۱۷ راه برای شادبودن

شادکامی سلامت جسم و روان را در پی دارد ولی برای شاد زیستن لازم نیست حتما اتفاق خاصی بیفتد یا آرزوی بزرگی برآورده شود، کافی است افکار منفی تان را دور بریزید و نگاه مثبت به خودتان واطرافیان تان داشته باشید. راه های ساده و عملی رسیدن به این شادکامی را بخوانید.

0

شاید صحبت از شاد بودن در میان دغدغه ها و مشکلاتی که امروزه به دلیل تغییراتی که در زندگی ها رخ داده است، خنده دار باشد. ولی به دلیل اهمیت شادکامی در سلامت روان و جسم،  لازمه مواجه شدن با مشکلات و حل مسائل همین شادکامی است.

 
شادکامی، آرامش فکری می آورد

شادکامی هیجان خوشایندی ست با حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی. این حالت با خود صفات و علائمی همچون داشتن باورهای مثبت نسبت به زندگی و دیگران، رضایت از زندگی، امید و فقدان هیجانات منفی را به دنبال دارد. افرادی که شاد هستند معمولا در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق تر هستند و پیامدهای مثبتی را تجربه می کنند. این پیامدها شامل افزایش روابط حمایت کننده، بهبود وضعیت مالی، سلامت روان و جسم و در نتیجه افزایش طول عمر است.


شادکامی از کجا می آید؟

می توان شادکامی را خلق کرد تا بتوان زندگی سالمی را تجربه کرد. شادکامی، آرامش فکری که گمشده ی عصر حاضر است را در پی خواهد داشت. وقتی فرد آرامش فکری داشته باشد می تواند عملکرد روانی و جسمی مناسبی داشته باشد.

بنابر این منتظر نشوید تا اتفاق فوق تصوری رخ دهد تا شما را شاد کند. سعی کنید با انجام کارهای زیر شاد باشید:

  • خودتان را همان طور که هستید(با همان شرایط و موقعیت که دارید)، بپذیرید.
  • اجازه ندهید افکار منفی به ذهن شما وارد شوند.
  • در صورتی که افکار منفی به ذهن شما وارد شدند، سریع آن ها را از ذهن خود بیرون کنید و خودتان را با انجام کاری (تماشای سریال تلویزیون، آشپزی، پیاده روی، بازی با بچه ها و…) مشغول کنید.
  • نسبت به آینده خوش بین باشید.
  • افکار مثبت را با خود مرور کنید.
  • نسبت به افراد نزدیک و بعضی وقایع ( برای مثال نرسیدن به خواسته هایتان) دید مثبت داشته باشید.
  • مراقب قضاوت ها و برداشت های خود ازصحبت ها و رفتارهای دیگران باشید، زود قضاوت نکنید.
  • با رفتار و گفتار مناسب با همکاران و اعضای خانواده خود برخورد کنید. به دیگران محبت کنید.
  • از یادآوری تجارب و اتفاقات تلخ گذشته خودداری کنید. اگر خاطره های بد به ذهن شما وارد شدند با پرت کردن حواس تان سعی کنید آن ها را به عقب هل دهید و خاطره های خوشایند را به یاد آوردید.
  • وقتی در خانه هستید تنها نباشید، بیشتر وقت خود را با اعضای خانواده بگذرانید و با آن ها گپ بزنید، سریال یا فیلم طنز تماشا کنید و…
  • در مراسم ها، هیئت ها و…. شرکت کنید و برای دوست شدن با دیگران پیش قدم شوید.
  • مهمانی های هفتگی، جشن تولد و.. ترتیب دهید. دوستان و آشنایان خود را دعوت کنید. با گفتن خاطره های خوش گذشته، مجلس را گرم کنید.
  • از طریق تماس تلفنی، چت تلگرامی و… از دوستان و آشنایانی که از شما دور هستند احوالپرسی کنید.
  • چند وقت یک بار برای خودتان خرید کنید و به خودتان پاداش بدهید. برای افرادی که دوستشان دارید نیز هدیه بخرید.
  • با دوستان یا خانواده قرار پارک، کوه، مسافرت زیارتی و سیاحتی و غیره بگذارید.
  • پیاده روی و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • در عملی کردن تصمیمات تان به خداوند توکل کنید و با امید به رحمت خدا بر احساس نگرانی خود غلبه کنید و به سوی جلو قدم بردارید.

 

/انتهای متن/

مطالب مرتبط مطالب مرتبط با این نویسنده