دوزن که تا پای مرگ کنار ماندلا ایستاده‌اند

0

سرویس خبر به دخت/

این روزها مردم جهان در انتظار شنیدن خبری درباره نلسون ماندلا،قهرمان آفریقای جنوبی و اولین رئیس جمهوری دمکراتیک این کشور هستند. بعضی رسانه‌ها حتی شایعه مرگ او را منتشر کرده‌اند اما در حالی که ماندلا به گفته خانواده‌اش هنوز با دستگاه نفس می‌کشد چه کسانی در کنارش به سر می‌برند؟

به گزارش افکارنیوز، اولین رئيس جمهوری دمکراتیک آفریقای جنوبی،قهرمان مبارزه با رژیم آپارتاید و کسی که مردم کشورش او را با عنوان مادیبا می‌شناسند اکنون مدتهاست که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند. کسی که ۲۷ سال در زندان علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی مبارزه کرد اکنون مدتهاست که در نبرد با بیماری است و آن طور که خانواده‌اش می‌گویند هنوز تسلیم نشده است. بسیاری از مردم آفریقای جنوبی به نشانه احترام ماندلا را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زنند؛ پدربزرگ ۹۴ ساله‌ای که گفته می‌شود پس از مدتها بیماری ریوی اکنون با دستگاه تنفس مصنوعی زنده است و خانواده‌اش قصد جدا کردن دستگاه‌ها را ندارند. در کنار تخت قهرمان مردم آفریقا که خیلی‌ها برای بهبودش دعا می‌کنند اما به صورت شبانه‌روزی دو زن حضور دارند: وینی مادیکیزلا-ماندلا،همسر سابق ماندلا و گراکا ماچل همسر فعلی او. بر خلاف تصور خیلی‌ها این دو زن رابطه بسیار خوبی دارند و می‌گویند مانند دو خواهر در کنار ماندلا از او مراقبت می‌کنند.


وینی ماندلا(سمت راست) به همراه گراکا همسر فعلی ماندلا

وینی که سالهاست از ماندلا طلاق گرفته بیشتر از ۳۰ سال با او زندگی کرده و صاحب دو فرزند از اوست. او می‌گوید هر روز برای مراقبت از همسر سابقش که هنوز دوستش دارد در بیمارستان است. وینی مادیکیزلا-ماندلا به رسانه‌ها گفته است که ماندلا دستان او را فشار می‌دهد و کسی حق جدا کردن دستگاه‌ها از او را ندارد.

۶ بچه و ۱۷ نوه از سه ازدواج
ماندلا سه بار ازدواج کرده است و در مجموع شش فرزند و ۱۷ نوه دارد. نخستین بار مبارز آفریقای جنونبی با «اولین نتوکو میس» ازدواج کرد که مانند خود ماندلا، اهل ناحیه‌ای بود که بعدها منطقه ترانسکی آفریقای جنوبی نام گرفت. این زوج دو پسر به نام‌های مادیبا (تمبی) و ماکگاتو، و دو دختر داشتند که هر دو ماکازیوه نام گرفتند. دختر اول آنها در نه ماهگی درگذشت، و به همین خاطر این زوج نام دومین دختر خود را هم ماکازیوه گذاشتند. ازدواج آنها بر مسائل مختلف پس از ۱۳ سال زندگی به طلاق در سال ۱۹۵۷ کشیده شد. به غیر از غیبت‌های طولانی ماندلا به خاطر فعالیت سیاسی یکی از دلایل جدایی آنها مذهب «اولین نتوکو میس» بود؛ این زن که در سال ۲۰۰۴ درگذشت و ماندلا در مراسم خاکسپاری‌اش حضور داشت مذهبی داشت که بی‌طرفی سیاسی یکی از اصول آن بود.


ازدواج اول ماندلا با اولین نتوکو میس

وینی مادیکیزلا-ماندلا دومین همسر ماندلا به حساب می‌آید که حاصل ازدواج آنها دو دختر است. زمانی که دختر اول آنها ۱۸ ماه داشت دوران طولانی زندان ماندلا که بیشتر آن در یک سلول در جزیره روبن بود شروع شد. در آن زمان رژیم آپارتاید و کشورهای طرفدار آن، ماندلا را کمونیست و تروریست می‌نامیدند. ازدواج وینی و ماندلا هم قربانی نزاع سیاسی شد. در حالی که شوهر وینی به اتهام تروریسم و خیانت در زندان جزیره رابن مشغول گذراندن حبس ابد بود، پدر او به سمت وزارت کشاورزی ترانسکی برگزیده شد. اختلافات سیاسی باعث جدایی این زوج در آوریل ۱۹۹۲ و طلاق رسمی آنها در مارس ۱۹۹۶ شد.

در سال ۱۹۹۵ ماندلا از آمینا کاچالیا فعال ضد آپارتاید هم تقاضای ازدواج کرد اما از زن این تقاضا را نپذیرفت. همسر فعلی ماندلا گراکا ماچل، بیوه سامورا ماچل، رئیس‌جمهور سابق موزامبیک و متحد کنگره ملی آفریقاست که ماندلا در سال ۱۹۹۸ و همزان با جشن تولد سن ۸۰ سالگی با او ازدواج کرد. رئیس‌جمهور سابق موزامبیک،۱۲ سال قبل از این ازدواج در یک سانحه هوایی کشته شده بود.



همسر دوم و سوم ماندلا اکنون در حالی کنار ماندلا هستند که قهرمان مردم آفریقای جنوبی در شرایط بحرانی به سر می‌برد اما هنوز دست از مبارزه برنداشته است.

 

منبع: خبرگزاری مهر/ انتهای متن/

درج نظر