خدایا تو را سپاس به خاطر آفرینش برخی زنان

کتاب “اعترافات” از کتاب های دعاگونه مسیحیت است که در آن، اگوستین قدیس در بخش های بسیاری از مادرش به عنوان عامل اصلی هدایت خود یاد می کند.

1

 

سرویس فرهنگی به دخت؛ فاطمه قاسم آبادی/

کتاب اعترافات اگوستین قدیس  مجموعه جملات دعا گونه  و بسیار زیبایی است که عارف بزرگ مسیحی در سال 300 بعد از میلاد مسیح به رشته ی تحریر در آورده است . طرح کلی کتاب به نوعی زندگی نامه ی خود اگوستین است  که خطاب به خداوند،  تمام  اتفاقات، ماجراها، گناهان و غفلت های خود را با قدرت بالا و صداقت بیان کرده است.

این کتاب که یکی از کتاب های ارزشمند و دعا گونه ی مسیحی محسوب می شود، با اینکه در حدود 2000 سال پیش به نگارش در آمده است، ولی به گونه ای نوشته شده که خواننده در هنگام خواندنش  احساس قدیمی بودن نمی کند. اتفاقات زندگی و احساسات نویسنده،  برای مخاطب بسیار طبیعی و ملموس است . دغدغه های اگوستین در پیدا کردن حقیقت و رسیدن به مقام تسلیم  در برابر خداوند با چنان خلوص و صداقتی بیان شده است که حتی یک مخاطب مسلمان در برخی مواقع  در آن افکار و دغدغه های یک روحانی معتقد را می بیند .

 در این کتاب اگوستین با وجود داشتن شک های بسیار و تضاد های فکری که  نشانه ی برخی تحریف های دین اوست ، با تمام وجود سعی می کند به دنبال حقیقت برود  و از بین تمام آن انحرافات به اصل دین و خواسته ی خداوند دست یابد و جواب سوالات خود را پیدا کند.

کتاب  متعلق به سالیان دور است و درآن اگوستین به توصیف روزگار خود و دغدغه های مردم زمانش می پردازد و با موشکافی بسیار از دیدگاه مردم و حتی گاه، خرافاتی که گریبان مردم را گرفته  و اجازه ی دیدن حقیقت را به آنها نمی دهد، سخن به میان می آورد.

در کتاب اعترافات ، اگوستین در بخش های بسیاری از مادرش یاد می کند و او را عامل اصلی رسیدن به راهی که در آن قرار گرفته، می داند. در جایی می نویسد:

“در آن هنگام که مانویان و برخی فرقه های دروغین در حال رخنه به  قلب مسیحیت بودند، من در فکر پیشرفت در زندگی و رسیدن به مقامات عالی سخنوری بودم در این وضعیت مادرم که همیشه نگران ایمان من بود تمام هم و غمش را برای نجات من از این وضعیت به کار برد.”

یکی از تیترهای زیبا و تاثیرگذار کتاب،  “شفا به واسطه ی دعای مادر” است. در این بخش می خوانیم که اگوستین در اوج دوران شکوفایی استعدادش و رسیدن به مقام استادی ، به بیماری سختی مبتلا می شود  که او را از زندگی طبیعی باز می دارد.در این وقت مادرش که به گفته ی خود اگوستین پیوسته در محراب دعا از فرزندش یاد می کرده است، بالای سرش می آید و دست به دعا بر می دارد… در نهایت  اگوستین در کمال ناباوری سلامت خود را باز می یابد و دلیلش را دعاهای مادر مومن خود می داند و بعد از بهبودی زندگی خود را در راه خدا وقف می کند.

No 1 Umrah Packages Providers in Pakistan now offering cheap umrah services on lower rates.

او در قسمت دیگری از کتاب می نویسد:

“در دورانی که  من غرق در بلند پروازی و جاه طلبی بودم، مادرم پیوسته به نزد کشیش می رفت و به خاطر برخی تفکرات من ابراز نگرانی می کرد. کشیش در جوابش می گفت : اورا به حال خود بگذارید  و فقط برایش دعا کنید  او خود در پی مطالعاتش به امید خداوند، به اشتباهاتش پی می برد. به خداوند سوگند ، به خاطر اشک هایی که برای هدایت فرزندتان می ریزید،  او تلف نخواهد شد.”

و نیز بعد تر در جایی می آورد:

 “خدایا تو را سپاس به خاطر آفرینش برخی زنان، که مایه ی هدایت و نجات بخشند…..پدرم مردی کافر بود،  ولی مادرم با وجود اینکه زنی با ایمان بود اعتقاد داشت که باید از طریق محبت و خدمت به پدرم و با صبر او را به راه خداوند بکشاند و سرانجام  بعد از بیست سال مزد زحماتش را گرفت و توانست پدرم را به راه خداوند بکشاند.”

سبک زندگی و آمال و آرزوهای مادر اگوستین در کل کتاب بازتاب دارد. سختی اراده و کوششی که این زن با ایمان به خاطر نجات فرزند و همسرش  می کند، سرانجام به نتیجه می رسد و این زن با اراده موفق می شودآنها را به وسیله ی محبت و همراهی صادقانه در سختی ها به راه خدا بکشاند. این زن با ایمان  در نهایت پس از 56 سال زندگی سراسر مبارزه چشم از جهان فرو می بندد. تاثیرات  این زن بر زندگی اگوستین قدیس به قدری مهم است که وی در طول کتاب اعترافات خود پیوسته از مادر خود به نیکی و بزرگی یاد می کند و حتی پس از مرگ او خود را محتاج دعای مادر می داند.

“بارلها! تو بزرگی و بی نهایت سزاوار ستایشی. قدرت و حکمت تو بس عظیم است . این تو هستی که ما را برانگیختی  تا سرور وشادی خود را در ستایش تو بیابیم زیرا تو ما را از برای خودت آفریدی و دل بی آرام ما، مادام که در تو نیارمیده است، در تب و تاب است….”

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (1)