آخرین خبر محله عمه

آخرین خبر محله عمه
این ماجرای خیانت به همسر اینقدر نقل زبانها شده که بالاخره که سر از محفل عمه گوهر هم درآورد

0

سرویس ما و زندگی به دخت/

شیرین شُله نالون و گریون وارد اتاق شد و گفت: همه اش دروغ، همه اش ریا خدا …

چشم ما چهارتا شد. قضیه چیه؟ اما حالِ درهم برهم شیرین را که دیدیم، لال شدیم. عمه گوهر تاجُ الملوک که از صدای شیرین شوکه شده بود گفت: شیرین من تا حالا فریاد تو را نشنیده بودم ها؟!

–        آخرین خبر اینکه زن سبزی فروش محله مان هم فهمید که همسرش خیانت کار است.

–        خوب!!

نیلا بلا گفت با ماری سرتق.

–        با این قضیه این پنجمین خیانتکار محله ما است.

–        عجب محله پیشرفته ای! آمارهایش به روز است!

شیرین در جواب ماری فریاد کشید که: به آمارش چه کار داری؟ دلیلش را بگو چیه؟

–        من چه می دونم مگر من مشاورم؟

–        دلیلش اینه که خائن عقده ای است. خائن تنوع طلب است. خائن زیاده خواهه… معلومه پس از چند سال دیگر خانم خانه نمی تواند مثل روزهای اول به خودش برسه. بچه کوچک، بچه محصل، کار خانه، ساختن برج آرزوهای مرد برای داشتن زندگی راحت و خوب با کمترین امکانات … آقا هنوز سرش پر باده ، درک نمی کند که، می رود پی هوس، دنبال …

عمه گوهر گفت: همه اش هم این مردها هستند که خطاکارند؟

–        بله، پس زن بیچاره که با هزار امید و آرزو خانه ی پدرش را ترک کرده خطا کرده است؟! عمه از شما…

نیلا  بلا پرید تو حرف او جفت پا و گفت: بیچاره زنه! که امید داشت تو خانه شوهر می تواند کاری کند. فکرش را بکن در خانه پدر، بابا می گفت: برو خونه شوهرت، هر غلطی دلت خواست بکن. شوهر که کرد شوهرش می گه؛ فکر کردی اینجا خونه باباته که هر غلطی خواستی بکنی. اون بیچاره دلش را به چی خوش کنه؟ هان…

ماری سرتق ادامه داد: تازه همه خیانت ها که ازدواج مجدد نیست مثلاً در نوع خیانت ذهنی، فرد هِی همسرش را با نمونه ایده آلی که در ذهن داشت مقایسه می کند و هی کم میاورد و نتیجه آن سرد شدن بیشتر از زندگی است. یا در نوع خیانت کلامی، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی یا اینکه در هر موقعیتی که فراهم شود با نامحرم صحبت کرده و گرم می گیرد. متاسفانه امروزه به دلیل وجود اینترنت، ارتباط جنسی کلامی و حتی ویدئویی وجود دارد که این هم نوعی، خیانت و انحراف جنسیه.

–        خوب از اونطرف قضیه هم دلایل زیادی برای سرد شدن روابط زوجین هست.

–        مثلاً؟!

ترسیدم از این فریاد ناگهانی که ماری و نیلا و شیرین گفتند در جواب حرف من. با تته پته ادامه دادم: دلایل زیادی وجوددارد مثل سردی روابط؛ وقتی بین زوج ها روابط محبت آمیز، عاطفی و هیجانی کم می شود و دیگر خبری از احساس شور و عشق اولیه نباشد، ممکنه یکی از زوج ها وارد رابطه خیانت آمیز شود.یا اینکه فرد به تدریج نسبت به ظاهر همسرشان دلسرد شود یا اینکه جذابیت های فرد مقابل برایش یکنواخت و تکراری شده باشد.هم چنین ، اعتماد به نفس پایین و خودانگاره منفی نسبت به خود…

قیافه بچه ها طوری بود که بی اختیار توضیح دادم:  افراد برای آنکه عزت نفس و خودانگاره شان را حفظ و تقویت کنند، سعی می کنند از طریق رفتارهایشان نشان دهند عزت نفس شان بالاست و در این زمینه مشکلی ندارند. این دسته از اشخاص به دنبال رابطه هایی خارج از سیستم خانواده می گردند تا خودشان را اثبات کنند. البته گاهی هم فرهنگ ها باعث ایجاد این تصورات می شوند. مرد می خواهد از طریق مردانگی و زن از طریق جذابیت، خود را نشان دهد. علاوه بر آن که افرادی که دچار یکسری از اختلالات بالینی و مشکلات روانشناختی هستند بیشتر در معرض خیانت به همسرانشان قرار می گیرند. مثلاً اشخاصی که کنترل های هیجانی ندارند یا اینکه دچار ضعف شخصیت اند. در نظر بگیرید در کنار یکی از این عوامل ، زن یا مردی برخلاف میل و به دلیل اصرار خانواده یا مسایل کاری و … تن به ازدواج دهد، احتمال این که به همسرش خیانت کند بیشتر از دیگران است. یا وقتی که زن و شوهر ممکن است به خاطر رنجشی که از یکدیگر دارند دست به انتقام بزنند و راه خیانت را انتخاب می کنند. مثلا مردی که به همسرش بدبین است و او را تحت فشار قرار می دهد، همسرش برای انتقام گرفتن از او بی وفایی کند. این مورد در زنان شایع است چرا که دائماً زنان به این فکرند کارهای بدی را که همسرشان در حق شان کرده تلافی کنند…

مات مانده بودند تو چشم های من انگار که برای دفعه اول است که این حرف ها را می شنوند با اعتماد به نفسی که کمتر در خودم دیده بودم گفتم: افرادی که در روابط جنسی به مشکل برمی خورند به جای آن که از طریق مشاوره و مراجعه به متخصصان مشکلاتشان را حل کنند، سعی می کنند به همسرشان خیانت کنند. گرچه یکسری از افراد دوست دارند دست به کارهای پنهانی بزنند، برای هیجان و احساس می کنند که افرادی زرنگ اند و دیگران نمی توانند این قضیه را بفهمند. یا اینکه وقتی یکی از همسرها در زندگی مشترک، خواسته های مادی اش برطرف نمی شود وارد رابطه ای قرار می گیرد که مرکز توجه اند و نیازهای اقتصادی شان فراهم می شود که بیشتر در مورد زنان مصداق دارد. گاهی هم افراد به دلیل صحبت سایرین درباره روابط خارج از سیستم خانواده، به دنبال بی وفایی می روند و به اصطلاح می خواهند ببینند چه خبر است؟

عمه گوهر گفت: زن و مرد هم نداره!

–        دلایلی چون هیجان خواهی، سرد شدن روابط از جمله توجه نکردن زنان به ظاهر خود و مشکلات جنسی نقش های پررنگ تری دارند. در مورد مسائل جنسی باید اشاره کرد به دلیل نگاه متفاوت زنان و مردان نسبت به این قضیه که ممکن است دچار مشکلات جنسی شوند. از نگاه مردان ارتباط جنسی، نشان دهنده مردانگی است و برای زنان، بعد عاطفی و هیجانی دارد، حال هر کدام از آنان با توجه به این نگاهی که دارند اگر در روابط زناشویی شان آن ابعاد مورد توجه قرار نگیرد در جایی خارج از روابط خانواده، به دنبالش می گردند. تازه در جامعه کنونی که افراد تحت فشارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند، امید خود را به آینده از دست می دهند و به رفتارهایی چون اعتیاد یا خیانت گرایش پیدا می کنند.

نیلا بلا با حرص گفت: یادت رفته فرهنگ را؟ این فرهنگ در جامعه ما جا افتاده که خیانت مردان قابل قبول تر از خیانت زنان است. اگر مردی خیانت کند، می گویند شیطنت کرده است. اما در مورد زن می گویند مشکل اخلاقی داره. در جامعه ای که به طور ضمنی تعدد زوجات را تایید می کند آن هم بدون مسئولیت و تعهد، مسلماً به رواج خیانت کمک می کند. فشارهای اجتماعی را یادت رفته که سبب استرس می شود و این استرس روی زندگی تاثیر می گذارد و منجر به اختلالات زناشویی و تعارضات می شود. برخی از افراد برای رها شدن از این استرس ها می خواهند آرامش را در رابطه دیگر جستجو کنند. وقتی جامعه آستانه تحملش را نسبت به این دسته از رفتارهای غیرمعقول بالا می برد و هیچ راهکاری برای جلوگیری از آن ارائه نمی دهد، زشتی این مسئله از بین می رود و ما خیانت را چه در دوران پیش از ازدواج یا بعد از ازدواج می بینیم.

ماری سرتق گفت: تازه مردها انتظار دارند زن ها سرشون را بیاندازند پایین و…

عمه گوهر با اخمی عمیق گفت: وقتی در گذشته مردی خیانت می کرد، زنش برای مقابله با نارضایتی شوهر، خود را وقف امور خانواده می کرد و از این طریق تحملش را بالا میبرد. پیش خود می گفتند واقعیت زندگی همین است، مردان همه این طوریند. اما امروزه با توجه به اطلاعات وسیع  و حضوری پررنگ در جامعه، درصدد تغییر تابوهای گذشته برآمده اند. تازه؛ برنامه های تلویزیونی ماهواره نیز بدتر به این وضعیت دامن زده است. این برنامه ها که معمولاً با توجه به فرهنگ های کشور دیگر است، برای بالا بردن جذابیت و هیجان، به پخش فیلم و سریال هایی می پردازند که تمرکز اصلی روی خیانت است، همه به هم خیانت می کنند و هیچ اتفاقی نمی افتد و تبعاتی نیز ندارد و نشان دادن اینگونه از برنامه ها سبب می شود خیانت، زشتی خود را در خانواده از دست بدهد.

شیرین شله با آه و زاری گفت:  پس این طوری باید فاتحه ازدواج و زندگی خانوادگی را خواند!!… حالا زن سبزی فروش چه کار کنه؟

عمه گوهر گفت: اول آرامش خود را حفظ کند و سریع واکنش نشان ندهد. باید این اجازه را به خود بدهد چند روزی از این مسئله بگذرد و در فرصتی مناسب با همسرش این موضوع را مطرح کند، دلایل این اتفاقات را بررسی کند، علت این رفتار را بیابد و نگاهی به رفتار و عملکردهای خودش در زندگی مشترک داشته باشد. تصمیم گیری های عجولانه نکند. بیشتر افراد وقتی با این وضع روبرو می شوند، فوراً از طلاق حرف می زنند. بهترین کار این است بعد از ماجرا، سراغ مشاور بروند و مسائل را حل کنند و یک بازنگری در رابطه شان داشته باشند. با همه ی این موارد اگر دید شرایط زندگی فعلی سخت است، در نظر بگیرد اگر جدا شود آیا شرایط بهتر می شود یا بدتر.

شیرین که دیگر اشکش در آمده بود گفت: آخر مگر می شود ازدواجی را که بر اثر خیانت تخریب شده، دوباره ترمیم کرد؟

– البته به دلایل خیانت کردن بستگی دارد. مثلا اگر دلیل خیانت سرد شدن روابط نسبت به هم باشند می توان با کمک مشاور، رابطه را بهتر کرد. به هر حال خشم و عصبانیتی که در افراد قربانی خیانت ایجاد می شود با تأمل حل و فصل خواهد شد. باید توجه داشت که باید به آنها گفت بلافاصله خودشان را محاکمه نکنند، مقصر نشمارند و قبول کنند این رفتاری است که رخ داده و حقشان است که دچار خشم و عصبانیت شوند. باید حتماً آنها را به روانشناس ارجاع داد، چرا که مشاور به فرد آسیب دیده کمک می کند به این مسئله از نگاه واقع بینانه تر نگاه کند. گاهی ممکن است افراد دچار اختلالات افسردگی و اضطرابی شوند که نیاز به دارودرمانی دارند. باید به این اشخاص امیدواری داده شود احتمال ترمیم وجود دارد، هر چند که زمان بَر است.

ماری با سرخوشی خاص خودش گفت: عمه! اصلاً چکار کنیم که این ها خیانت نکنند؟

منظورش از این ها شوهر بود. البته از وقتی با ساسان حرفش شده بود سعی می کرد حتی غیر مستقیم اشاره ای به کلمه شوهر نکند.

عمه پشت چشمی نازک کرد و گفت: زن و مرد باید در انتخاب همسر دقت کنند و فقط بر اساس یک بعد مثل زیبایی یا پول ازدواج نکند، چرا که در طول زمان این ابعاد در نظر زن و شوهر عادی می شود. پس باید حتما یکسری اصول در انتخاب شریک زندگی شان در نظر بگیرند. دوم اینکه زمانی که زن و شوهر ازدواج کردند نباید فکر کنند حالا همه چیز درست است. زندگی مشترک نیاز به توجه و تقویت دارد. ازدواج مانند گیاهی است که باید به آن رسید تا رشد کند. وقتی دختر و پسر با یکدیگر ازدواج کردند مثل آن است نهالی را کاشته باشند و اگر آبیاری نشود، خشک می شود. افراد پس از ازدواج خاطرات خوب خود را با یکدیگر مرور کنند و اینکه ازدواجشان براساس عشق و علاقه بوده است راهمیشه زنده نگهدارند…

فریبا انیسی/ انتهای متن/

 

درج نظر