توافق احزاب ترکیه برای آزادی حجاب در ادارات دولتی

چهار حزب سیاسی در پارلمان ترکیه در خصوص الحاق یک بند به قانون اساسی این کشور مبنی بر اجازه دادن به زنان در استفاده از حجاب حین فعالیت در ادارات دولتی توافق کرده‌اند.

0

سرویس خبر به دخت/

 به نوشته روزنامه تودی زمان، کمیسیون سازگارسازی قانون اساسی پارلمان ترکیه بر این موضوع توافق کرد تا الحاقاتی برای پیش نویس قانون اساسی جدید و غیرنظامی ارایه دهد.

اعضای این کمیسیون در خصوص بحث در مورد آزادی مذهب و عقاید دینی توافق کردند تا بندهایی را به قانون اساسی اضافه کنند. براساس این بندهای الحاقی هیچ کس نباید مجبور به حضور در مراسم مذهبی، دینی و بیان عقاید مذهبی خود شود و هیچ کس نباید از اعلام و اظهار نظر عقاید و نظرات مذهبی و دینی خود منع شود.

منع استفاده از روسری در ترکیه به سال‌های ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد. پس از کودتای ۱۹۸۰ میلادی در ترکیه، پوشش متحدالشکل برای کارمدان اداری از جمله نداشتن روسری یا هر گونه پوشش سر اجبار شد و بنابراین، زنانی که از روسری استفاده می‌کردند از پذیرششان توسط ادارات دولت خودداری می‌شد.

همچنین منع داشتن پوشش سر برای چندین سال در پردیس‌های دانشگاهی این کشور اجرایی شد که در سال ۲۰۱۰ میلادی این ممنوعیت برداشته شد.

با وجود آنکه چهار حزب سیاسی پارلمان ترکیه در خصوص برخی مسائل در قانون اساسی جدید این کشور اختلافاتی داشتند، اما معاون حزب مردم جمهوری خواه روز پنج شنبه هفته گذشته با اعضای سه حزب دیگر در خصوص افزودن این دو بند به پیش نویس قانون اساسی جدید موافقت کرد.

وی با اعلام اینکه نمی‌توان مردم را به دلیل عقاید مذهبی مورد تبعیض قرار داد، افزود: توافق چهار حزب سیاسی ترکیه در خصوص آزادی حجاب یکی از بندهای الحاقی و ایجاد برابری برای تمام شهروندان ترکیه‌ای نیز از دیگر موارد است.

منبع: ایسنا

درج نظر