حالا زن سبزی فروش چه کار کنه؟

از خبرهای محله و داستان سبزی فروش شروع شد و حالا حرف به مشکلات زن و شوهرها در روابط خصوصی شان رسیده.

1

سروی فرهنگی به دخت/

– اصلاً مشکلات در روابط جنسی یعنی چی؟ که مهم باشه یا نه؟ به نظر من این ناز و اداها مال جوان های امروزیه؟

سرها برگشت به سوی پری زنبورک که نفهمیده بودیم کی وارد اتاق شد.

–  چی فکر کردی، جوان قدیم! ما در دنیای امروز زندگی می کنیم.

با این حرف عمه گوهر خنده روی لبهامان تبدیل شد به انفجار خنده. از بس که این پری ادعا داشت و مثل زنبور ویز ویز می کرد کنار گوشت! فقط برای اینکه چیزی گفته باشد.

– تو می دونی نگاه هرکس به مشکلاتش با دیگری فرق داره؟

– خوب که چی؟

– از نگاه مردان ارتباط جنسی، نشانه مردانگی است و برای زنان، بُعد عاطفی و هیجانی دارد، حال هر کدام از آنان با توجه به این نگاهی که دارند اگر در روابط زناشویی شان آن ابعاد مورد توجه قرار نگیرد در جایی خارج از روابط خانواده، به دنبالش می گردند.

–  چه راحت!

شیرین شله گفت. اما به جای او ماری فریاد کشید که: اصلاً راحت نیست! تازه در جامعه ما که افراد تحت فشارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم هستند، فشار مضاعف باعث میشه امید خود را به آینده از دست داده و به رفتارهایی چون اعتیاد یا خیانت گرایش پیدا کنند.

نیلا بلا با حرص گفت: یادت رفته فرهنگ را؟ این فرهنگ در جامعه ما جا افتاده که خیانت مردان قابل قبول تر از خیانت زنان است. اگر مردی خیانت کند، می گویند شیطنت کرده است. اما در مورد زن می گویند مشکل اخلاقی داره. در جامعه ای که به طور ضمنی تعدد زوجات را تایید می کند آن هم بدون مسئولیت و تعهد، مسلماً خیانت رواج پیدا می کند.

ماری دوباره گفت: فشارهای اجتماعی را یادت رفته که سبب استرس شود و این استرس روی زندگی تاثیر می گذارد و منجر به اختلالات زناشویی و تعارضات می شود. افراد برای رها شدن از این استرس ها می خواهند آرامش را در رابطه دیگر جستجو کنند. وقتی جامعه آستانه ی تحملش را نسبت به این دسته از رفتارهای غیرمعقول بالا می برد و هیچ راهکاری هم برای جلوگیری از آن ارائه نمی دهد، زشتی این مسئله از بین می رود و ما خیانت را چه در دوران پیش از ازدواج یا بعد از ازدواج می بینیم. حالا تصور کن رابطه های مجازی هم نوع دیگری از خیانت هستند، چت کردن، ارتباط اینترنتی و…

ماری سرتق که بغض داشت و معلوم بود دلش از جای دیگری پر است، ادامه داد:  گفت: تازه مردها انتظار دارند زن ها سرشون را بیاندازند پایین و…

عمه گوهر با اخم گفت:وقتی در گذشته مردی خیانت می کرد، زنش برای مقابله با نارضایتی شوهر، خود را وقف امور خانواده می کرد و از این طریق تحملش را بالا می برد. زنها پیش خود می گفتند واقعیت زندگی همین است، مردان همه این طوریند. اما امروزه با توجه به اطلاعات وسیع  و حضور پررنگ در جامعه، زنان عوض شده اند. تحمل کجا بود؟

– تازه؛ برنامه های تلویزیونی ماهواره نیز بدتر به این وضعیت دامن زده است. این برنامه ها که معمولاً با توجه به فرهنگ های کشور دیگر است، برای بالا بردن جذابیت و هیجان، به پخش فیلم و سریال هایی می پردازند که تمرکز اصلی روی خیانت است، همه به هم خیانت می کنند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد.  دیدن زیاد  اینطور برنامه ها زشتی خیانت،  را در خانواده از بین می برد.

صدای شکستن بغض ماری عجیب نبود، ولی نه تا آن حد که ما سرمان را برنگردانیم که چی شده؟

اما شیرین شله با آه و زاری گفت:  پس این طوری باید فاتحه ازدواج و زندگی خانوادگی را خواند!!… حالا زن سبزی فروش چه کار کنه؟

عمه گوهر پا روی پا انداخت و گفت: اول آرامش خود را حفظ کنه و سریع واکنش نشان نده. باید بگذاره چند روزی از این مسئله بگذره و در فرصتی مناسب با همسرش حرف بزنه. باید خودش هم دلایل این اتفاقات را بررسی کنه،  نگاهی به رفتارهای خودش در زندگی مشترک داشته باشه. بالاخره تصمیم گیری  عجولانه نکنه. اطرافیان عاقل و دلسوز در این موارد می تونن به این أدم کمک کنن که اینجور تصمیم گیریها را کنار بگذاره.بیشتر افراد وقتی با این وضع روبرو می شن، فوراً از طلاق حرف می زنند. بهترین کار این است بعد از ماجرا، سراغ مشاور بروند و سعی کنن یک بازنگری در رابطه شان داشته باشن و مسائل را حل کنن . بعد از  همه ی اینها  اگر دید شرایط زندگی فعلی سخت است، فکرکنه که آیا جدایی شرایط رو بهتر می کنه یا بدتر.

شیرین که دیگر اشکش در آمده بود گفت: آخر مگر می شود زندگیی رو که بر اثر خیانت خراب شده، دوباره درست کرد؟

– البته به دلایل خیانت بستگی داره. مثلا اگر دلیل خیانت سرد شدن روابط نسبت به هم باشه، می تونه با کمک مشاور، رابطه را بهتر کرد  و  خشم و عصبانیت افراد قربانی خیانت را کم کرد. البته  باید به آنها گفت که  خشم و عصبانیت شان طبیعی است  و حق هم دارند.حتما باید آنها را  به روانشناس و مشاور ارجاع داد تا برای جبران  آسیب به آنها کمک شود. گاهی ممکن است در این موارد افراد دچار اختلالات افسردگی و اضطرابی شوند که نیاز به دارودرمانی دارند. باید به این اشخاص امیدواری برای حل مشکلات داده شود با تاکید بر اینکه حل مسائل زمانبَر است.

ماری با سرخوشی خاص خودش که انگار نه اینکه تا دو ثانیه پیش اشکش در می آمد گفت: عمه! اصلاً چکار کنیم که این ها خیانت نکنند؟

منظورش از این ها شوهربود. البته از وقتی با ساسان حرفش شده بود سعی می کرد حتی غیر مستقیم اشاره ای به کلمه شوهر نکند.

عمه پشت چشمی نازک کرد و گفت: زن و مرد باید در انتخاب همسر دقت کنند و فقط بر اساس یک بعد مثل زیبایی یا پول ازدواج نکنند، چرا که در طول زمان این ابعاد در نظر زن و شوهر عادی می شود. پس باید حتما یک سری اصول در انتخاب شریک زندگی شان در نظر بگیرند. دوم اینکه زمانی که زن و شوهر ازدواج کردند، نباید فکر کنند حالا همه چیز درست است. زندگی مشترک نیاز به توجه و تقویت دارد مثل گیاهی که باید به آن رسید تا رشد کند. وقتی دختر و پسری با هم ازدواج کردند مثل آن است نهالی را کاشته باشند و اگر آبیاری نشود، خشک می شود. افراد پس از ازدواج باید خاطرات خوب خود را با یکدیگر مرور کنند و اینکه ازدواج شان براساس عشق و علاقه بوده راهمیشه زنده نگه دارند… حالا تو چرا تو این قضیه حساس شدی؟

ماری لب ورچید و بغض کرد. مثل اینکه به راستی زمان آبستن حوادثی بود!

 فریبا انیسی/ انتهای متن/

نمایش نظرات (1)