زنان در ایران ۱۴۰۴ باید به کجا برسند؟

در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در خانواده و در صحنه‏هاى اجتماعى و استیفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در همه عرصه‏ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.

0

سرویس خبر به دخت/

در آذرماه سال 1382 سیاست‌هاى کلى برنامه‏ بیست‏ساله‏ آینده کشور تحت عنوان «چشم‏انداز جمهورى اسلامى ایران در افق 1404 هجرى شمسى» از سوى مقام معظم رهبرى به رئیس جمهور وقت ابلاغ شد.

در سند چشم انداز 1404 آمده است که ایران در افق 1404 به کشورى توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادى، علمى و فناورى در سطح منطقه، با هویّت اسلامى و انقلابى، الهام‏بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین ‏الملل تبدیل شود.

در بخشی از سند چشم انداز 1404 به امور اجتماعى، سیاسى، دفاعى و امنیتى اشاره شده است و در بخشی از آن به امور زنان و جوانان اشاره شده و آمده است:

“تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در خانواده و در صحنه‏هاى اجتماعى و استیفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در همه عرصه‏ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان”

با توجه به اینکه این سند در سال 1382 به دولت وقت ابلاغ شده بود و انتظار می‌رفت در دولت‌ وقت و دولت‌های آینده در اولویت کارها قرار گیرد تا بتوانیم به ایده‌آل‌های مطرح شده برسیم و با توجه به اینکه حدود 10 سال از زمان ابلاغ گذشته است و 12 سال تا سال 1404 فرصت داریم خوب است با نگاهی به وضعیت زنان در دولت‌های گذشته ببینیم هم اکنون زنان جامعه ما تا رسیدن به چشم‌اندازهای افق 1404 چقدر فاصله دارند؟

به دنبال یافتن آمار و اطلاعات از وضعیت زنان جامعه آخرین آمارهایی که بدست آمد مربوط به سال 1388بود و آمارهای جدیدتر قابل دسترسی برای خبرنگار فارس نبود و دسترسی به آمارها منوط شد به بعد از انتشار و بعد از اینکه توسط  مسئولان تأیید نهایی شود.

اشتغال زنان در ایران در سال های 80 تا 89

بر این اساس میزان اشتغال زنان ده‌ساله به‌بالا در ایران در سال‌های 1380 تا سال 89 نشان‌دهنده این است که در سال 81 میزان اشتغال زنان 77،6 درصد بود که نسبت به سال 80، کاهش 6،62 درصدی را نشان می‌دهد در سال 82، 83و 84 به ترتیب 1،93،4،93 و 1،08 درصد اشتغال زنان در کشور رشد داشته است در سال 85 نیز اشتغال زنان 82،4 درصد بوده است که 1،79 درصد کاهش داشته است.

در سال 88 میزان اشتغال زنان 82،8 درصد بوده است که 2،13 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وضعیت حضور زنان در مجلس شورای اسلامی تا مجلس نهم

در مجلس اول تا سوم  از کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 نفر زن بودند، در مجلس چهارم 9 کرسی به زنان اختصاص یافت، در مجلس پنجم 14 نفر، در مجلس ششم و هفتم 13 نماینده زن در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و در مجلس هشتم 8 نفر و مجلس نهم نیز 9 کرسی به زنان اختصاص پیدا کرد.

 

البته افزایش حضور سیاسی زنان در جامعه نباید با مردواره کردن زن که از تهدیدات جامعه به شمار می‌آید و حاصل تفکر غربی و تهاجم فرهنگی در کشور است باعث افتخار زنان ایرانی به حساب آید و مانع از تحقق نقش‌های اصلی و بنیادین توسط زنان در خانواده و جامعه باشد.

وضعیت سواد در زنان کشور در بین سال‌های 55 تا 85

آمارها نشان می‌دهد تا سال 1385 روند گسترش سوادآموزی در میان زنان کشور روند روبه رشد و مطلوبی داشته است و امیدواریم در سال‌های پس از آن تا سال جاری نیز این روند ادامه پیدا کرده باشد.

 

امید زندگی در بدو تولد به تفکیک جنسیت

بر اساس آمارهای منتشر شده از سال 45 تا 85 نرخ امید به زندگی در میان زنان روند صعودی داشته است به طوریکه نرخ امید به زندگی در بدو تولد برای دختران جامعه از 48،2 درصد در سال 45 به 73،1 درصد در سال 85 افزایش داشته است.

نرخ امید به زندگی هر 10 سال یکبار اعلام می‌شود و آخرین بار این آمار در سال 85 اعلام شد که روند خوبی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب و با آمارهایی که تا سال 1385 از وضعیت زنان کشور منتشر شده است اقدامات خوبی صورت گرفته است که هرچند این اقدامات کافی نبوده است اما شروع پیشرفت و ترقی جایگاه زنان در کشور را به همراه داشته است و باید دید دولت آینده برای گسترش پیشرفت‌ها در حوزه زنان چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

به گزارش فارس، دولت دهم در واپسین روزهای کاری خود با برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده موافقت کرد که اجرایی شدن تمام بندهای آن در دولت یازدهم می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای موقعیت اجتماعی زنان در کشور داشته باشد.

***برنامه جامع توسعه امور زنان شامل چه مواردی است؟

اصلاح قوانین و مقررات در حوزه زنان و خانواده و مرتفع کردن خلأهای موجود ناشی از نقص یا ابهام در مفاد قوانین و مقررات و یا فقدان ضمانت اجرایی به منظور ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت و احیای حقوق مادی و معنوی زنان در خانواده و جامعه.

توسعه فرهنگ عفاف و حجاب

تبیین الگوها و ضوابط عفاف و حجاب در سطوح فردی و اجتماعی و نیز ترویج، فرهنگ سازی و نهادینه سازی آن در جامعه اسلامی با حفظ کرامت انسانی.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

شناسایی الزامات، زمینه سازی و تدوین سیاست های مناسب برای ارتقاء سلامت معنوی و اجتماعی از طریق پیشگیری، کاهش عوامل شکل دهنده و رفع آسیب از زنان و خانواده‌های در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در حوزه زنان و خانواده.

توسعه سلامت

ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، انسانی، تخصصی و فناورانه در کلیه عرصه‌های جامعه و نظام سلامت کشور در سطوح سه گانه پیشگیری به منظور ارتقای سلامت زنان در ابعاد معنوی، روانی و جسمی در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی.

اوقات فراغت

هدایت تولید محتوا و ساماندهی و آمایش منابع انسانی و زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای غنی سازی و بهره گیری از اوقات فراغت زنان و دختران جامعه در جهت تکامل معنوی و فردی، تعالی اجتماعی و سلامت، نشاط و تحکیم خانواده ها در سراسر ایران اسلامی.

ساماندهی و ارتقای پژوهش در امور زن و خانواده

ارتقا و گسترش پژوهش‌های نظری، راهبردی و کاربردی در راستای جنبش نرم افزاری با تعامل هم افزای حوزه و دانشگاه، ارتقای توانایی‌های انسانی و دانشی و توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری، نرم افزاری و مالی در زمینه پژوهش زنان و خانواده.

توسعه و ساماندهی امور معیشتی و اقتصادی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی

محور بودن خانواده و نقش همسری و مادری زنان در فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال و معیشت آنها و اهمیت تدبیر منزل توسط بانوان در جامعه اسلامی، عدم آسیب جسمانی و روانی اطفال در اثر اشتغال مادران، نگاه جامع به ازدواج، اشتغال و ارتقاء سطح تحصیلات متناسب با پسران و دختران در جامعه، توجه به کسب و کار خانگی و کارآفرینی و تعاونی های خانوادگی، ضرورت حفظ نقش مردان در تامین معاش خانواده.

تأمین اجتماعی

ارتقای هدفمند بیمه‌های تامین اجتماعی با تأکید بر زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آسیب پذیر دیده و نیازمند، زنان روستایی و زنان خانه دار و زنان شاغل با رویکرد ارتقاء توانایی های آنها، ارتقای زمینه‌های حقوقی و قانونی لازم برای توسعه نظام تامین اجتماعی گروه های مختلف زنان و خانواده.

ماده(230) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه

دولت با همکاری سازمان‌ها و دستگاه های ذی‌ربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها با تدوین و تصویب «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سلامت، توسعه توانایی‌های سازمان‌های مردم نهاد، ارتقای توانمندی‌های زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمیق باورهای دینی و اصلاح ساختار اداری تشکیلاتی زنان و خانواده اقدام قانونی کند.

حال باید دید با توجه به اینکه تنها 12 سال به افق 1404 باقی مانده است برنامه جامع توسعه امور زنان تا چه حد می‌تواند زنان را در جهت رسیدن به آرمان‌های چشم‌انداز 1404 نزدیک سازد.

تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در خانواده و در صحنه‏هاى اجتماعى و استیفاى حقوق شرعى و قانونى بانوان در همه عرصه‏ها و توجه ویژه به نقش سازنده زنان نیازمند بذل توجه ویژه مسئولان کشور است تا کمبودها و کاستی‌های زنان در جامعه از میان برود و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری لازم است مسئولان با نگاهی دوباره به کارنامه عمل خود در این حوزه تحولات نوینی را در این زمینه رقم بزنند.

منبع : فارس/ انتهای متن/

درج نظر