسیاری از آگهی­های منتشر شده در روزنامه­ها که از سوی این شرکت­ها چاپ می­شود؛ به­جای در نظر گرفتن تخصص افراد، جنبه­های دیگری نظیر خوش­چهره بودن، جوان بودن و.. را در نظر می­گیرند. نظارت قانونی بر انتشار چنین آگهی­هایی از سوی نهادهای انتظامی و قضایی می­تواند عاملی بازدارنده برای این شرکت­ها باشد.

3-  معرفی سازمان­های برتر توسط رسانه­هایی چون صدا و سیما در زمینه­ی استخدام زنان و ایجاد فضای مناسب کار برای زن و مرد، نیز می­تواند از طرفی باعث تشویق اینگونه سازمان­ها و شناساندن آنان به افراد جویای کار و ایجاد نوعی رقابت در بین سازمان­ها شود  و از طرف دیگر، نگرش منفی به­وجود آمده نسبت به این سازمان­ها را از بین ببرد.

4-  حمایت از زنان متخصص کارآفرین، نیز سبب می­شود تا این افراد با خلاقیت و توان مدیریتی بالای خود سهم بالایی در تولید اشتغال برای زنان در رشته­های مختلف داشته باشند و از کلاهبرداری شرکت­های بی نام و نشان؛ کم کنند.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (2)