لاغرشویم و لاغر بمانیم

این روزها کاهش وزن، کاهش اندازه دور کمر و کوچک کردن شکم مشغله ذهنی افراد بسیاری است. انتخاب رژیم مناسب یکی از کارهایی است که این افراد پیش رو دارند. اما کدام روش لاغری را انتخاب کنیم تا هم سالم بمانیم و هم لاغر؟

1

سرویس سلامت به دخت؛  دكتر شريفه جعفری/

هر روز کسی راه جدیدی را برای لاغری پیشنهاد می دهد. هر کدام از ما چند مورد را شنیده ایم و هر روز چیزهای جدید و عجیب تری را می شنویم. خوردن یک نوع غذا، آب درمانی، میوه درمانی، نخوردن غذا، داروهای گیاهی که طبع شما را عوض کرده و لاغرتان می کند و خیلی پیشنهادهای دیگر.

 کدام روش را انتخاب کنیم؟ جالب اینجاست که وقتی به متخصص تغذیه مراجعه می کنی، هیچیک از این راهکارهای آسان و سریع را پیش روی شما نمی گذارد. توصیه او رژیم مناسب و اصلاح عادات غذا خوردن است. آن چه که می توان سال ها ادامه داد و وزن مناسب را هم حفظ کرد. اگر متخصص تغذیه ای به غذای شما در ماه های پیش رو توجهی نداشته و در پی آموزش تغذیه مناسب شما نباشد، کمکی به سلامتی شما نخواهد کرد.

برفرض که من و شما با یک روشی به سرعت لاغر شویم؛ چطور ادامه بدهیم که بتوانیم هم لاغر بمانیم و هم سالم باشیم؟

بسیاری از رژیم ها اگر هم همراه با کاهش وزن باشند، چون قابل ادامه دادن نیستند موجب برگشت سریع چاقی می شوند.

در اینجا چند روش ناکارآمد و ضد سلامتی را برای اطلاع شما ذکر می کنیم:

1- کاهش شدید مقدار غذا

خودداری از خوردن غذا منجر به لاغری می شود اما واقعیت تلخ این است که فقط چربی اضافی آب نمی شود؛ بلکه توده عضلانی مفید بدن هم کاهش می یابد. بعد از چند روز گرسنگی شدید، معمولا فرد برای خوردن غذا حریص می شود و ممکن است زیادتر هم بخورد و از قبل چاق تر شود. جالب است که بدانید بدن ما در مقابل گرسنگی مانند یک سیستم هوشمند عمل می کند. به این معنا که بعد از چند روز گرسنگی کشیدن، سوخت و ساز (متابولیسم) بدن طوری تنظیم می شود که به انرژی کمتری نیاز داشته باشد. از چه طریق؟ از راه حفظ چربی و از دست دادن عضله. اگر امساک در غذا خوردن آن قدر شدید باشد که کالری دریافتی کمتر از 1200 کالری در روز باشد، بدن با کمبود ریزمغذی ها، کمبود انرژی و احساس گرسنگی شدید مواجه خواهد شد و سیستم هوشمندی که ذکر شد موجب می شود که بعد از این همه زحمت و رنج کاهش سریع وزن با آب شدن عضلات و حفظ چربی همراه باشد.

بنابراین امساک شدید در غذا بدون توجه به مواد مورد نیاز ،که باید همیشه تامین شوند، روش  مناسبی نیست.

2- قرص ها و داروهای رژیمی

بسیاری از این قرص ها که بدون نسخه پزشک و به راحتی به فروش می رسند و با آب و تاب فراوان هم تبلیغ می شوند، معمولا داروهای مدر هستند که موجب افزایش ادرار شده و از این طریق کاهش وزن ایجاد می کنند. کاهش شدید آب بدن و اختلال الکترولیت ها از عوارض آنهاست.

قرص های مناسب را فقط باید با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه و زیر نظر او مصرف نمود.

بعضی هم با تبلیغ این که دارویشان طبیعی و گیاهی است آن را می فروشند. طبیعی بودن یک دارو به معنی بی ضرر بودن آن نیست.

3- سم زدایی از بدن

بعضی رژیم ها مدعی هستند که سم زدایی می کنند. بدن سیستم هوشمندی دارد که خود سم زدایی می کند. ممکن است شما بخواهید یک آندوسکوپی از روده بزرگ داشته باشید. در آن صورت لازم است برای دو یا سه روز رژیمی داشته باشید که روده هایتان کاملا تمیز و خالی باشند تا جدارشان به خوبی قابل مشاهده باشند و اگر ضایعه ای وجود داشته باشد تشخیص داده شود. اما در شرایط عادی نیازی به چنین کاری نیست. احتیاجی نیست که روده ها را با دارو تخلیه کنید.

در این روش بیشترین کاهش وزن مربوط به تخلیه مواد موجود روده ها و کاهش آب بدن است نه کاهش چربی زائد. اگر شما همیشه فیبر و مایعات به مقدار مناسب بخورید، روده ها به خوبی تخلیه خواهند شد و احتیاجی به رژیم های سخت نخواهید داشت.

4- کاهش وزن از طریق بالا آوردن غذا

این روش در میان افراد جوان دیده می شود. شیره معده حاوی اسید بسیار قوی است که برای هضم موادغذایی مناسب است اما برای ورود به مری و دهان مناسب نیست. این شیره می تواند باعث زخم و آسیب به مری، دهان و حتی دندان ها شود.

5- افراط در ورزش

زیاده روی در ورزش باعث آسیب به بدن می شود. از نظر روانی هم گویی شخص ناخودآگاه احساس می کند که در مقابل خوردن، خود را با ورزش زیاد تنبیه می کند.

انجمن قلب امریکا و انجمن طب ورزشی در این کشور ورزش و حدود آن را به صورت زیر پیشنهاد می کنند:

حداقل سی دقیقه ورزش متوسط ائروبیک پنج روز در هفته یا

بیست دقیقه ورزش سنگین سه روز در هفته و 8-10 دقیقه ورزش استقامتی دو بار در هفته

بیش از حد ذکر شده زیاده روی محسوب می شود.

حتی تمرین های کاهش استرس هم نباید زیادتر از اندازه انجام شوند. کاهش استرس، بیش از اندازه، موجب تحریک هورمون ها و گاه اختلال هورمونی و چاقی می شود.

6- داروهای کاهش اشتها

داروهای کاهنده اشتها فقط در حدی که پزشک با نسخه توصیه می کند مجاز است.

داروهایی که برای درمان بیماری ها به کار می روند نباید برای کاهش وزن مصرف شوند.

7- مصرف دخانیات

سیگار و سایر دخانیات ضررهای زیادی دارند و بیماری های زیادی در همه اندام ها ایجاد می کنند. متاسفانه بعضی برای لاغر شدن به دخانیات پناه می برند. دخانیات به علت کاهش اشتها فرد را لاغر می کند. به همین جهت ترک آن موجب افزایش اشتها و چاقی می شود. ضرری که به اعضای بدن می رساند ازقبیل سرطان های مختلف و بیماری عروقی از جمله سکته های گوناگون جبران ناپذیر است.

چه باید کرد؟

بهترین روش برای به دست آوردن وزن ایده آل پیروی از رژیم های غذایی مناسب و اصلاح روش زندگی است. رژیم مناسب رژیمی است که بتوان برای مدت طولانی ادامه داد، مواد مورد نیاز بدن را تامین کرد، راه حل برای کنترل اشتها داشت.

لاغری سریع برای افراد خیلی چاق می تواند موجب بیماری کیسه صفرا شود. دو کیلو در هرماه رقم خوبی برای کاهش وزن است. وقتی شخص به تدریج لاغر شود می تواند رزیم غذایی مناسبی را برنامه ریزی نموده و ادامه دهد.

/انتهای متن/