خشونت علیه زنان مشکلی جهانی در حوزه سلامت

سازمان بهداشت جهانی: یک‌ سوم زنان در دنیا هر گونه خشونت را تجربه کرده‌اند

0
سرویس خبر به دخت/
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید بیش از یک‌سوم از زنان در سرتاسر جهان، خشونت جنسی یا فیزیکی را تجربه کرده‌اند. این گزارش که با مشارکت دو نهاد عمده دیگر تهیه شده، همچنین می‌گوید ۳۸ درصد از زنانی که به قتل رسیده‌اند، به دست شریک زندگی خود کشته شده‌اند.
یافته‌های محوری:
خشونت از سوی شریک جنسی، معمول‌ترین نوع بدرفتاری است که شامل 30 درصد از زنان جهان می‌شود. 38 درصد از زنانی که به قتل می‌رسند، به دست شریک زندگی خود کشته می‌شوند.
42 درصد زنانی که شریکشان با آنان بدرفتاری جسمی یا جنسی می‌کند، در این جریان مجروح می‌شوند.
قربانیان حملاتی که از جانب کسی جز شریک زندگی صورت گرفته، 2.6 برابر بیشتر از زنانی که چنین خشونتی را تجربه نکرده‌اند، احتمال دارد افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. آمار فوق برای زنانی که شریک زندگی‌شان با آنها بدرفتاری کرده، 2 برابر بیشتر است.
قربانیان بدرفتاری، بیشتر احتمال دارد که به الکل اعتیاد پیدا کنند، مشکل سقط جنین داشته باشند، و بیماری‌های واگیردار مقاربتی و ایدز بگیرند. خشونت جنسی و فیزیکی، عامل عمده افسردگی و دیگر مشکلات سلامتی زنان است.
گزارش خشونت شریک زندگی و افراد دیگر علیه زنان را سازمان بهداشت جهانی، مدرسه بهداشت و درمان قاره‌ای در لندن، و شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی تهیه کرده‌اند.
مارگارت چان، رئیس سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید خشونت علیه زنان “یک مشکل جهانی در حوزه سلامت است که ابعادی همه‌گیر دارد.” این تحقیقات همچنین خواسته است که‌در سطح جهان مسامحه درباره چنین حملاتی متوقف شود.
این گزارش همچنین می‌گوید باید دستورالعمل‌های جدیدی توسط مقامات حوزه سلامت در سرتاسر جهان در پیش گرفته شود تا جلوی بدرفتاری را بگیرد و حمایت بیشتری به قربانیان ارائه کند.
خیلی از زنان حرفی از خشونت جنسی علیه خود نمی‌زنند
نویسندگان این گزارش می‌گویند این نخستین تحقیقات نظام‌یافته مبتنی بر اطلاعات جهانی است که به طور جزئی به آثار بدرفتاری بر زنان و دختران هم از نظر سلامت بدن و هم سلامت روان پرداخته است.
شارلوت واتس، از نویسندگان این گزارش، می‌گوید: “این داده‌های جدید نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان، به‌شدت همه‌گیر است.”
این متخصص مدرسه بهداشت و درمان قاره‌ای در لندن می‌گوید: “لازم است فورا روی پیش‌گیری از این مشکل جهانی سلامت زنان سرمایه‌گذاری کنیم و به علل ریشه‌ای آن بپردازیم.” این گزارش اضافه می‌کند که خیلی از زنان “از بیم ننگ”، از خشونت جنسی علیه خود حرفی نمی‌زنند.
گزارش مشترک سازمان بهداشت جهانی و گروه‌های دیگر تاکید کرده است که مقامات حوزه سلامت در سرتاسر جهان باید این موضوع را “جدی‌تر” بگیرند و آموزش بیشتری به کارکنان حوزه بهداشت تا تشخیص دهند چه زمانی ممکن است زنان در خطر خشونت باشند و واکنش مناسب نشان دهند.
سازمان بهداشت جهانی همچنین می‌گوید از پایان ماه ژوئن همراه با سازمان‌های مرتبط دیگر‌دستورالعمل‌های جدیدی در این باره وضع می‌کند.
منبع: شفقنا سلامت/ انتهای متن/
درج نظر