ابلاغ قانون برابری دیه زن و مرد

نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه قانون مجازات‌های اسلامی ابلاغ شده است افزود: بر اساس قانون جدید دیه مرد و زن برابر خواهد بود.

0

سرویس خبر به دخت/

حمید‌رضا طباطبایی نائینی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوق مجلس در نشست خبری به تشریح جزئیات قانون مجازات اسلامی پرداخت و اظهار داشت: قانون مجازات‌های اسلامی توسط نمایندگان مجلس تصویب و پس از رفع ایرادات شورای نگهبان تائید و نهایی شد.

وی افزود: این قانون روز چهارشنبه هفته گذشته برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

طباطبایی ادامه داد: این قانون در چند بخش شامل کلیات، خطوط، قصاص و دیات تنظیم و تدوین شده است؛ بخش تعزیرات قبلا در مجلس تصویب شده بود و نیاز به اجرای آزمایشی نداشت.

این نماینده مجلس اظهار داشت: قانون مجازات‌های اسلامی در سابق 498 ماده داشت که در حال حاضر به 726 ماده افزایش یافته است؛ که این موضوع باعث برخی سردرگمی‌ها شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: البته این موضوع پس از ارائه لایحه اصلاح تعزیرات از سوی قوه قضائیه مرتفع خواهد شد چرا که ترکیب مواد آن مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طباطبایی نائینی گفت: تعریف جرایم اقتصادی، امکان صدور حکم و معافیت از کیفر در مجازات اسلامی، امکان تعویق مجازات، امکان مجازات‌های جایگزین زندان، امکان استفاده از اقدامات الکترونیکی و مجازات و جایگزینی مجازات برای نوجوانان از جمله اقداماتی است که در لایحه انجام شده است.

وی گفت: همچنین در گذشته دیه مرد و زن کامل نبود به طوری که دیه زن نصف دیه مرد بود اما در قانون جدید دیه زن کامل محاسبه می‌شود و مابه‌التفاوت دیه مرد از محل تامین صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌‌شود.

طباطبایی در پایان گفت: امیدواریم که این قانون بتواند خلاءهای قانونی قانون قبلی مجازات‌های اسلامی را مرتفع کند.

منبع:مشرق نيوز/ انتهای متن/

درج نظر