قوانین بازدارنده جمعیتی با اصلاح قوانین تنظیم جمعیت از بین مي رود

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: با اصلاح قوانین تنظیم جمعیت قوانین بازدارند‌ه‌ای که در گذشته بر سیاست‌های جمعیتی کشور اعمال می‌شد از میان برداشته می‌شود و همین امر می‌تواند باعث حل مشکلات جمعیتی کشور شود.

0

سرویس خبر به دخت/

لاله افتخاری گفت: شورای نگهبان لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست و تأیید کرد و بر این اساس قوانین بازدارنده‌ای که در گذشته در مورد افزایش جمعیت اعمال می‌شد مانند محدودیت‌های ایجاد شده برای فرزند چهارم برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اصلاحات صورت گرفته در لایحه تنظیم جمعیت که به تأیید شورای نگهبان رسید مرخصی زایمان مادران نیز از 6 ماه به 9 ماه و مرخصی تشویقی پدران نهایی شد.

در بخشی از این لایحه آمده است: «دولت می‌تواند هر ۵ سال یک بار با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس، ترکیب جمعیتی و شاخص‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چارچوب‌های سیاست‌های کلی نظام و با رعایت شاخص‌های مندرج در قوانین برنامه پنجساله نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها براساس تعداد فرزندان اقدام نماید.»

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در خصوص این بخش از لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده افزود: موضوعی که نمایندگان مجلس را به این نتیجه رساند که قوانین جمعیتی کشور پاسخگوی نیازهای جامعه فعلی ما نیست این بود که پایش مناسبی از اطلاعات جمعیتی کشور صورت نگرفته است و حساب جمعیت از دست سیاستگذاران خارج شده است.

وی خاطرنشان کرد: بازه زمانی 5 ساله که برای اعمال تغییرات و بازخوانی اطلاعات جمعیتی کشور در نظر گرفته است می‌تواند با به‌روز کردن اطلاعات، قوانین را متناسب با شرایط  تغییر دهد تا شاهد ایجاد مشکلات جمعیتی در کشور نباشیم.

افتخاری تصریح کرد: این موضوع می‌تواند دولت را وادار به پایش اطلاعات و تدوین قوانین متناسب با شرایط کند ولی می‌تواند بار منفی نیز داشته باشد و آن وابسته به نوع نگاه حاکم بر این موضوع است.

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر