مهم ترین مسائل دختران و زنان کشور کدام است؟

زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی پزشک متخصص بیماری های داخلی و در این حوزه هنوز مشغول به کار است. در کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس عضویت دارد و با توجه به تخصص خود در کمیسیون بهداشت و درمان هم فعالیت هایی داشته است. پایه گذار فراکسیون
ان جی او ها و سازمان های مردم نهاد در مجلس شورای اسلامی بوده ، کمیسیونی که که در ایجاد شناختنمایندگان و حمایت آن ها نسبت به این سازمان ها بسیار تاثیر گذار بوده است . در حال حاضر نیز هشتاد نماینده عضو این فراکسیون هستند. به علاوه الهیان مسئولیت کمیته حقوق بشر مجلس را نیز به عهده دارد که بحث زنان و خانواده از مهم ترین مباحث مورد نظر این کمیسیون است .

44

سرویس اجتماعی به دخت/

با او پیش از دور اول انتخابات مجلس نهم  در مورد اهیمت حضور زنان در مجلس شورای اسلامی گفت و گویی داشتیم که به سبب تقارن با هفته تبلیغات کاندیداهای دور اول انعکاس نیافت و اینک در روزهایی که در انتظار دور دوم رقابت های انتخاباتی هستیم، این گفت و گو را می خوانید:

–         حضور زنان در مجلس و در کمیسیون های مختلف آن را چقدر ضروری می دانید؟

به خاطر همین ضرورت از یک طرف و تعداد کم خانم ها در مجلس از طرف دیگر است که من شخصا مجبور شده ام در چند کمیسیون شرکت داشته باشم . البته دغدغه و انگیزه اصلی من برای حضور در مجلس مسأله زنان و خانواده بوده است. در واقع ما باید برای تصویب قوانینی که منجر به ورود نگاه اسلام به حوزه خانواده می شود، زنان بیشتری در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.
خانم ها   در هر کمیسیون که حاضر باشند،  طرح ها و لوایح  آن کمیسیون را با نگاه زنانه یعنی  نگاه تخصصی در حوزه زنان نگاه می کنند. مثلا ما،  در کمیسیون اقتصادی  برای موضوعاتی  مثل مسکن
زنان سرپرست خانوار به حضور خانم ها نیاز داریم. اما با هشت خانم امکان ندارد بتوانیم این پوشش را به همه کمیسیون ها بدهیم.

 

–         دستاوردهای مجلس در حوزه زنان و خانواده را چطور ارزیابی می کنید؟
تا به حال حرکت های خوبی در حوزه قانون گذاری در رابطه با زنان و خانواده صورت گرفته، اما این میزان قابل قبول، کافی و مطلوب نیست.  بخصوص که متاسفانه  حوزه زنان و خانواده در عرصه
رسانه ها هم مظلوم واقع شده است.   یعنی ما  می بینیم در حوزه زنان عملکردی که بر فرض
در مجلس خانم ها داشتند در تیتر های حاشیه و صفحات چندم روزنامه می آید  و اساسا دربین اخبار گم می شود یا اصلا  پرداخته نمی شود. یا اینکه کمتر می بینیم که اصحاب رسانه  من نماینده را  در این مورد سوال قراربدهند و از ما مطالبه داشته باشند. یا برخی رسانه ها تلاش می کنند برخی شخصیت ها را چهره کنند، به جهت پتانسیل هایی که موجود است، اما این کار در حوزه زنان صورت نمی گیرد. باید روی شخصیت زنانی که بر مبنای اصول و باورها از خود شایستگی و توانمندی نشان داده اند ،  کار شود تا به عنوان الگو برای جامعه زنان مطرح شوند که این کارها در عرصه رسانه های ما خیلی کم و ضعیف است . آین نشاندهنده مظلومیت حوزه زنان و خانواده است.

در این صورت  طبیعی است که  آسیب های این حوزه هم که از سوی عواملی چون جنگ نرم متوجه جامعه زنان و اصل خانواده است، خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

 

 –         به  نظر شما در حال حاضر مهم ترین مسائل دختران و زنان کشور چیست؟

 بحث هایی در حوزه زنان و خانواده  و در کنار آن حقوق زنان مهم است. بحث سلامت و ورزش زنان نیز به دلیل ارتباطش با مقوله فکر و روح و اندیشه بسیار با اهمیت است. در حوزه  بحث امنیت زنان هم  در مجلس کارهای خوبی صورت گرفته که البته در مراحل ابتدای آن قرار داریم. مباحث حقوقی و قضایی
هم مهم است که یک شق آن لایحه حمایت از خانواده است. این لایحه بیشتر یک لایحه آیین دادرسی خانواده است تا حمایت از خانواده زیرا حمایت از خانواده موضوع کلان و بسیار وسیعی است.
در مورد مسأله معیشت و بیمه زنان هم باید کارهای اساسی صورت گیرد. زنان باید  نسبت به آینده خود احساس امنیت داشته باشند. زنانی که احیانا همسر خود را از دست می دهند یا زنانی که فرصت ازدواج نداشتند، باید تامین شوند.
بحث حقوق کودک هم در جامعه مغفول مانده و در این مورد کم کاری کرده ایم. متأسفانه  ساختار کار ما در حوزه کودک مشخص نیست و همین موضوع موجب بروز آسیب هایی به افراد در دوران های نوجوانی وجوانی می شود.
اولویت بعدی در حوزه زنان  که در همین دوره مجلس روی آن کار شد، لزوم حضور زنان در جایگاه مدیریتی و سیاست گذاری کلان است. این موضوع شاه کلیدی است  برای اینکه در ابعاد مختلف
شاهد بهبود  وضعیت خانواده و زنان باشیم.

این گفتگو ادامه دارد….

گفتگو از خدیجه صامت/انتهای متن/

نمایش نظرات (44)