بیماری های متابولیک

در چند دهه اخیر، به یمن کشف آنتی بیوتیک های مختلف و ابداع سیستم های بهداشتی درمانی و اجرا کردن آنها توسط دولت ها، درمان بیماری های عفونی با موفقیت چشمگیری همراه بوده است. به علاوه، تولید واکسن بر علیه بیماری های شایع و کشنده مانند آبله، سل، سرخک، فلج اطفال و . . . به پیشگیری از بیماری های خطرناک عفونی کمک فراوانی نموده است. به طوری که، شیوع بیماری های عفونی در بسیاری از کشورها کاهش قابل توجهی یافته است. بیماری های متابولیک که تا نیم قرن پیش نمود و شیوع کمتری داشته و توسط بیماری های عفونی تحت الشعاع قرار می گرفتند؛ اکنون خودنمایی بیشتری می کنند. دیابت و هیپرلیپیدمی ها (افزایش نامناسب چربی های خون) سردسته بیماری های متابولیک هستند که شیوع رو به افزایشی دارند.

0

سرویس سلامت به دخت/

به موازات پیشرفت در تامین سلامتی مردم، اختراعات و پیشرفت در صنعت و افزایش تولید در کشورهای صنعتی موجب رونق بازار و زندگی پر از مصرف کالاهای گوناگون و هم چنین رواج زندگی به روش کشورهای صنعتی که این بازارها را به وجود آوردند، گردید. به طوری که، مردم اکثر کشورها اعم از صنعتی و غیر صنعتی، به دنبال زندگی راحت و توام با رفاه هستند. از نتایج این زندگی های راحت، کاهش حرکت و جنب و جوش و زحمت جسمی است. در مقابل، وسایل ارتباطی جدید مانند تلفن، موبایل و اخیرا اینترنت و سایر محصولات مشابه که هر روز مدل جدیدترشان به بازار عرضه می شود؛ نوع فعالیت انسان ها را به کلی تحت تاثیر قرار داده است.

تغییر نوع زندگی با تغییر تغذیه که دست آورد پیشرفت صنایع و توسعه بازار همراه بوده است، موجب روآوردن به غذاهای پرکالری و آماده طبخ مانند فست فودها و هم چنین پرخوری و حرص و ولع برای بیشتر و متنوع خوردن و هم چنین تغییر عادات زندگی و تفریحات موجب شده که سلول های بدن ما با حجم زیادی از مواد غذایی جدید و پر سوخت و ساز مواجه شوند. به طوری که، سوخت و ساز (متابولیسم) مواد غذایی در بدن به گونه ای تغییر یابد که گاه بدن قدرت کنترل آن ها را نداشته باشد. و به بیماری های متابولیک مبتلا شود.

بیماری های متابولیک که تا نیم قرن پیش نمود و شیوع کمتری داشته و توسط بیماری های عفونی تحت الشعاع قرار می گرفتند؛ اکنون خودنمایی بیشتری می کنند. دیابت و هیپرلیپیدمی ها (افزایش نامناسب چربی های خون) سردسته بیماری های متابولیک هستند که شیوع رو به افزایشی دارند. 

بیماری های متابولیک مانند دیابت، افزایش چربی های خون، افزایش فشار خون و سکته های مغزی و قلبی با سرعت زیادی رو به افزایش هستند. آشنایی با علائم این بیماری ها موجب می شود که به موقع تشخیص و درمان شوند و از عوارض سهمگین آنها جلوگیری شود.

به عنوان مثال بسیاری از افراد دچار دیابت هستند اما از بیماری خود بی اطلاع هستند؛ زیرا ما معمولا درد و تب را علائم اصلی بیماری می دانیم و علائم دیگر از قبیل پرنوشی، پرخوری پر ادرای را که از علائم اصلی دیابت هستند را بی اهمیت می دانیم. خستگی زودرس، کم شدن توان کار و فعالیت, اختلال حس در پاها و اختلال ناگهانی در قدرت بینایی و تغییر عینک از علائمی هستند که می توانند ما را به دکتر و آزمایشگاه کشانیده و متوجه بیماری خود نمایند.

دیابت بیماری است که چنانچه زود تشخیص داده شود قابل کنترل خواهد بود. در غیر این صورت، عوارض سختی را به بار می آورد.

مهم ترین علت سکته های قلبی و مغزی در جهان

مهم ترین علت نابینایی در جهان

مهم ترین علت نارسایی کلیه در جهان

دیابت است.

دکتر شریفه جعفری /انتهای متن/

درج نظر