رایزنی برای تسریع در بررسی افزایش مرخصی زایمان مادران و پدران

رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، گفت: با توجه به اهمیت افزایش مرخصی زایمان مادران به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران در تلاش هستیم که «لایحه ترویج تغذیه با شیر مادر» در مجلس هرچه زودترخارج از نوبت بررسی شود.

0

سرویس خبر به دخت/

مریم مجتهدزاده با اشاره به اینکه موضوع افزایش مرخصی زایمان که درلایحه اصلاح قانون «ترویج تغذیه با شیرمادر» پیش بینی شده است در دولت تصویب شده و بار مالی آن نیز تأمین شده است، افزود: این لایحه تاثیرگذاری بسیاری در ساماندهی وضعیت مادران شاغل و کودکان آنها دارد.

تیرماه سال گذشته لایحه اصلاح قانون ترویج تغذیه با شیرمادر از سوی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به دولت پیشنهاد و اصلاحات مورد نیاز کمیسیون فرهنگی دولت در«لایحه اصلاح قانون ترویج تغذیه با شیرمادر» اعمال شد و بررسی و تصویب آن در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت. آبان ماه نیز خبر رسید که این لایحه در کمیسیون تخصصی تصویب شده و قرار است در کمیسیون اصلی دولت بررسی شود.

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری مریم مجتهدزاده- رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری- اعلام کرده بود: در جلسه هیات دولت، هیات دولت تصویب کرد که مرخصی زایمان زنان از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کند و دو هفته نیز به مردان جهت مراقبت از همسر و فرزندان‌شان مرخصی داده شود.

این خبر در حالی اعلام شد که شورای نگهبان با افزایش مرخصی زایمان در اسفند ماه سال گذشته موافقت نکرده و آن را به مجلس عودت داده بود. پروین هدایتی معاون مرکز امور زنان در توضیح این وضعیت به ایسنا گفته بود: مصوبه مرخصی زایمانی که در اسفند91 تصویب شد و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، تبصره لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت بود که افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه را نمایندگان مجلس در قالب تبصره‌ای به این لایحه افزوده بودند و پس از تصویب در صحن مجلس، به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا با توجه به عدم پیش بینی محل تأمین بارمالی اجرای آن، لایحه را برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی بازگرداند؛ اما دولت موضوع افزایش مرخصی زایمان را درلایحه اصلاح قانون «ترویج تغذیه با شیرمادر» پیش بینی کرده است.

به گفته وی، مرخصی 9 ماهه زایمان زنان و دو هفته‌ای پدران در هیأت وزیران تصویب شده و لازم است در مجلس شورای اسلامی مراحل تصویب را پشت سر بگذارد؛ بنابراین تا پیش از تصویب نهایی لایحه توسط مجلس و شورای نگهبان، مرخصی زایمان زنان همچنان شش ماه است.

منبع: ایسنا/ انتهای متن/

درج نظر