در حاملگی ها این علائم را جدی بگیرید

اکثر حاملگی ها به خوبی و خوشی به تولد بچه سالم با مادری سالم و خوشحال ختم می شوند. در این میان زنگ خطرهایی هم وجود دارند که توجه به آنها به سلامتی هرچه بیشتر مادر و کودک کمک می کند.

0

سرویس سلامت به دخت/

1- استفراغ و کاهش آب بدن

معمولا در سه ماه اول بارداری، بسیاری از مادران دچار حال تهوع و گاه استفراغ می شوند. غالبا با اندکی توجه و صبر و حوصله، این سه ماه را پشت سر می گذارند. اما گاهی تهوع به استفراغ های زیاد و پشت سرهم منجر می شود، به طوری که خانم حامله نمی تواند چیزی بخورد. در این حالت ممکن است دچار کاهش شدید آب بدن شود که یکی از علائم آن کاهش ادرار است. در این صورت باید به پزشک مراجعه کند و تحت درمان وریدی قرار گیرد.

2- دردهای شدید شکم

در حاملگی دردهای پراکنده شکم شایع است که معمولا نظم خاصی ندارد، شدید نیست، گاهی می آید و می رود و هیچ علامت غیرطبیعی دیگری همراه آن نیست. اما اگر خانمی در ماه های اول دچار درد شدید شکم (بخصوص یک طرفه) شود که ادامه پیدا کند، احتمال حاملگی خارج از رحم وجود دارد. در ماه های بالاتر هم دردهای شدید می توانند در اثرعوامل مختلف مثل آپاندیسیت تا موارد خطرناک دیگر باشد. در این صورت لازم است به پزشک مراجعه شود.

3– دفع آب

دفع ترشحات آبکی در ماه های آخر می تواند در اثر سوراخ شدن کیسه آب رخ دهد. دفع ناگهانی و فراوان آب به علت پارگی ناگهانی کیسه آب رخ می دهد و بسیار مهم است. پارگی کیسه آب ممکن است به عفونت، زایمان زودرس و حتی خطرات جانی برای جنین منجر شود.

4- دردهای مرتب اما شدید

در هفته های بین 24 تا 36 دردهای مرتب و منظم و خفیفی که هرچند گاه عود می کند، می تواند در اثر انقباضات مختصر رحم باشد که “براکستون هیکس” نامیده می شود و کاملا بی خطر و طبیعی است. اما اگر این دردها ادامه پیدا کرده و سرعت و شدت آنها هم بیشتر شود، خطر زایمان زودرس و یا ناراحتی های دیگر وجود دارد.

5- خونریزی

معمولا منشا آن جفت است.درسه ماه اول شایع است و به تدریج بهبود می یابد. در سه ماه دوم و سوم اهمیت بیشتری می یابد. ممکن است در اثر پایین بودن جفت و یا جفت سرراهی و یا حتی جداشدن زودرس جفت ایجاد شود. همه این موارد با سونوگرافی تشخیص داده می شوند. و باید به سرعت به پزشک مراجعه شود.

6- سردرد یا ورم شدید و ناگهانی همه بدن

ورم مختصر، بدون افزایش فشارخون در ماه های آخر دیده می شود که خطری ندارد. سردرد شدید در سه ماهه دوم و سوم را باید جدی گرفت، زیرا ممکن است در اثر افزایش فشار خون پیش بیاید. ممکن است اختلال دید، افزایش شدید و ناگهانی وزن بدن (که با افزایش چند کیلو وزن در عرض چند روز همراه می شود)، سردرد شدید و گاه اختلال شنوایی هم وجود داشته باشد. در این صورت باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه شود.

7– قطع حرکات جنین

شاید بتوان گفت که جنین سالم به طور متوسط هر دو ساعت ده بار تکان می خورد. اگر یک ساعتی بگذرد و جنین حرکتی نداشته باشد، ممکن از کاهش قندخون باشد. در این صورت، با نوشیدن یک شربت و یا آب میوه شیرین، دراز کشیدن به پهلوی چپ در اطاقی آرام، کم کم حرکات شروع خواهد شد. اگر حرکات واقعا کم شده باشد، مهم است، چون ممکن است نشانه کاهش مایع آمنیوتیک باشد. اگر آب بدن مادر کم شده باشد و یا کیسه آب سوراخ شده باشد، این عارضه به وجود می آید.

یکی از عوامل تشکیل مایع آمنیوتیک ادرار جنین است. این مایع مانند بالشی دور بندناف را می گیرد و از انسداد عروق آن جلوگیری می کند. بدیهی است اگر مقدار آن به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد بند ناف تحت فشار قرار گرفته و جریان خون جنین مختل خواهد شد.

8- درد و گرفتگی در ساق پا

گاهی درد و گرفتگی در ساق پا ایجاد می شود که بعد از چند ثانیه برطرف می شود. اما اگر درد شدید در یک پا به وجود بیاید و از بین نرود و همراه با تورم، قرمزی و گرمی باشد به احتمال زیاد عروق وریدی عمقی در آن قسمت ساق پا دچار لخته و انسداد شده است. این عارضه مهم است و باید بلافاصله درمان ضدانعفادی شروع شود تا لخته از بین برود. در صورت بی توجهی، احتمال حرکت لخته به عروق دیگر از جمله ریه وجود دارد که خطر جانی دارد.

9– التهاب لثه

در بعضی خانم ها لثه ها در حاملگی متورم و پرخون می شوند و گاهی هم دچار خونریزی می شوند. معمولا خطری ندارد. اما اگر لثه دچار عفونت و التهاب شود می تواند به زایمان زودرس منجر شود.

10– اختلال تیرویید

اختلال کار تیرویید هم باید درمان شود. کم کاری تیرویید، خطر سقط جنین و همچنین بیماری مغزی بچه را در پی دارد. پرکاری تیرویید هم باید درمان شود و ممکن است علائم آن از قبیل طپش قلب، اختلال خواب، اضطراب و گرمی بدن با علائم حاملگی اشتباه شود.

11- افسردگی حاملگی

افسردگی حاملگی شایع تر از افسردگی بعد از زایمان است و لازم است مورد توجه و درمان قرار گیرد.

دكتر شريفه جعفري /انتهای متن/

درج نظر