باید برای قابلیت‌های زنان برنامه‌ریزی شود

مناظره نمایندگان تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری در امور بانوان امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

0

سرویس خبر به دخت/

این نشست با حضور فرشته روح افزا _ نماینده سعید جلیلی، معصومه طاهری _ نماینده غلامعلی حداد عادل ، امید علی زمانی _ نماینده محسن رضایی، فرشته عالی‌پور _ نماینده محمد رضا عارف و سهیلا خلعتی نماینده محمدباقر قالیباف برگزار شد.

در این نشست ابتدا درباره مهمترین مسائل زنان از دیدگاه کاندیداها پرسش شد که در این زمینه روح افزا گفت: مهمترین بحث در حوزه زنان خانواده است که این مورد در آمار و ازدواج و طلاق اشتغال زنان خانه‌دار و مسائل مربوط به کودکان بررسی می‌شود و خانه‌داری هنوز به عنوان یک شغل پذیرفته نشده و اگر زنان بخواهند به فرزندآوری اهتمام داشته باشند بستر این کار برای آنها فراهم نیست.

وی با اشاره به بیمه زنان خانه‌دار اظهار کرد: بیمه زنان خانه‌دار کامل نشده است؛ هرچند که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم ولی جوابگو نیست. اگر زنی حتی اگر از تحصیلات عالیه تنها به خانه‌داری بپردازد به نوعی زیر سوال می‌رود و نگاه تحقیرآمیزی به او می‌شود و در این زمینه فرهنگ سازی و بسترهای اجتماعی و اقتصادی را باید فراهم کنیم.

نماینده سعید جلیلی در امور بانوان با بیان اینکه نیازهای مادری که مشغول به فرزندپروری است از زوایای مختلف باید تامین و چگونگی حضور او در اجتماع تعریف شود، اظهار کرد: جزو برنامه‌های دکتر جلیلی این است که تفاوت‌هایی در زمینه اشتغال مادرانی که فرزندان شیرخوار دارند و مادرانی که فرزندشان بزرگ شده است وجود داشته باشد.

روح افزا افزود: از دیدگاه دکتر جلیلی بنیان خانواده اهمیت بسیاری دارد چرا که خانواده هسته اول اجتماع محسوب می‌شود. بنابراین حمایت از زنان و فرزندان در خانه اهمیت زیادی دارد.علاوه برآن باید برای اینکه زن بتواند هم به همسرداری و هم فرزندپروری برسد و هم حضور در اجتماع داشته باشد، باید بستر آن در قانون دیده شود و چگونگی فعالیت او تغییر کند که این موارد برنامه‌هایی داریم.

روح افزا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه تکریم زنان در محیط خانه اظهار کرد: این مساله بسیار مهم است و باید زمینه‌ای فراهم شود که زنان و دختران در خانواده تکریم شوند. این در حالی است که زنان با گذشت و فداکاری وقت خود را مشغول فرزندپروری کرده و در خانه به خوبی تکریم نمی‌شود و با احترام ویژه با او برخورد نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مناظره طاهری _ نماینده غلامعلی حداد عادل درباره مهمترین مسائل حوزه زنان از دیدگاه این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در جهان دو نگاه به زن حاکم بود که یکی از آنها نگاه فمنیستی بود. بر اساس این دیدگاه زن باید در جامعه فعال باشد و نقش همسری او در تضاد با حضور اجتماعی قرار دارد. براساس دیدگاه دوم زن باید در انزوا قرار گیرد و در خانه بدون دخالت در تدبیر و تربیت فرزندان ، تنها به ارائه خدمات مربوط به خانواده مشغول باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نگاه سومی را نسبت به زنان ارائه کرده اظهار کرد: زنان هم در اجتماع می‌توانند نقش داشته باشند و هم نقش مادری و همسری خود را به خوبی ایفا کنند. این دیدگاه برای زنان کشورهای اسلامی الگو شده است. باید نگاه به نقش زنان عوض شود. این در حالی است که در حال حاضر وضعیت ما التقاطی است. به گونه‌ای که می‌گوییم الگویمان حضرت زهرا(س) است اما از سوی دیگر زن باید ساعات کاری مشابه زنان غربی داشته باشد.

باید وضعیت ساعات کاری زنان را تنظیم کنیم

وی تاکید کرد: لازم است وضعیت ساعات کاری زنان را تنظیم کنیم تا ایفای نقش مادری آنها دچار اختلال نشود.

وی با اشاره به نگاه دختران به ازدواج اظهار کرد: در حال حاضر دختران گمان می‌کنند که باید تحصیلات دانشگاهیشان را به پایان برسانند و پس از اشتغال ازدواج کنند. همین امر موجب بروز مشکلاتی در جامعه شده است.

زمانی _ نماینده محسن رضایی درباره مهمترین مسائل زنان ایران از دیدگاه این کاندیدا اظهار کرد: احیای هویت، شخصیت و شأن زنان براساس مکتب تشیع و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و دیدگاه دکتری رضایی در زمینه زنان است.

وی افزود: اگر به بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خمینی و در اصول قانون اساسی توجه کنیم زنان در جایگاه حقیقی خود با رعایت شئونشان قرار خواهند گرفت. باید حقوقی را که برای مردان قائل هستیم به تناسب، برای زنان نیز قائل باشیم.

به عنوان نمونه زمانی که ارث زن نصف مرد است باید کاری که در جامعه نیز انجام می‌دهد نیز نصف باشد. با توجه به آنکه زن مسئول آماده کردن سفره خانواده وایفای نقش مادری وهمسری است لازم است دوساعت زودتر از مردان تعطیل شود تا بتواند محیط خانه و خانواده را آماده کند.

عالی‌پور _ نماینده محمدرضا عارف درباره مهمترین مسائل زنان از دیدگاه این کاندیدا گفت: در بخشی از حوزه‌های زنان بیشتر و در برخی از حوزه‌ها کمتر پیگیری شده است. این در حالی است که لازم است یک استراتژی کلی را پیگیری کنیم. خانواده به عنوان یک فرض مبنایی از ابتدای انقلاب اسلامی مطرح بود و روی آن کار کردیم.

وی افزود: مسائل و مشکلات زنان فراتر از حوزه خانواده است، از سوی دیگر لازم است به مسائل حقوقی و قضایی زنان توجه کنیم. چرا که زنان هم باید از حقوق خودشان مطلع باشند و هم قادر باشند در محاکم قضایی از امکانات مشاوره و دستیابی به عدالت بهره‌مند شوند.

عالی پور با اشاره به ضرورت ارتقاء بهره‌وری سرمایه‌های انسانی اظهار کرد: لازم است توانایی زنان شناسایی و برای استفاده از این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی شود. از سوی دیگر مشارکت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از نگاه دکتر عارف، مشارکت مردم به ویژه زنان باید در دستور کار قرار گیرد. بنابراین لازم است چگونگی تحقق این مشارکت در عرصه‌های مختلف مانند عرصه سیاست تبیین و نسبت به آن برنامه ریزی شود.

وی درباره توانمندی‌های اقتصادی زنان اظهار کرد: فضای اقتصادی کشور مطلوب نیست و براساس آخرین گزارش بانک جهانی در حوزه کسب و کار که مربوط به سال 2013 است، رتبه ایران از این جهت 145 از بین 185 کشور بوده است.

بنابراین کشورمان شرایط خوبی برای شروع کسب و کار ندارد و لازم است هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم در غرفه‌های مختلف انجام شود البته اگر به جایگاه زنان در حوزه کسب و کار توجه کنیم رتبه ما از 145 نیز به 165 کاهش می‌یابد.

منبع:ايسنا/ انتهای متن/

درج نظر