بیمه زنان خانه دار باید به سرانجام برسد

یکی از موضوعاتی که انتظار می رود رئیس جمهور به آن توجه داشته باشد این است که ابزار و بستر زندگی را برای زنان و مردان آماده کند و مسائل اقتصادی و فرهنگی نیز باید به نحو شایسته‌ای برطرف شود و توزیع رفاه بیشتری را در جامعه شاهد باشیم

0

 سرویس اجتماعی به دخت؛لیلا شاهی/

اشاره:

دکتر الهام امین زاده، حقوقدان و استاد دانشگاه از دیگر افرادی است که به عنوان زن برتر شناخته شده است. فارغ التحصیل رشته حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی است، دکترای حقوق بین الملل خود را از دانشگاه گلاسکو انگلستان دریافت کرده و در دانشگاه های تهران، دانشگاه علوم قضایی، دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه امام صادق تدریس کرده است. او در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشکده حقوق، علوم سیاسی دانشگاه تهران و معاون پژوهشی دانشکده است. ضمنا دکتر امین زاده از سال 83 تا 86 نماینده مجلس شورای اسلامی،  عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، از طراحان و تدوین کنندگان 13 سند در خصوص مجالس آسیایی  و نیز رئیس هیأت ایرانی در سازمان ملل بوده است. با او نیز درمورد فعالیت هایش و نیز مطالباتی که از رئیس جمهور آینده دارد، به گفت‌وگو نشستیم.

خانم امین زاده به عنوان یک حقوقدان برجسته ایرانی که فعالیت های علمی بسیاری هم داشته و در زمینه هایی مثل  مسئولیت کمیته حقوقی جمعیت دفاع ازملت فلسطین و جمعیت دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی هم فعالیت کرده، بگویید که به نظر شما چه عواملی می تواند به تقویت اعتماد به نفس زنان کمک کند؟

خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در عرصه های مختلف فعالیت کردند و حضور زن در جامعه به عنوان یک عنصر موثر شناخته شد به طوری که امروزه هیچ کس نقش زن را در پیشرفت کارها و رسیدن به اهداف انکار نمی کند چرا که زنان نیز در زمان هشت سال دفاع مقدس پا به پای مردان حضور داشتند و با حمایت معنوی فرزندان خود را راهی جبهه‌های جنگ می‌کردند.

دکتر امین زاده صرفا توانایی و فعالیت یک زن را شرط اساسی موفقیت نمی داند بلکه نگاه و توجه جامعه را اصل ضروری در پیشرفت زنان عنوان می کند و می گوید: « نگاه جامعه باید طوری باشد که خانم های توانمند را شناسایی و براساس شایسته سالاری مسئولیت هایی را به آنان واگذار کند تا در جامعه کاربرد و نقش موثرتری داشته باشند.»

تقویت روحیه پویا و بیدار در زنان

موضوع داشتن علم نافع و بهره‌مند کردن جامعه و اطرافیان از این علم از جمله موضوعاتی بود که این حقوقدان به آن تاکید بسیاری دارد و ادامه می دهد: «دیدگاه من از زمانی که دانش آموز، دانشجو و حتی وقتی به مرحله استادی رسیدم این بود که چگونه می توانم برای جامعه خود مفید باشم. البته برخی افراد می گویند، ما در کنار موفقیت در عرصه‌های مختلف دغدغه‌های مادی نیز داشته باشیم ولی تصور می کنم که اگر رویکرد ما  خدمت و بهره ور کردن جامعه از وجودمان باشد به طور حتم در تمام عرصه ها موفق خواهیم شد. »

به گفته وی،  یک خانم صنعت گر، صادر کننده ، تاجر، بازرگان، استاد ، حقوقدان و روانشناس هر کدام از این افراد در حوزه کاری خود می توانند تولید نوینی را به جامعه ارائه دهند که تاکنون وجود نداشته و یا قدمی را بردارند که یک قدم جامعه را به جلو ببرد بنابراین این روحیه پویا و بیدار باید وجود داشته باشد.

آگاهی هر فرد از خود موجب پیشرفت اجتماعی می‌شود

دکتر امین زاده روحیه اعتماد به نفس فردی و ملی که به نوعی هویت افراد را تشکیل می دهد را بسیار مهم ارزیابی می کند و اعتقاد دارد: « اینکه در کجای جهان و تاریخ قرار داریم بسیار حائز اهمیت است. یعنی هر فردی از نقاط مثبت و حتی نقاط ضعف در جهت تعدیل و کاستن آن  استفاده کند.»

این حقوقدان در پایان صحبت‌هایش به آگاهی هر فرد از خود تاکید می کند و می گوید: «اگر فرد به این موضوع توجه نداشته باشد حتی اگر نکته مثبتی در او باشد به خوبی نمی تواند از ان استفاده کند لذا آگاهی کامل فرد از خود، جامعه، زمان حال، گذشته و آینده باعث می شود که انسان به دانش کاملی دست یابد که در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی او تاثیر خواهد گذاشت.»

حمایت و امنیت اقتصادی زنان باید در اولویت رئیس جمهور آینده باشد

دکتر امین زاده در خصوص مطالباتش از رئیس جمهور  به امنیت اقتصادی بانوان اشاره کرد و این چنین گفت: «زنان خانه دار در شرایطی هستند که هیچ امنیت اقتصادی  ندارند . بالطبع با افزایش سن و کهنسالی مخارج نیز افزایش می‌یابد بنابراین لازم است تا بیمه بازنشستگی برای زنان خانه دار به وجود بیاید تا منجر به امنیت اقتصادی و آرامش خاطر آنان شود.»

وی در ادامه به فرهنگ جامعه نیز اشاره کرد و گفت: « ما به فرهنگ خودباوری و الگوسازی نیاز داریم تا حوزه‌های دینی و هنری به نحو هنرمندانه‌ای به جامعه ارائه شود. دختران و بانوان در برهه‌های خاصی برای الگو سازی صرفا به افرادی که در هنرهای نمایشی هستند فکر می کنند. اما این موضوع باید در تمام جنبه‌ها رعایت شود. یعنی بانوان متخصص و فرهیخته دینی ما که در حوزه های مطالعات و عرفان اسلامی حضور دارند باید در کنار آقایانی که در این زمینه تخصص داشته و آموزش می‌دهند این الگوها را در جامعه در کنار هم به مردم ارائه دهند و مردم بنا به سلیقه ای که دارند از این الگوها استفاده کنند.»

به گفته وی، هدف از ارائه الگو سازی در جامعه ما این است که بدانیم برای ارتقاء خود، خانواده و اجتماع چگونه ، با چه رفتار و چه ابزاری استفاده کنیم؟

این حقوقدان موفق می گوید: «موضوع دیگری که انتظار می رود رئیس جمهور به آن توجه داشته باشد این است که ابزار و بستر زندگی را برای زنان و مردان آماده کند و مسائل اقتصادی و فرهنگی نیز باید به نحو شایسته‌ای برطرف شود و توزیع رفاه بیشتری را در جامعه شاهد باشیم .»

وی همچنین یادآور شد: « برخی از خانم‌ها که توانمندی های زیادی در تولید کالاهای فرهنگی و اقتصادی  دارند، آنچه که دست مایه خودشان است و محل هایی که بتوانند این تولیدات را به جامعه ارائه دهند باید مطمئن شوند و همچنین برخی از خانم هایی که به لحاظ تجارت توانمندی خاص و شم اقتصادی دارند و از طرفی سرمایه خوبی نیز در اختیارشان است نیز باید بتوانند با خیال راحت و بدون هیچ گونه تبعیضی در جامعه فعالیت کنند.»

دکتر امین زاده همچنین به خانم ‌هایی که به دلیل تخصص در کارشان مجبور هستند خارج از منزل فعالیت کنند اشاره کرد و گفت: «باید برای این افراد نیز زمینه‌‌های حمایت خانوادگی وجود داشته باشد به نحوی که در محل کار این خانم ها مهد کودکی باشد تا به فرزندان خود رسیدگی کنند و یا اگر این شرایط فراهم نیست درآمدشان به نحوی باشد که اگر شخصی را برای مراقبت از کودکشان انتخاب کردند  با مشکل مالی مواجه نشوند بنابراین باید نهایت تلاش را کرد تا کانون خانواده آسیب نبیند.»

وی تاکید کرد: «ما باید در جهت تقویت و تحکیم بنیان خانواده تلاش کنیم، چرا که اگر خانواده تضعیف شود قطعا انسانهایی نا توان و کم طاقتی خواهیم داشت که نمی توانند استعداد خود را به خوبی رشد دهند و در کلان، یک جامعه بیمار خواهیم داشت. لذا انتظار می رود که خانواده های سالم و با نشاط که مورد حمایت های فرهنگی و اقتصادی هستند، در دستور کار رئیس جمهور  قرار گیرد.»

دکتر امین زاده به حضور زنان در مجامع بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: «حضور زنان در عرصه بین الملل نیز از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. بنابراین باید به کسانی که این توانایی را دارند فرصت داد تا از دیپلماسی زنان به نحو احسنت برای پیشبرد اهداف بین المللی کشور استفاده شود. »

این زن برگزیده کشور در پایان بیان کرد: «امروزه مشاهده می‌کنیم که جامعه بین المللی و بشری تشنه معنویت است و دوست دارد خود را ارتقاء بخشد تا بتوانند به واسطه آن روح و جسم را اعتلا دهد. رئیس جمهور باید این موضوع را در نظر بگیرد کها ز کشورهای غربی الگوپذیری نکند و راه هایی را که امروزه جوابگو نیستند ، نپیماید، بلکه به فرهنگ بومی و اسلامی کشورمان توجه داشته باشد. البته این موضوع به این معنا نیست که صرفا نگاه سنتی و عقب گرا داشته باشد بلکه همانطور که پیامبر اعظم و همچنین رهبر انقلاب در فرمایشات خود بارها اشاره کرد‌ه‌اند در هر جای دنیا که باشد باید از هر چیزی که خوب است استفاده کرد.»

/انتهای متن/

درج نظر