سئوالات پزشکی

سئوالات این دفعه عزیزان در مورد بیماری های شایع قلبی، اثر قهوه بر فشار خون و اثر بیماری ام اس بر حاملگی است؛ واین هم جواب های خانم دکتر.

2

سرویس سلامت به دخت/

سئوال: من چگونه می توانم از پدیده ی تشکیل پلاک (رسوبات) روی رگهای قلبم (عروق کرونر) جلوگيري كنيم؟

جواب :برای این کار چند راه وجود دارد:

قدم اول رژیم غذایی است: از خوردن گوشت قرمز خودداری کنید.

گوشت ماهی، مرغ و سایر پرندگان را بیشتر بخورید. مقدار گوشتی که می خورید نباید بیش از کف دست خودتان، باشد.

•میوه و سبزیجات زیاد بخورید.

•از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

•ورزش کنید.

•با مشورت پزشک، مقدار کم آسپرین می تواند مفید باشد.

•اگر کلسترول خون شما بالاست با مشورت پزشک داروی مناسب را بخورید.

دکتر دین ارنیش Dean Ornish که متخصص قلب و محقق معروفی هست در تحقیقات خود ثابت کرده که با تغییر عادتهای نامناسب و اتخاذ روش صحیح زندگی می توان بیماری قلبی را درمان کرده و حتی پلاک (رسوبات) داخل عروق را از بین ببرد. هرچند تحقیقاتی که روی مردان شده بیش از زنان است اما این موضوع در مورد زنان هم صادق است.

سئوال: آیا قهوه اثر منفی روی فشار خون دارد؟

جواب: قهوه می تواند روی ضربان قلب اثر بگذارد. به همین سبب بعضی از مردم با خوردن قهوه دچار طپش قلب می شوند. اما اگر هم اثری بر روی فشارخون داشته باشد زودگذر و خفیف است. اگر شما دچار استرس زیادی باشید و قهوه یا سایر نوشابه های حاوی کافئین بنوشید احساس خواهید کرد که دچار اضطراب شده اید.این از خواص کافئین است.

سئوال: اخیراً من دچار علائمی شبیه بیماری قلبی شده ام. چه سئوالی باید از پزشکم بپرسم؟

جواب: برای شروع، علائم خود را، استرس ها و غذائی که می خورید را در دفتری یادداشت کنید. پزشک شما کارهائی ابتدایی مثل کنترل فشار خون، آزمایش خون برای اندازه گیری کلسترول، تری گلیسیرید و … را انجام می دهد. نظر پزشک شما مهم است. علائم بیماری قلبی در خانم ها قدری غیرقابل توصیف است. خانم ها بیشتر تمایل دارند به این علائم بی اعتنا باشند. اما همین قدر که شما به این موضوع و احتمالات آن فکر می کنید امیدبخش است و در سلامتی شما مؤثر است. مراجعه به یک متخصص قلب می تواند وضعیت شما را مشخص تر کند.

سئوال :ایا بارداری برای زن مبتلا به ام اس خطرناک است ؟

جواب:بیماری ام . اس (  M . S ) یک بیماری سیستم مغز و اعصاب است که در ان غلاف میلین که پوشش روی مغز و اعصاب است آسیب دیده و از بین می رود . در نتیجه دو سیستم حسی حرکتی بیمار اختلالاتی ایجاد می شود .

این بیماری در دوران حاملگی اندکی متفاوت است . در این دوران هورمون استریون افزایش می یابد ، و در نتیجه قدرت ترمیم غلاف میلین بر روی اعصاب ( اسون ها ) افزایش می یابد و موجب می شود تا سیر بیماری متوقف شده و یا کاهش یابد . هر چند علت این اثر کاملا شناخته نشده اما آگاهی از این پدیده موجب کاهش نگرانی پزشکان از پیشرفت بیماری در دوران حاملگی شده است . به همین جهت پزشکان متخصص مغز و اعصاب معتقدند که ابتلای مادر به ام . اس خطری برای سلامتی او و فرزندش در دوران حاملگی ایجاد نمی کند .

پزشکان توصیه می کنند قبل از حاملگی دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی قطع شوند . در عین حال هر بیمار و خانواده اش شرایط خاص خویش را دارند و به همین جهت نمی توان یک قانون کلی برای همه ی بیماران اعلام کرد.

این تحقیقات به پزشکان کمک می کند تا با آرامش و اطمینان بیشتری به بیمارانی که مایلند حامله و بچه دار شوند با توجه به شرایطی خاص هر بیمار  مشاوره بدهند .

خانمی که ام.اس دارد باید قبل از حاملگی با پزشک خود مشورت نمایند و با در نظر گرفتن کلیه شرایط تصمیم به حاملگی گیرند.

دکتر شریفه جعفری/ انتهای متن/

نمایش نظرات (2)