جبروت‌یک‌زن«شیخ‌حمد»راازتختش‌پایین‌کشید

شیخ تمیم امروز در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که قدرت را به ولیعهد خود واگذار کرده است؛ با وجود اینکه جزئیاتی درباره این اقدام ارائه نداد، اما گمانه‌هایی وجود دارد که امیر قطر تحت فشار همسر خود «شیخه موزه» و آمریکایی ها به نفع فرزند ناز پرورده‌اش از قدرت کناره گیری کرده است.

0

 سرویس خبر به دخت/


روزنامه الوفد تأکید کرد که شیخه موزه برای پیشگیری از درگیر شدن چهار فرزند امیر قطر برای به دست آوردن قدرت، در صورت مرگ ناگهانی پدرشان و طمع «شیخ حمد بن جاسم» وزیر خارجه و نخست وزیر برای به دست آوردن تاج و تخت دست به چنین اقدامی زده است.
این درحالی است که حمد بن جاسم در سال ۱۹۵۵ به شیخ حمد در رسیدن به قدرت کمک کرده است و به نوعی خود را در قدرت شریک می‌داند.

اما شیخه موزه که نفوذ فراوانی در داخل و خارج این کشور دارد شرایطی را فراهم کرد تا فرزندش شیخ تمیم در انقلابی آرام به قدرت برسد و به این ترتیب سریال انقلاب‌های آرام در این امارت کوچک و جنجالی ادامه خواهد داشت.

قطر تاکنون شاهد دو انقلاب قدرت بوده که در هر دو انقلاب یکی از اعضای خاندان آل ثانی نقش اصلی در این مسئله را بازی می‌کرده است به نظر می‌رسد شیخ حمد نیز که در کودتایی سفید به قدرت رسیده بود تاج و تخت را رها کرده تا مانند ۱۳ سال گذشته به سرنوشت پدر خود دچار نشود.

خاندان آل ثانی از قبائل وهابی بنی تمیم هستند که در آغاز قرن هجدهم به قطر آمدند و ابتدا در منطقه «زباره» ساکن شدند و پس از آن به دوحه منتقل شدند.

منبع:جهان نيوز/ انتهای متن/

 

درج نظر