خشونت‌های جنسی و نقض حقوق بشر در شرق کنگو

سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد که در جریان درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و گروه‌های شورشی در شرق جمهوری دمکراتیک کنگو در نوامبر 2012، نقض حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشر دوستانه رخ داده است.

0

 سرویس خبر به دخت/

دفتر مشترک حقوق بشر سازمان ملل در این گزارش، جزییات اظهارات قربانیان و شاهدان جرایمی چون تجاوزهای گسترده، کشتارهای غیرقانونی و غارت اموال را منتشر کرده است.

در این گزارش به‌طور ویژه به خشونت و بدرفتاری‌های نظام‌مند نیروهای مسلح کنگویی (FARDC) اشاره شده که نشان می‌دهد در جریان عقب‌نشینی آن‌ها از منطقه کیووی شمالی، سربازان به خانه‌ها حمله و به زنان و دخترانی که در خانه‌ها بودند تجاوز کرده‌اند.

در تحقیقات سازمان ملل ۱۳۵ مورد خشونت جنسی توسط اعضای این گروه به ثبت رسیده است که ۳۳ تن از قربانیان، دخترانی در سنین ۶ تا ۱۷ ساله بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، شورشیان گروه M23 نیز در این منطقه مرتکب نقض گسترده حقوق بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه شده‌اند. مبارزان این گروه مسوول حداقل ۵۹ مورد خشونت جنسی شده‌اند. در تحقیقات سازمان ملل همچنین به حداقل ۱۱ مورد کشتار غیرقانونی، سربازگیری از بین کودکان، کار اجباری، غارت و بدرفتاری از سوی افراد این گروه اشاره شده است.

ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این مورد، گفت: مسوولان این جرایم باید بدانند که روزی محاکمه خواهند شد، چون مردم کنگو در سال‌های اخیر خشونت‌های زیادی را تحمل کرده‌اند.

وی ابراز تاسف کرد که آمارهای مربوط به خشونت‌های جنسی در این گزارش بسیار ناراحت‌کننده بوده و تلاش‌های اخیر مقامات کنگو برای بررسی این جرایم گامی مهم محسوب می‌شود، اما هنوز کارهای زیادی برای اجرای عدالت و رسیدگی به قربانیان باید انجام شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در دسامبر ۲۰۱۲ هیات ویژه سازمان ملل در کنگو اعلام کرد که تا پایان مارس ۲۰۱۳، ۱۲ افسر ارشد نیروهای دولتی کنگو به دلیل دخالت در حوادث خشونت‌آمیز این منطقه از کار تعلیق شده‌اند. از سوی دیگر تحقیقات مقامات قضایی کنگو در این زمینه همچنان در جریان است.

منبع: ایسنا/ انتهای متن/

درج نظر